СВІТ, У ЯКОМУ ТИ ЖИВЕШ
УРОК 12 Екскурсія. Спостереження за осінніми змінами в живій і неживій природі
Тема. Екскурсія. Спостереження за осінніми змінами в живій і неживій природі
Мета: дати учням первинне поняття про явища природи, сезонні явища; провести спостереження за змінами в неживій природі; учити знаходити ознаки відмінності рослин восени порівняно із літом; продовжити формування понять “нежива природа”, “жива природа”; учити спостерігати за поведінкою тварин; продовжити формування вміння естетично сприймати
ХІД ЕКСКУРСІЇ
I. Організаційний момент
II. Проведення екскурсії
– Сьогодні у нас незвичайний урок. Так, саме урок, хоча і на природі. Подивіться навкруги, яка пишність фарб нас оточує!
– Я загадаю загадки, а ви, не називаючи відгадок, скажіть, про яку природу в них ідеться.
Не звір, а виє. (Вітер)
– Йшов довгов’язий, та в землю зав’язнув. (Дощ)
– Без вогню горить. (Сонце)
– Правильно. У цих загадках згадується нежива природа – вітер, дощ, сонце.
– Підставте свої щічки до сонечка. Що ви
– Згадайте, як відчували сонечко влітку? (Сонце світило дуже яскраво, тому було спекотно.)
– Яке положення займало Сонце на небі влітку? (Воно було високе.)
– Як розташоване сьогодні? (Нижче, тому і гріє слабо.)
– Чи змінилося положення Сонця опівдні?
– Подивіться на небо. Чому не видно сонця?
– 3 небокраю, з-за діброви,
Вийшли воли чорноброві:
Принесли водиці дзбан,
Полили і ліс, і лан.
– Що це? (Хмари)
– Чи є на небі хмари?
– Який вигляд вони мають?
– Чи дме вітер?
– Висновок. Які зміни відбуваються в неживій природі восени? (Сонце світить і гріє слабкіше, по небу часто пливуть хмари, посилюється вітер, часто йде дощ, стає прохолодніше.)
– Які осінні роботи здійснюють люди в місті й у селі?
– У наступних наших спостереженнях ми з’ясуємо, що відбувається з рослинами восени.
– Як змінилося забарвлення листя на деревах?
– Чи є квітучі рослини?
ЛИСТОПАД
Осінь, осінь, листопад,
Жовте листя стелить сад,
За моря в краї далекі
Відлетіли вже лелеки.
Хмари небо затягли,
Вітер віє з-за гори,
Ходить осінь листопадом,
Жовте листя стелить садом.
А. Житкевич
– Як називається це явище природи?
– Яку ознаку листопада підкреслює поет?
Малювання на асфальті осінніх дерев
– А тепер намалюйте кольоровою крейдою на асфальті осінні дерева. Покажіть усю красу осінньої природи. (Учні малюють у групах, за бажанням. Наприкінці вибирається кращий малюнок.)
– Підійдемо тихенько до кущика бузку. Я бачу на ньому живі істоти. Хто причаївся серед листочків? (Муха, оса, метелик, павук)
– До якої природи належать побачені нами тварини? (Це жива природа, вони рухаються, живляться, плетуть павутиння або будують будиночки.)
– Хто із вас бачив білочку?
– Чи змінилося забарвлення хутра у білочки восени? Поясніть чому.
– Придивіться до зеленої травички. Хто там стрибає?
– Маленький хлопчик у сірій свитинці По дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)
– Яких ще пташок ми бачимо під час екскурсії?
– Чому ми не чуємо соловейка, інших співочих птахів? Куди вони поділися?
– З похолоданням птахи переселяються ближче до житла людини, а деякі відлітають у теплі краї.
III. Підсумок уроку
– Ось і добігає кінця наша подорож в осінню природу. Скільки різних ознак ви побачили в неживій і живій природі!
Коли повертатиметеся зі школи додому або гулятимете із друзями, намагайтеся спостерігати за хмарами, за листям, що падає, за птахами, що відлітають в теплі краї, за останніми комахами, послухайте звуки крапель дощу і шелест листя і багато чого іншого, чим багата рідна природа.