УРОК 36. КИТАЙ. ЕГП. ПРИРОДНІ УМОВИ ТА РЕСУРСИ. ОСОБЛИВОСТІ РОЗСЕЛЕННЯ, ДЕМОГРАФІЧНОЇ ПОЛІТИКИ
Навчальна мета: охарактеризувати особливості ЕГП, природи та населення Китаю; розвивати уміння оцінювати географічне положення та природно-ресурсний потенціал, пояснювати специфіку населення країни; уміння працювати з картами атласу, підручником та іншими джерелами географічних знань.
Обладнання: політична карта Азії, фізична карта Азії, підручники, атласи, схеми, таблиці, діаграми, контурні карти.
Основні поняття: економіко-географічне
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
1. Перевірка домашнього завдання
Схема зовнішньоекономічних зв’язків Японії.
2. Запитання
– Які країни входять до складу субрегіону Східна Азія?
– Які галузі визначають міжнародну спеціалізацію Японії? Чим пояснюється подібна спрямованість господарства країни?
– Перелічіть чинники, що визначили швидкий економічний підйом Японії після
– Які країни є найбільшими економічними партнерами Японії?
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Головним імпортером японського капіталу та інвестицій є найближчий сусід Японії – Китай. Ця країна завжди вражала мандрівників-іноземців своєю самобутністю. Китай так само незбагненний, як знамениті загадкова слов’янська душа або англійська церемонність. Ви вже знаєте, що Китай посідає перше місце у світі за кількістю населення. Карта розповість вам про різноманітність природних умов і величезну площу цієї держави. Для багатьох Китай – великий товаровиробник, чия продукція буквально заполонила наші ринки.
Розвал світової соціалістичної системи примусив Китай взяти курс на корінне реформування економіки, що дозволило йому за короткий період вийти на друге місце у світі за розміром ВВП. Маючи знання про чинники “японського економічного дива”, на сьогоднішньому уроці ми звернемося до причин, які сприяють народженню ще одного економічного гіганта у Східній Азії та у світі.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. “Візитна картка”
Офіційна назва – Китайська народна республіка. Площа – 9,6 млн. км2. Населення – 1 339 млн. осіб. Столиця – Пекін. Тип країни – країна з плановою економікою. Державний устрій – соціалістична республіка, унітарна держава.
2. ЕГП
Завдання 1 (робота в парах). Прочитайте текст щодо географічного положення Китаю та визначте позитивні та негативні ознаки ЕГП.
Одна з найбільших країн світу, розташована у центральній та східній частині азіатського материка. До складу входять особливі адміністративні райони: з 1997 р. – Сянган (Гонконг) і з 1999 р. – Макао (Аоминь). Формально провінцією Китаю вважається Тайвань, але фактично острів є окремою країною. Межує з 13 країнами. Має широкий вихід до морів Тихого океану.
3. Природні умови та ресурси
Завдання 2. Прочитайте в підручнику про природно-ресурсний потенціал Китаю та зробіть припущення про розвиток певних галузей господарства та їх географію.
Контрастність рельєфу та кліматичних умов. Значні запаси гідроресурсів. Густа мережа повноводних річок: Янцзи, Сіцзян, Сунгарі, Ялуцзян, Хуанхе. Великі лісові масиви. Родючі грунти на території Великої Китайської рівнини й рівнини Сунляо.
Китай посідає одне з перших місць у світі за запасами кам’яного вугілля, залізної та марганцевої руд, бокситів, цинку, олова, сурми, вольфраму, молібдену, ртуті, рідкісноземельних металів, титанових руд, окремих видів хімічної сировини. Великими є також поклади урану й золота. Є родовища нафти й газу (цих видів палива недостатньо).
Завдання 3. Порівняйте забезпеченість природними ресурсами Китаю та Японії.
4. Населення
Завдання 4. За текстом підручника, таблицями, діаграмами, картами атласу складіть розгорнутий план характеристики населення Китаю та визначте головні демографічні та соціальні проблеми країни.
21 % населення Землі – 1 338 612 968 осіб (кінець 2009 р.). Демографічна політика “Одна родина – одна дитина”. Природний приріст 9,4 %. Нерівномірне розміщення, близько 80 % проживають у східній частині.
ЕАН становить понад 600 млн. чол. Працьовиті, старанні, дисципліновані трудові ресурси. Конфуціанство, буддизм, даосизм. Урбанізація 40 %.
Кілька десятків міст – “мільйонерів”. Найбільші: Шанхай (13,37 млн. осіб), Пекін (10,3 млн. осіб), Тяньцзінь (9,3 млн. осіб), Ухань (4,1 млн. осіб), Харбін (3,1 млн. осіб).
Багатонаціональна країна: 56 націй і народностей, китайці – 91 %.
V. Закріплення нових знань і умінь учнів
Завдання 6. На контурній карті позначте: а) кордони Китаю та країни-сусіди; б) умовний кордон між Західним і Східним Китаєм; в) найбільші міста Китаю.
Завдання 7. Сформулюйте п’ятьма реченнями факти, які вас найбільше вразили під час вивчення Китаю.
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
– Опрацювати § .
– Скласти опис туристичного маршруту “Історичні пам’ятки Пекіна” (за бажанням).
– Випереджальне (окремим учням). Скласти повідомлення про міжнародні зв’язки Китаю та України.