ПТАХИ
У цій темі школярі ознайомлюються із загальною характеристикою класу Птахи, особливостями життєдіяльності птахів, рисами їхньої пристосованості до польоту й різних середовищ існування, У темі розглядаються різноманітність птахів, їхнє розмноження й розвиток, сезонні явища в житті птахів, а також роль птахів в екосистемах і їхнє значення для людини, обгрунтовується необхідність охорони птахів.
УРОК № 44
Тема. Клас Птахи. Особливості будови. Лабораторна робота № 13 “Вивчення зовнішньої будови птахів та
Мета: ознайомити учнів із загальною характеристикою птахів, провести лабораторну роботу з вивчення зовнішньої будови птахів та будови пір’я.
Обладнання й матеріали: підручник [1], зошити [2], [3], фотографії, малюнки, плакати, схеми, що дозволяють ілюструвати особливості будови й життєдіяльності птахів.
Базові поняття й терміни: птахи, пристосування птахів до польоту.
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.
I. Хід уроку
І. Організаційний етап
Перевірка домашнього завдання
Учитель перевіряє в зошиті [2] наявність виконаної лабораторної
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Обговорення питання
Які особливості їхньої будови допомагають птахам літати?
III. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
1. Загальна характеристика класу Птахи
Птахи – це прогресивна спеціалізована галузь рептилій, що пристосувалися до польоту. До прогресивних рис організації птахів, що принципово відрізняють їх від рептилій, належать:
– більш високий рівень розвитку нервової системи, а у зв’язку із цим і більш різноманітна поведінка;
– постійна температура тіла;
– здатність до польоту;
– турбота про потомство.
Зазначені особливості дозволили птахам, незважаючи на відносну еволюційну молодість класу, поширитися по всій земній кулі й заселити різноманітні місця існування.
Представники класу Птахи характеризуються тим, що їхнє тіло покрите пір’ям і передні кінцівки видозмінені в органи польоту – крила. За рідкісними винятками, птахи – літаючі тварини, а ті види, які не літають, мають недорозвинені крила. Для пересування по твердому субстраті птахам служать задні кінцівки – ноги. Таким чином, птахи, на відміну від усіх інших наземних хребетних, тварини двоногі.
У птахів досить енергійний обмін речовин, температура тіла постійна й висока, серце чотирикамерне, артеріальна кров відділена від венозної. Добре розвинені великі півкулі головного мозку й органи чуття, особливо зору й слуху.
З біологічної точки зору найбільш характерними рисами птахів є інтенсивність обміну речовин і здатність до польоту. Ці дві основні риси птахів значною мірою визначають їхню біологію. Саме ці властивості птахів докорінно відрізняють їх від інших груп хребетних.
Незважаючи на спільність еволюційного походження птахів і плазунів, біологічні розходження між цими двома групами тварин величезні. Відносно рухливості й здатності долати простір птахи посідають перше місце серед наземних хребетних.
Температура тіла у птахів вища, ніж у ссавців, найчастіше вона близька до 42 °С, у деяких видів опускається нижче 39 °С, але нерідко досягає 45 і 45,5 °С,
Шкіра птахів суха, тонка, легка, майже позбавлена залоз, є (не у всіх видів) одна сальна залоза – куприкова, котра виробляє секрет, що за консистенцією нагадує мазь, яка містить багато жиру й воску і має антимікробну активність. Виділення цього секрету, відбувається під час натискання дзьобом на залозу або під дією кільцевої мускулатури, потім секрет дзьобом наноситься на оперення. Основне його призначення – захист оперення від намокання і зношування, а також від проникнення в організм патогенних бактерій і паразитних грибів.
Похідними епідермісу шкіри є роговий покрив дзьоба, лусочки на ногах, пазурах, пір’я. Ці рогові утворення піддаються періодичному линянню. Форма й розмір дзьоба у різних видів птахів, варіюється залежно від складу їжі, способу її добування й поїдання. У багатьох птахів дзьоб має яскраве забарвлення, його колір може мінятися з віком особини, а іноді й порою року.
Пір’яний покрив виконує кілька функцій:
– надає тілу птаха ідеально обтічної форми й зменшує тертя з повітрям;
– охороняє шкіру від механічних ушкоджень;
– утворює основну частину літального апарата;
– забезпечує термоізоляцію, сповільнюючи потік повітря в шкіру, зберігаючи сталий мікроклімат.
Шар повітря в пір’яному покриві визначається кутом нахилу пір’я й регулюється підшкірною мускулатурою.
Пір’я птахів різне за своєю будовою й призначенням.
Забарвлення оперення птахів зумовлюється присутністю ряду пігментів і структурних особливостей пера. Характерний для багатьох птахів білий колір залежить від присутності у безбарвній роговій масі пера пухирців повітря, заломлення світлових променів у клітинах рогової речовини пера, що містять такі пухирці, і створює білий колір.
Для птахів, як і для усіх тварин, характерне линяння, тобто періодична зміна пір’яного покриву, у деяких видів при цьому змінюється його забарвлення. Линяння зумовлене зношуванням і вицвітанням пір’я, а також може бути пов’язане із сезоном, віком птахів й періодом розмноження.
За гостротою зору і здатністю сприйняття простору й відстані птахи посідають перше місце серед тварин. Крім того, усі птахи мають кольоровий зір.
Птахи не мають зубів, їхню роль виконують дзьоб і м’язовий шлунок.
Будова органів дихання у птахів дуже своєрідна. Крім трахеї, бронхів і легенів є повітряні мішки, що займають до 20 % об’єму тіла. Вони відіграють важливу роль при диханні під час польоту і найбільш розвинені у добре літаючих птахів.
У природних умовах птахи не відзначаються довголіттям, відомо, наприклад, що більшість дрібних горобцеподібних рідко доживає до 4-5-річного віку, але відомі випадки, коли дрібні хвилясті папужки доживали до 20 років, а окремі великі папуги – до 80 і більше.
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Робота з підручником
Школярі працюють із малюнками на с. 191-192, ознайомлюючись із особливостями будови птахів. Потім вони читають текст на с. 191-192.
Перевірити свої знання учні можуть, відповівши на запитання 1-4 на с. 193.
Робота із зошитом
Виконати завдання в зошиті [3, с. 66-67].
V. Самостійна робота учнів
Користуючись зошитом [2], або зошитом [3, вкладиш, с. 14], учні виконують лабораторну роботу № 13 “Вивчення зовнішньої будови птахів та будови пір’я”.
Потім учні ознайомлюються з рубрикою “Запам’ятайте найважливіше” на с. 193, при необхідності записують висновки в зошит.
VI. Підсумки уроку
Школярі самостійно підбивають підсумок уроку, звертаючи увагу на ті нові знання, яких вони набули в процесі цього уроку.
VII. Домашнє завдання
У підручнику [1] прочитати § 43, відповісти на запитання 5-7 після параграфа на с. 193. Користуючись зошитом [2], підготуватися до лабораторної роботи № 14 “Вивчення особливостей будови скелета птахів”.
У зошиті [3, с. 66-67] виконати завдання.