СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ
Урок 35
Тема. Комахи
Мета: уточнити уявлення учнів про комах; учити називати істотні ознаки комах, будову різних видів комах; продовжити формування навички класифікації тварин за групами; розвивати мовленнєві навички, мислення, увагу, спостережливість, уміння порівнювати; виховувати любов до природи.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
>> Вправа “Погода”
– Яка зараз пора року?
– Який місяць?
– Яке число?
– Тепло чи холодно надворі?
– Який стан неба?
–
– Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
– Відгадайте загадки.
– На капусті я вродився
І капустою живився,
На капусті я умер,
Та ізнов ожив тепер.
Тільки вже й не той я став,
Що в капусті плазував:
Не повзаю, а літаю,
Бо прегарні крильця маю. (Метелик)
– Восени в щілину забереться,
А навесні прокинеться. (Муха)
– Чорний, та не ворон,
Рогатий, та не бик,
Шість ніг – без копит.
Летить – виє
Сяде – землю риє. (Жук)
– Навесні старий садок
Вкрив барвистий килимок,
І
Загули, мов дзвін. (джмелі).
– Що об’єднує слова-відгадки? (Комахи)
– Сьогодні на уроці ми ознайомимося з різноманіттям і красою комах.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за малюнками
– Розгляньте малюнки (бабка, комар, водомірка, сонечко, мурашки, муха, коник, бджола).
– Як можна упізнати комах? (Учням складно відповісти, оскільки більшості з них не відома загальна ознака комах – шість ніг.)
– Розгляньте зображення бджоли. Скільки ніг у бджоли? (6)
– Скільки частин тіла? (3 – голова, груди, черевце)
– Які ще комахи зображені на малюнку? (Бабка, комар, водомірка, сонечко, мурашки, муха, коник)
– Порахуйте у них кількість ніг і кількість частин тіла.
Висновок. В усіх комах – 6 ніг.
– Зверніть увагу, що комах ще називають членистоногими, оскільки ніжки їх складаються з окремих члеників. Черевце комах, як правило, теж складається з окремих сегментів, розділених насічками (своєрідний “скелет” комахи).
2. Розповідь учителя “Про різноманіття світу комах”
Під час розповіді демонструють малюнки.
– Існує понад мільйон різних видів комах. Вони живуть скрізь, за винятком морських глибин. Більшість із них має шість ніг, пару вусиків, одна-дві пари крил і тіло, що складається з трьох частин.
Найбільша комаха – метелик орнітоптера з островів Соломона. Розмах його крил досягає приблизно 30 см. Тіло жука голіафа завдовжки понад 20 см, а найменша комаха – жук трихоптерикс. Він завдовжки всього лише третю частину міліметра. Але і у нього є мозок, серце, органи дихання, кишковик!
Найголовніший орган чуття комах – вуса. Вони різноманітні. У комара вони волохаті, у мухи – короткі та зі здуттям. У коника вусики як ниточка, завдовжки у 3-4 рази більше ніж тіло. Він живе в темній печері. Довгі вуса допомагають йому навколо себе обмацувати предмети. Вуса у жука-лускунчика схожі на пилку, а у метелика – на гребінку.
Рот у комах теж різниться, що залежить від способу їх живлення. У метелика, який полюбляє нектар, – довгий хоботок. Комар своїм хоботком проколює шкіру слона. Дуже гострі й зазублені щелепи у жука жужелиці.
Багато комах погано бачать, а у деяких і зовсім немає очей. Зате очі бабки займають майже всю голову, кожне око складається з безлічі очок, і кожне з них може давати самостійне зображення. На всі боки дивиться бабка і, не повертаючи голови, хапає здобич своїми довгими лапками.
У великооких комах, крім того, ще є на лобі крихітні, три ока схожі на лінзи. Іноді два великих ока зливаються докупи або з’являються чотири, спрямовані в різні боки. Жук вертячка двома очима бачить усе, що знаходиться згори, над водою, а двома іншими – знизу, під водою.
У грудях комах зосереджені м’язи. Вони надають руху крилам і ногам. Крила у комах, які літають, дуже міцні. Тонкий і нудний писк комара, який летить, – це спів крил, що рухаються з величезною швидкістю.
Швидкість польоту більшості комах незначна. Бджола долає в середньому 10-20 км/год., джміль – 3-5 км/год., муха – 2 км/год. Зате гедзі летять зі швидкістю до 40 км/год., а метелики бражники – близько 60 км/год.
>> Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Класифікація тварин за групами
– Згадайте казку про Муху Цокотуху.
– Хто гостював у неї?
– Чому Муха не запросила у гості зайця, лелеку або ведмедя? (Вона запросила тільки комах.)
