І СЕМЕСТР
ВСТУП
Урок № 1
Тема: Краса і багатство української мови
Мета: поглибити знання про багатство та красу української мови, звернути увагу на багатство її лексичного складу та граматичну досконалість, її милозвучність та мелодійність; формувати спостережливість, розвивати логічне мислення, пам’ять, емоційну сферу, вдосконалювати культуру усного й писемного мовлення; виховувати повагу та любов до рідної мови.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник.
Хід уроку
І. Повідомлення
ІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
Робота біля дошки. Записати речення. Пояснити написання виділених слів та вживання розділових знаків.
На вустах розцвітає слово любисткові і барвінково (П. Осадчук.) Навкіл чудовий солов’їний спів мені звучав, як українська мова (Яр Славутич.) Бринить, співає наша мова, чарує, тішить і п’янить (Олександр Олесь.) Ми лагідні, в нас доброта незмінна і мова невмируща і нетлінна (В. Чуйко.) Мова барвиста, мова багата, рідна і тепла, як батьківська хата. (В. Гринько.)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Робота
ІV. Виконання вправ на закріплення вивченого.
Прочитати речення, заздалегідь записані на дошці (або спроектовані на мультимедійну дошку). Яке з них увиразнює багатство української мови? Яке підкреслює її милозвучність?
…Разки, вінки словосполучень, прислів’їв, висловів і фраз – і знаєш їх, вживав не раз, але береш, як вічний учень… (Д. Білоус.) В мені звучиш ти, мово пісенна, лунаєш шумом рідного гаю! Здаєшся звуком сопілки в полі, шептанням збіжжя на рідних нивах, шелестом верб, калини, тополі… (І. Кращук.)
Робота біля дошки.
Записати речення. Пояснити, у прямому чи в переносному значенні вжито виділені слова. Розкрити їхнє лексичне значення. Відповісти на питання: яким чином досягається милозвучність української мови? У чому виявляється її багатство?
Мово славна й голосиста із глибокого джерела! (В. Юхимович.) …Мов течія швидкого чистоводу, народна мова сяє та бринить. (В. Бичко.) Нехай же слово, слово золоте печалиться, сміється і цвіте! (Р. Лубківський.)
Робота з підручником. Виконання вправи 3 (завдання І, ІІ).
Попереджувальний диктант.
Запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів… Такими епітетами супроводиться визнання української мови. (О. Гончар.) У мові – чари барвінкові, печаль і радість в ріднім слові. (Д. Білоус.)
V. Підбиття підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання. Вправи 2, 4 (усно).