Мета: формувати в учнів уявлення про культуру мовлення і спілкування; ознайомити з основними характеристиками культурного мовлення; вчити учнів дотримувати правил спілкування в усному мовленні; розвивати вміння правильно висловлювати свою думку у зв’язному мовленні; виховувати культуру спілкування.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Вправа “Добери антонім”
– До поданих слів доберіть антоніми. Позначте будову слів.
Щастя – …
Молодість – …
Теплий – …
Праця
Великий – …
2. Каліграфічна хвилинка
Дд Дд до по бачення
– Доповніть речення.
Щоб знову зустрітись в годину призначену, кажу я щиро всім…
3. Гра “Шукачі”
– Відшукайте серед поданих слів слова ввічливості, які вимовляють у певній ситуації.
Коли я щиро дякую, кажу…
Коли я вибачаюся, кажу…
Коли я прошу допомоги, кажу…
(До побачення; дозвольте зайти; спасибі; перепрошую; вибачте, будь ласка; добродію; допоможи мені, будь ласка)
– Як називаються такі слова? (Ввічливі)
– Як називають людину, яка користується такими словами?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми поміркуємо разом над тим, що ми розуміємо під культурою мовлення; як досягти високої культури мовлення?
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за таблицею
Висновок. Культура мовлення – це правильність, точність, виразність мовлення.
– Пам’ятайте: слова – це ніби одяг твоїх думок. Щоб гарно говорити, треба знати мову, якою спілкуєшся з іншими. Краще говорить і пише той, хто багато читає і вміє уважно слухати.
2. Народні погляди на культуру мовлення
Прочитай і запам’ятай!
– Запишіть висловлювання, що найбільше сподобалось.
– Поясніть свій вибір.
Що маєш казати – наперед обміркуй. Дав слово – дотримуй його. Не хочеш почути поганих слів, не вживай їх сам. Умієш говорити – умій слухати.
3. “Поговорімо відверто!”
– Чи вмієш ти спілкуватися з іншими людьми?
– Чи не завдаєш людям прикрощів своєю нетактовною поведінкою?
– Чи завжди оцінюєш свою поведінку?
– Як звертаєшся, коли хочеш про щось запитати?
– Чи відповідаєш на запитання?
– Чи використовуєш у власному мовленні ввічливі слова?
– Яких помилок припускаються під час спілкування твої друзі?
4. Гра “Розсипанка”
– Об’єднайтеся в групи за назвами кольорів веселки.
– Складіть основні правила культури спілкування.
– Під час не розмови їж і під їжі час не розмовляй.
– ввічливості слова Вживай.
– не жестикулюй розмови Під час і руки тримай не кишенях в.
– до вимоги Пам’ятай про мовлення.
– дивлячись в співрозмовнику очі, відповідай Запитуй і.
– за тебе людей звертайся на “Ви”, незнайомих і старших До всіх.
– помилку Помітивши мовленні у товариша, виправити її не соромся.
5. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Вправа “Мікрофон”
– Як потрібно говорити зі сцени, на уроці? (Голосно, виразно, щоб усім було чути)
– Як потрібно говорити у громадському транспорті, у театрі, у бібліотеці, у лісі? (Напівголосно, щоб було чути тільки співрозмовнику, не привертати до своєї розмови уваги сторонніх людей.)
– Як потрібно говорити під час ігор на повітрі, на стадіоні? (Підвищеним голосом, іноді можна кричати, висловлювати вголос радість, підтримку улюбленої команди.)
2. Робота в парах
Складання діалогу на тему “Розмова по телефону”
– Як часто ви спілкуєтесь по телефону?
– Якою повинна бути розмова по телефону?
– З яких слів краще почати розмову по телефону?
– Як ви вважаєте, чи потрібно називати своє ім’я? Чому? Прослуховування діалогів учнів.
3. Дискусія
Учитель читає прислів’я та заохочує учнів до обговорення їхнього власного досвіду щодо цієї ситуації. Педагог ставить запитання і керує дискусією таким чином, щоб учасники мали змогу детально його обговорити.
– У чужій бесіді будь-хто розуму купить.
– 3 добрим словом і чорний окрайчик солодко пахне.
– Багато говорено, але мало сказано.
4. Складання сенкана
1. Мова
2. Українська, співуча, барвиста, рідна, милозвучна, калинова, солов’їна, колискова, багата, барвінкова, чиста.
3. Лл’ється, мовиться, розвивається, поповнюється, збагачується.
4. Дзеркало душі, багата скарбниця, схованка людського духу, чарівна пісня, диво калинове, рідна і тепла, як батьківська хата.
5. Мова потрібна людині для спілкування.
6. Мова – найважливіший засіб обміну думками між людьми, пізнання світу і передачі досвіду між поколіннями. Без мови людина не може існувати. Щоб гарно говорити, треба знати мову, якою спілкуєшся. Краще говорить і пише той, хто багато читає, вміє уважно слухати.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Чому мову називають безсмертним скарбом народу?
– Що таке культура мовлення і культура спілкування?
– Як берегти і примножувати багатства рідної мови?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