Мета:
Навчальна: ознайомити з поняттям “Антарктика”, загальними відомостями про Антарктиду, особливостями водних мас Південного океану; поглибити та систематизувати знання про відкриття Антарктиди, сучасні наукові дослідження материка; вдосконалювати уміння та навички визначати географічне положення, характеризувати основні етапи дослідження материка;
Розвивальна: розвивати вміння складати цілеспрямований опис об’єкта за типовим планом; будувати логічні міркування, робити висновки; комунікативні уміння;
Виховна:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: карта Антарктиди, підручники, атласи, контурні карти, портрети першовідкривачів та дослідників Антарктики.
Опорні та базові поняття: Антарктика, полюс, полярне коло, навколосвітня подорож, експедиція, наукова станція.
Географічна номенклатура: моря: Уеддела, Росса, Лазарєва, Ларсена, Дейвіса, Д’юрвіля, Амундсена, Беллінсгаузена, Співдружності; півострови: Антарктичний; протока: Дрейка; мис: Сіфре; течія: Західних вітрів.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.
На південній верхівці нашої планети лежить надзвичайна земля. Це Антарктида – найбільш холодний і віддалений материк нашої планети. 1772 року відомий англійський мандрівник Джеймс Кук перетнув Південне полярне коло та майже впритул підійшов до невідомої землі. Однак складні умови змусили його повернути назад. Після повернення він оголосив, що якщо Південний континент й існує, то лише поблизу полюса, а тому не має цінності.
Чи мав рацію відомий дослідник? Для того щоб відповісти на це питання, дізнаймося, у чому полягають природні особливості Антарктиди та цінність її досліджень.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ
– Пригадайте, що вам відомо про відкриття Антарктиди.
– Чому Антарктида була відкрита пізніше інших материків?
– Які океани омивають береги Антарктиди?
– Які материки розташовані найближче до Антарктиди?
– Яке місце серед інших материків посідає Антарктида за площею?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Географічне положення
Антарктика – територія, до якої входить материк Антарктида, а також водні простори океанів з островами до 50-60° пд. ш., які прилягають до неї.
1) Антарктида (S – 14 млн км2) – материк, розміщений у Південній півкулі майже повністю в межах Південного полярного кола. Континент перетинають усі меридіани, які сходяться в точці Південного географічного полюса.
2) Протяжність материка:
За меридіаном 90° зх. д. – 90°сх. д: (90° – 73°) + (90° – 66°) = 17° + 24° = 41°; 41° • 111 = 4 555 км
За меридіаном 0° – 180° : (90° – 70°) + (90° – 78°) = 20 + 12 = 32 °; 32 • 111 = 3 555 км.
3) Антарктиду омивають води трьох океанів: Індійського, Тихого й Атлантичного.
4) Антарктида значно віддалена від інших материків південної півкулі. Най – коротша відстань через протоку Дрейка до Південної Америки – 820 км, Австралії – 3100 км, Африки – 3980 км.
Практична робота 8. Позначити на контурній карті:
1) межі Антарктики, Південний полюс;
2) моря: Уеддела, Росса, Лазарєва, Ларсена, Дейвіса, Д’юрвіля, Амундсена, Беллінсгаузена, Співдружності; півострови: Антарктичний; протоку: Дрейка; мис: Сіфре; течію: Західних вітрів;
3) зробити висновок: як географічне положення Антарктиди впливає на природу материка?
2. Відкриття й дослідження Антарктиди
Відкриття Антарктиди відбулося 28 січня 1820 р. російською експедицією Т. Беллінсгаузена і М. Лазарєва. Першим досягнула Південного полюса норвезька експедиція Руаля Амундсена 14 грудня 1911 р. Місяць потому 18 січня 1912 р. полюсу дісталася англійська експедиція на чолі зРобертом Скоттом. На зворотному шляху на відстані 18 км від берегового табору Скотт і його супутники загинули.
3. Сучасні дослідження Антарктиди
Антарктида є материком міжнародного співробітництва. Тут протягом усього року працюють понад 40 наукових станцій, які належать понад трьом десяткам держав.
1994 р. Україна стала членом Міжнародного комітету антарктичних досліджень.
7 лютого 1996 р. у власність України була передана науково-дослідна станція “Фарадей”, яка раніше належала Великій Британії. Перша українська станція дістала назву “Академік Вернадський”.
Учені вивчають льодовиковий покрив, геологічну будову материка, клімат, органічний світ, ведуть спостереження за змінами озонового шару планети, астрономічні спостереження тощо.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
– У чому полягає незвичайність географічного положення Антарктиди?
– Які моря й океани омивають береги Антарктиди?
– Які причини перешкоджали відкриттю і дослідженню Антарктиди?
– Які мандрівники прагнули підкорити Південний полюс? Кого з них супроводжував успіх?
– Із якою метою проводять сучасні дослідження Антарктиди?
– Чи згодні ви з Дж. Куком, який говорив, що ці землі не мають цінності?
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Опрацюйте §___.
– Детально ознайомтеся з роботою української полярної станції “Академік Вернадський”.
– Дізнайтеся, які спеціалісти там працюють, які види досліджень проводять.
– Випереджальне: підготуйте повідомлення про представників органічного світу Антарктиди.