Мета:
– навчальна: повторити й поглибити знання учнів про дієслово як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієслова в текстах, визначати їх роль у реченнях;
– розвивальна: розвивати творчі вміння використовувати дієслова у власних висловлюваннях;
– виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу привернути увагу дітей до культурних скарбів України.
Внутрішньопредметні зв’язки:
– Лексикологія
– Культура мовлення й стилістика: засвоєння дієслівних словосполучень із керованим залежним словом. Уживання одних способів дієслів чи форм певного часу замість інших.
– Текст (риторичний аспект): складання висловлювань у художньому стилі з дієсловами у 2-й особі однини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Соціокультурна лінія: звичаї й традиції
Перебіг уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
> Розгадайте кросворд, впишіть у клітинки дієслова.
1. Наказовий спосіб дієслова підійти в 2-й особі однини. (Підійди) 2. Дієслово іти у 3-й особі чоловічого роду минулого часу. (Ішов) 3. Дієслово грати у 3-й особі однини теперішнього часу. (Грає) 4. Наказовий спосіб дієслова стоїть у 2-й особі однини. (Стій) 5. Неозначена форма дієслова оволодіють. (Оволодіти) 6. Дієслово принести у 3-й особі множини минулого часу. (Принесли) 7. Дієслово працювати у 3-й особі однини чоловічого роду минулого часу. (Працював) 8. Дієслово обрати у 3-й особі множини минулого часу. (Обрали)
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАННЯ УРОКУ
VI. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя з використанням узагальнювальної таблиці про дієслово як частину мови
V. ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Відтворення деформованого тексту
> Прочитайте. Відновіть деформований текст, уставивши на місці крапок потрібні за змістом дієслова у відповідній формі. Зробіть висновок про роль дієслів у мовленні.
МОЛЧАНСЬКИЙ МОНАСТИР
Молчанський монастир більше чотирьох століть… оплотом православної віри для багатьох людей, страждущих… і… животворну силу слова Божого. …монастир наприкінці XVI століття. Архітектурний ансамбль компактно, на вершині присеймського пагорба. У будові монастиря органічно… елементи української і російської архітектури. Це викликано тим, що Путивль як порубіжне місто здавна… українці та росіяни (З журналу).
Довідка: є; торкнутися; відчути; збудовувати; грунтуватися; зливатися; населяти.
VI. ПІДСУМКИ УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа підручника.