Життєве призначення музичних творів. Слухання. Ода “До радості” з фіналу IX симфонії Л. Бетховена. Абсолютна (точна висота звуків), музичний стрій. “Ясени” О. Білаша

8 КЛАС

II семестр

Тема. Музика в діалозі з сучасністю

Урок 27

Тема уроку. Життєве призначення музичних творів. Слухання. Ода “До радості” з фіналу IX симфонії Л. Бетховена.

Абсолютна (точна висота звуків), музичний стрій. “Ясени” О. Білаша – розучування

Мета уроку: поглибити знання учнів з музичної грамоти та навчити орієнтуватись у настроюванні від звука; розвивати вокально-хорові навички та музично-ритмічний слух; виховувати інтерес до музики.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання:

нотний текст пісні, фортепіано, магнітофон, аудіо-записи, портрет композитора.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

1. Музичне “Вітання з Бетховеном” (урок № 2).

2. Оголошення теми уроку.

II. Розспівування та пояснення нового матеріалу.

Сьогодні, діти, ми навчимося настроюватись у тональності без інструменту, за допомогою камертона.

Кожен звук має абсолютну, тобто точну висоту. Таке співвідношення абсолютної висоти звуків музичної системи називається музичним строєм. В

основі сучасного музичного строю лежить звук ля першої октави, який має 440 коливань за секунду і служить еталоном для настройки музичних інструментів та співу. Для цього потрібен іще спеціальний пристрій – камертон. Давайте настройтесь за допомогою камертона в тональності до мажор. Отже, камертоном відтворюємо ноту ля, від неї шукаємо – соль, а потім вниз тонічний тризвук.

 Життєве призначення музичних творів. Слухання. Ода До радості з фіналу IX симфонії Л. Бетховена. Абсолютна (точна висота звуків), музичний стрій. Ясени О. Білаша

– А тепер просольфеджуємо вправу.

 Життєве призначення музичних творів. Слухання. Ода До радості з фіналу IX симфонії Л. Бетховена. Абсолютна (точна висота звуків), музичний стрій. Ясени О. Білаша

ІІІ. Розучування пісні О. Білаша “Ясени”.

– Яку пісню О. Білаша ви вивчали?

(“Два кольори”).

– Давайте повторимо її.

1. Бесіда.

Пісня, як птиця, має два крила. Одним із них є слово, другим – мелодія.

Обидва повинні бути однаковими – лише тоді пісня злетить на крилах народного визнання, розіб’є людську байдужість.

Композитор писав музику на вірші багатьох поетів, але поміж них поступово почали виділятися декілька улюблених. Ділові стосунки переростали у звичайну дружбу. І це ще дужче зближувало митців. Це були Дмитро Павличко, Василь Юхимович, Борис Олійник та Михайло Ткач, дружба з яким тривала близько ЗО років. В результаті Білашем були написані пісні “Сніг на зеленому листі”, “Прилетіла ластівка”, “Білі лебеді” і, звичайно ж, “Ясени”, яку ми сьогодні вивчимо.

2. Художній показ пісні.

Ясени

Слова М. Ткача

Музика О. Білаша

 Життєве призначення музичних творів. Слухання. Ода До радості з фіналу IX симфонії Л. Бетховена. Абсолютна (точна висота звуків), музичний стрій. Ясени О. Білаша

 Життєве призначення музичних творів. Слухання. Ода До радості з фіналу IX симфонії Л. Бетховена. Абсолютна (точна висота звуків), музичний стрій. Ясени О. Білаша

Ясени, ясени,

Наді мною шумлять ваші крони,

І, неначе літа,

Жовте листя за вітром зліта,

Перший сніг сивини

Я приніс, як тривогу на скроні,

Перший сніг сивини

Впав на скроні мої, ясени.

Ясени, ясени,

За селом прокричали лелеки,

І холодний, як лід,

Залишили на обрії слід.

Їм шукати весни

І летіти далеко-далеко,

Їм шукати весни

І вертатись до вас, ясени.

Ясени, ясени,

Бачу вас за селом край дороги,

Вам вклоняюсь до ніг,

Як вертаюсь з далеких доріг.

Ви приходите в сни,

Як дитинство моє босоноге,

Ви приходите в сни,

Кучеряві мої ясени.

Ясени, ясени,

Ви приходите в сни.

3. Розучування пісні за нотним текстом (визначення тональності від звука ля. настройка у мі мінор).

4. При співі звертаю увагу на чистоту інтонування, ритмічний рисунок, спів з-за тексту.

IV. Слухання музики.

Бесіда.

Подивіться на портрет композитора. Сьогодні ми продовжуємо знайомитись з творчістю великого німецького композитора – класика Людвіга ван Бетховена.

– Які його твори ви уже слухали?

(“Екосез”, “Бабак”, увертюра “Егмонт”, “Місячна соната”).

– А що ви знаєте про його IX симфонію?

(Ця симфонія стала синтезом всієї створеної музики Бетховена).

Образи життєвих і гірких втрат, мирні картини природи і життя людей, – все це сприймається як пролог до єдиного фіналу, в якому композитор вперше в історії жанру симфонії об’єднує звучання оркестру і хору.

Це величний гімн радості, заклик до братерства всього людства. Композитор, дивлячись у майбутнє, вкладає в уста хору великі і пророчі слова.

Радість! Ти небесне сяйво,

Світло, сонця майбуття!

Полум’я душі своєї ми несемо ужиття.

– Послухайте зараз оду “До радості”, але пригадаємо, що таке ода.

(Ода – це урочиста величальна пісня).

2. Слухання твору.

3. Характеристика прослуханого.

– Який характер твору?

(Світлий гімн, героїчний марш і різні за характером епізоди складаються в граціозну картину масового тріумфу Голоси солістів, хору і оркестру зливаються в єдиному пориві-славленні Радості: “Обніміться, мільйони”. Цим апофеозом Свободі, братерству Людства і завершується симфонія.

– Чому музику Л. Бетховена можна назвати сучасною?

V. Підсумок уроку.




Життєве призначення музичних творів. Слухання. Ода “До радості” з фіналу IX симфонії Л. Бетховена. Абсолютна (точна висота звуків), музичний стрій. “Ясени” О. Білаша