– Розгляньте зображення павука. Як ви вважаєте, а павук – це комаха? Скільки ніг у павука? (8) Скільки частин тіла? (Дітям складно відповісти.)
– У нього 2 частини тіла – головогруди і черевце, а не три, як у комах. Голова і груди у павука не розділяються, а зрослися.
Павуки – не комахи, вони належать до класу павукоподібних. На відміну від комах, у них вісім ніжок і відсутні крила. Тіло їх складається з двох частин, зате очей – аж вісім. На черевці у павука є декілька маленьких горбків – залозок. З них виділяється рідина, що застигає на повітрі у вигляді нитки – павутиння.
На дошці складають схему.
2. Гра “Фантастична тварина”
– На світі існує багато різних комах (жуки, метелики, мурашки, бджоли, мухи, бабки, комарі). Усі вони мають тіло, що складається з трьох частин, і три пари ніг.
Уважно розгляньте зображення фантастичної тварини. З частин яких комах воно складене?
3. Гра “Упізнай комаху за ознаками”
– Літає, бігає, стрибає, плаває.
– Дзижчить, скрекоче, пищить, мовчить.
– Чорне, сіре, зелене, жовте, в смужку, в цятку, у візерунках.
– Кусається, жалить, лоскоче, нешкідливе.
– Жорстке, м’яке, гладке, мохнате.
– Світиться в темряві, блищить на сонце, непомітне, з яскравим забарвленням.
– Живе в малій сім’ї. (Коник)
– Чим цікавий коник?
– Упізнайте тварин за описом.
– Я плету красиву легку сітку, щоб спіймати собі на обід комах. Я не літаю, а тихенько чекаю, коли хто-небудь потрапить у мою пастку. Маю вісім ніг. (Павук)
– Я роблю землю родючою. Рию вузькі ходи, щоб коріння рослин могли дихати. Мене можна знайти під старими корінцями. Після дощу я вибираюся на поверхню землі подихати. (Дощовий черв’як)
– Я не вмію бігати і літати. Я тільки повзаю. Іноді я буваю пухнастою. Живлюся я соковитим листям рослин. (Гусінь)
– Моє тіло вкрите пушком. Мій звук – дзижчання. Маю довгий хоботок. У мене шість ніг і є крильця. (Джміль)
– Я швидко літаю і вмію бігати по стелі. Дуже люблю, коли залишають крихти на обідньому столі. (Муха)
– Назвіть тільки комах.
4. Це цікаво!
– Якщо бджоли вилітають вранці-рано – на ясну погоду.
– Якщо довкола квіток жовтої акації багато комах – на ясну погоду.
– Бджоли скупчилися на стінках вулика – на велику спеку.
– Припинився рух мурашок коло мурашника – чекай на негоду. Народна мудрість
– Бджоли раді цвіту, а люди літу.
– Тихий, як мурашка, а жалить, як оса.
5. Відгадай!
– Хто мене вб’є, свою кров проллє. (Комар)
– Не птиця, а з крилами. (Метелик)
– Не звір, не птиця, а ніс – як спиця. (Комар)
– Хто народжується на світ чотири рази? (Комаха)
– Взимку спить,
Влітку бринить,
Над садами літає,
Солодку росу збирає. (Бджола)
– Є у лісі хата,
В ній кімнат багато.
Тут живе отара Добрих санітарів.
Ти цю хату не чіпай –
Санітарам спокій дай! (Мурашник і мурахи)
– Шість ніг без копит,
Ходить, а не стукотить,
Літає, а не птиця,
Може догори ногами вчепиться. (Комаха)
– У лісі біля пня біготня, метушня,
Народ робочий весь день хлопоче. (Мурашки)
– Лазить над нами догори ногами.
Завжди мандрує, все покуштує. (Муха)
6. Гра “Упіймай комаху”
Учитель називає тварин. Кожну назву комахи учні супроводжують оплесками долонь.
Матеріал для гри: соловей, сонечко, метелик, тарган, жаба, джміль, зайчик, колорадський жук, бабка, муха, блоха, риба, змія, ведмідь, водомірка, оса, мураха, їжак.
7. Гра “Хто зайвий?”
Учитель показує малюнки із зображеннями комах: бджола, мурашка, метелик, жук і павук.
– Яка з цих тварин зайва? Чому?
V. Підсумок уроку
– Яких тварин належать до комах?
– Яких комах ви знаєте?
– Які істотні ознаки комах?
– Зі скількох частин складається тулуб комахи?
– Назвіть ці частини.
– Скільки ніг у комах?
– Назвіть комах нашого краю.