7 КЛАС
Тема 1. Образний зміст музики
Урок 13
Тема уроку. Інтонаційно-виражальні засоби мелодії. Розучування пісні “Хай буде так” Пола Маккартні. Слухання музики. Генрі Перселл. “Граунд” (земля)
Мета уроку: поглибити знання учнів про інтонаційно-виражальні засоби мелодії; розвивати музично-ритмічний слух та співацькі навички; виховувати інтерес до естрадної музики.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: нотний запис пісні, магнітофон, аудіо-записи, портрет композитора.
Хід уроку
І. Організація
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
II. Розспівування.
1. Спів звукоряду соль мажор, тонічний тризвук, спів за “рухомою нотою”.
2. Спів вправи для активізації артикуляційного апарату.
ІІІ. З оголошеної теми, яку ви почули на уроці, вас може зацікавили поняття, що відносяться до інтонаційно-виражальних засобів мелодії. У музиці, як і в мові, є свої інтонаційні розділові знаки: паузи, цезури, відносно довгий звук, контраст, що може застосовуватись як у ритмічному рисунку мелодії, так і в регістрі, тембрі, динаміці.
– Визначіть цезуру у вправі і перепишіть
– А тепер просольфеджуємо вправу
Звучить настройка у тональності, діти сольфеджують вправу.
IV. Ознайомлення з піснею П. Маккартні “Хай буде так”.
1. Вступна бесіда.
Хай буде так
Слова і музика Джона Леннона і Пола Маккартні
У найважчим час я чую
Тихий, ніжний голос із небес,
Це Марія мовить: “Хай буде”.
Тримай надію міцно,
Порятунок скоро надійде,
Віра тебе в світі збереже.
Хай навік буде так,
Хай навік буде так.
Віра в цьому світі – наш маяк!
And when the broken hearted people
Living in worlds agree
There will be an answer, let it be
For thought they may be parted
There is still as chance that they will see
There will be an answer, let it be.
There will be an answer, let it be.
А зараз послухайте, які засоби вираження використав композитор у цій пісні?
(Діти слухають аудіо-запис пісні “Хай буде так”).
– Пісня прозвучала у виконанні вокально-інструментального ансамблю “Бітлз”, який виник у Ліверпулі (Англія) у 1960 р. Молоді музиканти Пол Маккартні, Джон Леннон, Джорж Харісон і Інго Старр використали традиції американського рок-н-ролу й англійського фольклору.
Пісня “Хай буде так” – одна з найкращих у творчості ансамблю. Емоційний стрій пісні вводить слухача у зосереджений світ поетичного споглядання про те, людина повинна жити з надією і вірою. Віра в цьому світі – наш маяк.
2. Розучую пісню по фразах за нотним текстом. Звертаю увагу на ритмічний синкопований малюнок пісні.
– Яка основна думка музичного твору?
– Який характер мелодії?
3. Повторюємо уже вивчені пісні “Україно”, “Степом, степом”. (Бажаючих опитую на оцінку).
V. Слухання музики.
1. Вступна бесіда.
– “Країна без музики” – так зневажливо назвав Англію один із музичних критиків 19 ст. Країна, яка дала світовій літературі Шекспіра, Байрона, Бернса, не висунула жодного композитора. Кращі опери і програмні симфонічні твори на сюжети Шекспіра належать Чайковському, Берліозу, Верді. Але, виявляється, Англія не є країною без музики. В середині 17 ст. у 1659 р. народився Генрі Перселл, англійський композитор, органіст, основоположник англійської національної опери. Єдина його опера “Дідона і Еней” написана на міфологічний сюжет; це реалістична музична драма. Є у нього твори, наближені до опери “Король Артур” та “Королева Фей”.
2. Сьогодні ви послухаєте його музику, яка має назву, Драунд”, що в перекладі означає – “земля”.
3. Характеристика прослуханого твору.
– Чим відрізняється англійська класична музика від нашої? Які зображальні засоби використав композитор?
VI. Підсумок уроку.