Мета: ознайомити учнів із заповідними об’єктами України, метою їх створення, із заходами щодо відтворення і збереження природи; розвивати мислення, мовлення; виховувати діяльнісну любов до природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
– У чому полягає значення тварин для природи?
– Яке значення мають тварини в житті людей?
– Назвіть приклади тварин, занесених до “Червоної книги України. Тваринний світ”.
– Дослідіть, які тварини вашої місцевості потребують охорони.
–
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про державні заповідники і заповідні території рідного краю.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 135-136)
– Пригадайте! Чому зникають рослини і тварини?
Робота в парах
– Обговоріть кроки, які необхідно здійснити для збереження різноманіття рослин і тварин у природі.
Крок перший: складання списків рослин і тварин, яким загрожує небезпека зникнення, тобто створення й постійне оновлення Червоної книги України.
Крок
Крок третій: поширення знань про необхідність охорони природи рідного краю.
– Що розповів Мудрий Лісовичок?
– Роздивіться малюнки на с. 136 і розкажіть, чи збереглись у вашому краї недоторкані куточки природи?
– Розкажіть, що ви знаєте про заповідник “Асканія-Нова”.
– Вам уже відомо про Міжнародну Червону книгу і Червону книгу України. Ще одним важливим заходом збереження природи є створення заповідників. Заповідники – це ділянки землі, де охороняється вся природа: рослини, тварини, грунти, повітря, вода. В Україні перший заповідник Асканія – Нова був заснований у 1898 році у степу на Херсонщині. У заповіднику ростуть 482 види рослин. Це ковила, типчак, тюльпани, півники, люцерна й багато інших.
У ньому зібрано понад 200 видів птахів і майже 50 видів тварин з різних куточків земної кулі. Сюди вперше зі степів Монголії завезено коней Пржевальського. З Біловезької Пущі до заповідника завезли зубрів. Також тут мешкають бізони, зебри, зебу, антилопи гну, лами, муфлони. З птахів зустрічаються страуси, фламінго, лебеді, фазани.
Асканія-Нова – не єдиний центр з охорони природи. Нині в Україні діють 17 державних заповідників.
Висновки
– Для збереження природи створюють заповідники.
– В Україні діють 17 державних заповідників.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Розповідь учителя про заповідні території рідного краю
– У Черкаській області розміщений Канівський заповідник. На його території розташовані гори Княжа, Мар’їна, Чернеча. На Чернечій горі знаходиться могила Тараса Григоровича Шевченка. Канівські гори дуже порізані ярами. Яри тут – найбільші в Україні, їх довжина сягає 2-3 км, а глибина 30-40 м. У заповіднику зростають грабові ліси, є невеликі луки.
У Карпатському заповіднику представлено багату і різноманітну природу Українських Карпат. У ньому найбільшу площу займають ялинові і букові ліси. Тут зростають ягідний тис, широколиста липа, європейська та біла ялина.
Поблизу міста Хуста розташована Долина нарцисів. У ній охороняються унікальні природні зарості вузьколистого білоквіткового нарциса, який у природі трапляється дуже рідко і занесений до Червоної книги України.
У північній частині Українського Полісся створено Поліський заповідник. Основну площу заповідника охоплюють ліси, переважно соснові і березові.
Тут налічують понад 600 видів рослин і 40 видів тварин. Поширені свиня дика, вовк, лісова куниця, козуля, заєць, лось. Біля річок мешкають рідкісні в Україні видри і бобри, у лісі – рись.
На Херсонщині та південному сході Миколаївщини розташовано Чорноморський заповідник. Його засновано 1927 року. Основне його призначення – охорона птахів, які тут масово гніздяться, а також відпочивають під час сезонних перельотів.
У Криму розташований Ялтинський гірсько-лісовий заповідник. Тут найбільшу площу займають хвойні і широколисті ліси, а також рослинність гірських лук – яйли. Водяться звичайний кримський олень, борсук, лисиця, дика свиня. З рідкісних птахів трапляються чорний гриф, соколи сапсан і балабан.
2. Практична робота
– З’ясуйте, який заповідник знаходиться на території області, в якій ви живете. Які рослини і тварини охороняються на його території? Чи зустрічаються вони в тій місцевості, де ви живете? Які з них занесено до Червоної книги? Чи є у місцевості, де ви живете, національний парк? заказник? Які об’єкти природи в них охороняються?
3. Робота в парах
– Оберіть правильну відповідь.
Заповідники потрібні для:
А) заготівлі дерев, квітів;
Б) наукових досліджень;
В) відпочинку людей;
Г) збереження рідкісних та зникаючих видів тварин.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 136.
– Поясніть, з якою метою створюють заповідники.
– Які заповідники створено в Україні?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 135-136.
Проект “Облаштовуємо нашу планету”
– Як можна оберігати природу на нашій планеті? Складіть план корисних дій.