ДІЄСЛОВО
& 43. Дієслова, що означають незавершену і завершену дію
Випливає на небо красне сонечко
Костянтин Ушинський
339. 1. Прочитайте і порівняйте тексти.
I. Випливає на небо красне сонечко. Розсилає всюди свої золоті промені – будить землю.
II. Випливло на небо красне сонечко. Розіслало всюди свої золоті промені – розбудило землю (За Костянтином Ушинським).
2. Випишіть з текстів дієслова в два стовпчики за зразком. Зразок
Що робить? | Що зробило? |
Випливає | Випливло |
3.
Одне і те ж дієслово, вжите в різних формах, може передавати як незавершену (випливає, будить), так і завершену дію (випливло, розбудило).
340. 1. Прочитай і спиши словосполучення парами.
Цвіте в саду – зацвіте в саду;
Цвіла в саду – зацвіла в саду;
Цвісти в саду – зацвісти в саду.
2. Усно постав питання до кожного дієслова. Які з цих дієслів означають завершену дію, а які – незавершену?
341.
342. 1. Зі слів кожного рядка склади і запиши речення. Дієслова вживай у відповідній часовій формі. Виділене слово став на початку речення.
Ось, повертатися, промислу, зморений, нічного, зайчисько, із;
Ним, за, лукава, ганятися, лисиця;
Рись, ловити, хижа;
Малий, усіх, утікати, ворогів, зайчисько, від.
2. Підкресли дієслова, що означають незавершену дію.
3. Усно встанови зв’язок слів у другому реченні.
343. 1. Від поданих дієслів, що означають незавершену дію, утвори дієслова, що виражають завершену дію.
Гріло – …. текли – …, зеленіла – …, летів – … .
2. З утвореними дієсловами склади і запиши речення про весну.
Хата моя, біла хата
Дмитро Луценко
344. 1. Розглянь ілюстрацію і прочитай віршовані рядки. Чи співзвучні вірш і малюнок за настроєм?
Хата моя, біла хата,
Рідна моя сторона.
Пахне любисток і м’ята,
Мальви цвітуть край вікна.
Хата моя. біла хата,
Казко тепла й доброти.
Стежка від тебе хрещата
В’ється в далекі світи.
Дмитро Луценко
2. Випиши дієслова. Яку дію вони означають: незавершену чи завершену? Визнач час дієслів.
345. 1. Розгляньте таблицю. До поданих дієслів доберіть і запишіть усі можливі часові форми за зразком.
Неозначена форма | Минулий час | Теперішній час | Майбутній Час |
(що робити? Що зробити?) | (що робив? Що зробив?) | (що робить?) | (що буде робити? Що зробить?) |
Писати | Писав | Пише | Буде писати |
Написати | Написав | – | Напише |
Міркувати | |||
Поміркувати | |||
Бачити | |||
Побачити |
2. Чому від дієслів зі значенням завершеної дії (що зробити?) не вдалося утворити форму теперішнього часу? Чи
Може бути завершеною дія, яка відбувається в момент мовлення? Зробіть висновок і перевірте себе за правилом.
У теперішньому часі дієслова виражають тільки незавершену дію.
346. 1. Із поданих складів утвори і запиши слова.
2. Спиши речення та розбери його слова за частинами мови. Хата моя, рідна батьківська хата! (Іван Цюпа).
347. 1. Прочитайте текст.
Наші пращури вміли без будь-яких приладів визначати біополе всіх кольорів землі. Візьмемо лише один аспект – обмащування хати білою глиною.
Побілкою не тільки прикрашали свої житла, “вселяючи” таким чином більше світла: біла глина, маючи біополе, подібне до людського, дарувала господарям оселі здоров’я і добро.
Жовтою або червоною глиною змащували долівку, оскільки саме вона була добрим провідником природного заряду від землі… (За Наталією Зубицькою).
2. Дайте письмову відповідь на запитання кількома реченнями. І варіант – чому наші пращури обмащували хати білою глиною? II варіант – для чого наші пращури змащували долівку жовтою або червоною глиною?
3. Добери і запиши п’ять дієслів зі значенням незавершеної дії. Усно постав до них питання.