Екскурсія. Спостереження за осінніми змінами в живій і неживій природі

СВІТ, У ЯКОМУ ТИ ЖИВЕШ

УРОК 12 Екскурсія. Спостереження за осінніми змінами в живій і неживій природі

Тема. Екскурсія. Спостереження за осінніми змінами в живій і неживій природі

Мета: дати учням первинне поняття про явища природи, сезонні явища; провести спостереження за змінами в неживій природі; учити знаходити ознаки відмінності рослин восени порівняно із літом; продовжити формування понять “нежива природа”, “жива природа”; учити спостерігати за поведінкою тварин; продовжити формування вміння естетично сприймати

природу навколо себе; виховувати дбайливе ставлення до природи.

ХІД ЕКСКУРСІЇ

I. Організаційний момент

II. Проведення екскурсії

– Сьогодні у нас незвичайний урок. Так, саме урок, хоча і на природі. Подивіться навкруги, яка пишність фарб нас оточує!

– Я загадаю загадки, а ви, не називаючи відгадок, скажіть, про яку природу в них ідеться.

Не звір, а виє. (Вітер)

– Йшов довгов’язий, та в землю зав’язнув. (Дощ)

– Без вогню горить. (Сонце)

– Правильно. У цих загадках згадується нежива природа – вітер, дощ, сонце.

– Підставте свої щічки до сонечка. Що ви

відчуваєте? (Трохи тепла)

– Згадайте, як відчували сонечко влітку? (Сонце світило дуже яскраво, тому було спекотно.)

– Яке положення займало Сонце на небі влітку? (Воно було високе.)

– Як розташоване сьогодні? (Нижче, тому і гріє слабо.)

– Чи змінилося положення Сонця опівдні?

– Подивіться на небо. Чому не видно сонця?

– 3 небокраю, з-за діброви,

Вийшли воли чорноброві:

Принесли водиці дзбан,

Полили і ліс, і лан.

– Що це? (Хмари)

– Чи є на небі хмари?

– Який вигляд вони мають?

– Чи дме вітер?

– Висновок. Які зміни відбуваються в неживій природі восени? (Сонце світить і гріє слабкіше, по небу часто пливуть хмари, посилюється вітер, часто йде дощ, стає прохолодніше.)

– Які осінні роботи здійснюють люди в місті й у селі?

– У наступних наших спостереженнях ми з’ясуємо, що відбувається з рослинами восени.

– Як змінилося забарвлення листя на деревах?

– Чи є квітучі рослини?

ЛИСТОПАД

Осінь, осінь, листопад,

Жовте листя стелить сад,

За моря в краї далекі

Відлетіли вже лелеки.

Хмари небо затягли,

Вітер віє з-за гори,

Ходить осінь листопадом,

Жовте листя стелить садом.

А. Житкевич

– Як називається це явище природи?

– Яку ознаку листопада підкреслює поет?

Малювання на асфальті осінніх дерев

– А тепер намалюйте кольоровою крейдою на асфальті осінні дерева. Покажіть усю красу осінньої природи. (Учні малюють у групах, за бажанням. Наприкінці вибирається кращий малюнок.)

– Підійдемо тихенько до кущика бузку. Я бачу на ньому живі істоти. Хто причаївся серед листочків? (Муха, оса, метелик, павук)

– До якої природи належать побачені нами тварини? (Це жива природа, вони рухаються, живляться, плетуть павутиння або будують будиночки.)

– Хто із вас бачив білочку?

– Чи змінилося забарвлення хутра у білочки восени? Поясніть чому.

– Придивіться до зеленої травички. Хто там стрибає?

– Маленький хлопчик у сірій свитинці По дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)

– Яких ще пташок ми бачимо під час екскурсії?

– Чому ми не чуємо соловейка, інших співочих птахів? Куди вони поділися?

– З похолоданням птахи переселяються ближче до житла людини, а деякі відлітають у теплі краї.

III. Підсумок уроку

– Ось і добігає кінця наша подорож в осінню природу. Скільки різних ознак ви побачили в неживій і живій природі!

Коли повертатиметеся зі школи додому або гулятимете із друзями, намагайтеся спостерігати за хмарами, за листям, що падає, за птахами, що відлітають в теплі краї, за останніми комахами, послухайте звуки крапель дощу і шелест листя і багато чого іншого, чим багата рідна природа.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


Екскурсія. Спостереження за осінніми змінами в живій і неживій природі - Плани-конспекти уроків по натурології


Екскурсія. Спостереження за осінніми змінами в живій і неживій природі