МОВА І МОВЛЕННЯ
& 3. Культура мовлення і культура спілкування
Сію дитині в серденько ласку
Варвара Гринько
11. 1. Прочитай вірш. Які слова ввічливості вжито в тексті? Чи можна ці слова вимовляти незадоволено, з похмурим обличчям?
Сію дитині в серденько ласку.
Сійся-родися ніжне “Будь ласка”,
Вдячне “Спасибі”, “Вибач” тремтливе –
Слово у серці, як зернятко в ниві.
Варвара Гринько
2. Знайди у вірші спонукальні речення. З якою метою вони вжиті? Як на письмі виділяється звертання? Як кажуть про
12. Із складів утвори слова. Запиши їх. Які ці слова за значенням?
13. 1. Прочитайте і запам’ятайте правила чемності.
Куди б ти не прийшов: у школу, в гості, в установу – вітайся першим. Якщо ти йдеш зі старшими і вони вітаються з кимось, ти маєш вітатися також.
Неабияке значення має тон розмови. Хіба можна вітати людину з незадоволеним. похмурим виразом на обличчі?
Умій вислухати свого співбесідника. Не перебивай його. Важливо уміти вчасно й доречно підтримати розмову.
2. Складіть діалоги
14. 1. Розгляньте малюнок і прочитайте казку в особах.
БУДЯК, МІМОЗА І ТРОЯНДА
За металевою огорожею Казкового Саду простяглася дорога, а на її узбіччі ріс звичайнісінький дикий Будяк. Диким його прозвали тому, що він не дотримувався навіть найпростіших правил поведінки.
Одного разу Будяк дістався до самісінької огорожі і крізь неї побачив Мімозу. Не моргаючи, Будяк почав прискіпливо її розглядати.
Мімоза була гарно вихована, і від такого безцеремонного погляду відчула себе ніяково.
– Ось бачиш, мене навіть здаля всі помічають, – з погордою звернувся до Мімози Будяк і, не соромлячись, продовжував:
– А ти і кольором, і поведінкою надто скромна. Такі зараз не в моді! І життя твоє якесь буденне! – докоряв Мімозі Будяк… (За Наумом Осташинським).
2. Продовжіть казку. Скористайтесь робочими матеріалами Вченого Лиса й побудуйте та запишіть діалог Будяка і Троянди.
15. Із розсипаних слів склади і запиши прислів’я. Поясни, чому так кажуть.
По, птицю, пір’ю, пізнають, людину, а, по, мові.
Завдання і запитання для повторення
1. Яке значення має мова в житті народу?
2. Назви п’ять старих слів і п’ять – нових. У яких творах вони зустрічаються?
3. Що таке спілкування?
4. Які ознаки культури усного мовлення, а які – писемного?
Нащо ображаєш беззахисну Мімозу; не зможе грубо відповісти; твої колючки, щоб чіплятися; мої шипи – щоб захищатися; скромність, ніжність і красу треба захищати.