ТЕМА 2. МЕТАЛІЧНІ ЕЛЕМЕНТИ ТА ЇХНІ СПОЛУКИ
УРОК 13. ФЕРУМ ЯК ПРЕДСТАВНИК МЕТАЛІЧНИХ ЕЛЕМЕНТІВ ПОБІЧНИХ ПІДГРУП. ФІЗИЧНІ Й ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ ЗАЛІЗА, СПОЛУКИ ФЕРУМУ(ІІ) ТА ФЕРУМУ(ІІІ)
Цілі: повторити положення в ПС, будову атома Феруму, способи добування, фізичні властивості сполук Феруму(ІІ) та Феруму(ІІІ); вміти складати рівняння хімічних реакцій, що ілюструють хімічні властивості заліза, якісне визначення сполук Феруму(ІІ) та Феруму(ІІІ), застосування заліза та його сполук.
Обладнання: ПСХЕ зразки сполук Феруму(ІІ) й Феруму(ІІІ),
Тип уроку: вивчення нового матеріалу (додатковий об’єм).
Форми роботи: лекція, бесіда, самостійна робота, робота з підручником, експеримент: демонстрація 14, 15, лабораторний дослід 14.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Самостійна робота за варіантами
I варіант
1. Укажіть групу, у якій розташований Алюміній:
А) 4;
Б) 2;
В) 3;
Г) 5.
2. Укажіть фізичні властивості Алюмінію:
А) важкий;
Б) легкий;
В)
Г) пластичний.
3. Укажіть речовини, з якими може реагувати Алюміній:
А) Zn;
Б) S;
В) BaO;
Г) N2;
Д) HCl.
4. Укажіть речовини, з якими може реагувати алюміній гідроксид:
А) SO2;
Б) KOH;
В) O2;
Г) HCl.
5. Укажіть речовини, з якими може реагувати алюміній оксид:
А) KOH;
Б) MgO;
В) H2SO4;
Г) S.
У завданнях 3, 4, 5 складіть рівняння відповідних реакцій.
II варіант
1. Укажіть період, у якому розташований Алюміній:
А) 4;
Б) 3;
В) 5;
Г) 2.
2. Укажіть ступінь окиснення, який проявляє Алюміній у сполуках:
А) +4;
Б) +3;
В) +5;
Г) +1.
3. Укажіть речовини, які реагують з Алюмінієм:
А) NO;
Б) NaOH;
В) Cl2;
Г) CO2.
4. Укажіть речовини, з якими реагують амфотерні сполуки:
А) H2O;
Б) KOH;
В) HCl;
Г) O2.
5. Укажіть речовину Х у схемі Al X Al(OH)s:
А) Al2O3;
Б) HCl;
В) AlCl3;
Г) KOH.
У завданнях 3, 4, 5 складіть рівняння відповідних реакцій.
Фронтальна бесіда “Дерево рішень”
1. У якому періоді розташований Ферум?
2. У якій групі розташований Ферум?
3. У якій підгрупі розташований Ферум?
4. Скільки електронних шарів у атомі Феруму?
5. З якими речовинами можуть реагувати метали?
6. Які ступені окиснення буде проявляти Ферум?
У міру того як учні відповідають на питання, заповнюється Дерево рішень”. На останнє питання відповідь дається пізніше.
IV. Мотивація навчальної діяльності
Усі метали, що ми вивчали раніше, були розташовані в головних підгрупах.
Ферум – метал побічної підгрупи, отже, ми повинні з’ясувати нижче значене:
– Яку будову атома має Ферум?
– Які ступені окиснення має Ферум?
– Які фізичні властивості має Ферум?
– Які хімічні властивості має Ферум?
Ви можете спитати “А навіщо це потрібно?”. Уявімо наш світ без заліза. Світ без алюмінію ми вже уявляли і зробили висновок, що нам довелося б відмовитися від багатьох зручностей, до яких ми звикли завдяки алюмінію. А от без заліза ми змогли б жити? Я знаю вашу відповідь. Звичайно, “ні”.
V. Вивчення нового матеріалу
Учитель пояснює будову атома Феруму, зазначає, що в атомів елементів побічних підгруп заповнення електронами електронних оболонок відбувається інакше, ніж у елементів головних підгруп. Складає схему будови атома Феруму.
На зовнішній оболонці атома Феруму знаходиться два електрони, отже, він проявляє ступінь окиснення +2, а також у елементів побічних підгруп змінні ступені окиснення завдяки тому, що в утворенні хімічних зв’язків беруть участь електрони не тільки зовнішнього шару, а й передостаннього. Тому Ферум може проявляти ще ступінь окиснення +3 завдяки одному електрону передостаннього шару.
Робота з підручником
Учні за підручником вивчають основні сполуки Феруму та виписують його фізичні властивості.
Хімічні властивості заліза вивчаються за аналогією з хімічними властивостями інших металів. Складаємо рівняння хімічних реакцій.
Можна використовувати схему, заздалегідь записану на дошці, або спроектовану з допомогою комп’ютера.
А) Горіння відбувається з утворенням залізної окалини;
Б) із хлором (акцентуємо увагу учнів, що ступінь окислення заліза в цій реакції буде +3);
В) із сіркою, кислотами та солями ступінь окиснення заліза +2;
Г) унаслідок взаємодії з водою утворюються знову залізна окалина й водень.
Рівняння реакцій учні складають на дошці. Розглядаємо їх з точки зору окиснення-відновлення. Порівнюємо ступені окислення заліза в реакціях із хлором та хлоридною кислотою.
Демонстрація 15. Взаємодія заліза з хлоридною, сульфатною та нітратною кислотами
Сполуки заліза
Пропонуємо учням згадати з курсу географії найважливіші залізні руди та їх місцезнаходження.
Демонстрація 14. Зразки сполук Феруму(ІІ) та Феруму(ІІІ)
Складаємо схему взаємозв’язку сполук заліза
Пропонуємо учням, застосовуючи знання з біології, схарактеризувати роль заліза в організмі людини. Можна підготувати реферати, проекти тощо.
VI. Закріплення одержаних знань
Прийом “Чомучка”
1) Чому в атомі Феруму чотири електронні оболонки?
2) Чому в атомі Феруму на зовнішній оболонці два електрони, хоча він розташований у VIII групі?
3) Чому Ферум має змінні ступені окиснення?
4) Чому у Феруму ступені окиснення +2 та +3?
5) Заповнюємо останню гілку нашого дерева.
VII. Підбиття підсумків уроку
VIII. Домашнє завдання