Культура мовлення і культура спілкування

МОВА І МОВЛЕННЯ

& 3. Культура мовлення і культура спілкування

Сію дитині в серденько ласку

Варвара Гринько

11. 1. Прочитай вірш. Які слова ввічливості вжито в тексті? Чи можна ці слова вимовляти незадоволено, з похмурим обличчям?

Сію дитині в серденько ласку.

Сійся-родися ніжне “Будь ласка”,

Вдячне “Спасибі”, “Вибач” тремтливе –

Слово у серці, як зернятко в ниві.

Варвара Гринько

2. Знайди у вірші спонукальні речення. З якою метою вони вжиті? Як на письмі виділяється звертання? Як кажуть про

людину, яка вживає слова ввічливості?

 Культура мовлення і культура спілкування

12. Із складів утвори слова. Запиши їх. Які ці слова за значенням?

 Культура мовлення і культура спілкування

13. 1. Прочитайте і запам’ятайте правила чемності.

Куди б ти не прийшов: у школу, в гості, в установу – вітайся першим. Якщо ти йдеш зі старшими і вони вітаються з кимось, ти маєш вітатися також.

Неабияке значення має тон розмови. Хіба можна вітати людину з незадоволеним. похмурим виразом на обличчі?

Умій вислухати свого співбесідника.

Не перебивай його. Важливо уміти вчасно й доречно підтримати розмову.

2. Складіть діалоги і розіграйте ситуації: І варіант – хто вітається першим, якщо зустрілися молодший і старший, хлопчик і дівчинка; II варіант – у яких випадках замість “Добрий день!” можна говорити “Привіт!”.

14. 1. Розгляньте малюнок і прочитайте казку в особах.

 Культура мовлення і культура спілкування

БУДЯК, МІМОЗА І ТРОЯНДА

За металевою огорожею Казкового Саду простяглася дорога, а на її узбіччі ріс звичайнісінький дикий Будяк. Диким його прозвали тому, що він не дотримувався навіть найпростіших правил поведінки.

Одного разу Будяк дістався до самісінької огорожі і крізь неї побачив Мімозу. Не моргаючи, Будяк почав прискіпливо її розглядати.

Мімоза була гарно вихована, і від такого безцеремонного погляду відчула себе ніяково.

– Ось бачиш, мене навіть здаля всі помічають, – з погордою звернувся до Мімози Будяк і, не соромлячись, продовжував:

– А ти і кольором, і поведінкою надто скромна. Такі зараз не в моді! І життя твоє якесь буденне! – докоряв Мімозі Будяк… (За Наумом Осташинським).

2. Продовжіть казку. Скористайтесь робочими матеріалами Вченого Лиса й побудуйте та запишіть діалог Будяка і Троянди.

15. Із розсипаних слів склади і запиши прислів’я. Поясни, чому так кажуть.

По, птицю, пір’ю, пізнають, людину, а, по, мові.

Завдання і запитання для повторення

1. Яке значення має мова в житті народу?

2. Назви п’ять старих слів і п’ять – нових. У яких творах вони зустрічаються?

3. Що таке спілкування?

4. Які ознаки культури усного мовлення, а які – писемного?

Нащо ображаєш беззахисну Мімозу; не зможе грубо відповісти; твої колючки, щоб чіплятися; мої шипи – щоб захищатися; скромність, ніжність і красу треба захищати.




Культура мовлення і культура спілкування