Тип уроку: урок формування практичних навичок.
Мета: експериментально визначити ККД похилої площини; виховувати в учнів охайність під час проведення експерименту, дбайливе ставлення до лабораторного обладнання; вчити учнів працювати в парах та групах.
Обладнання та наочність: обладнання лабораторної роботи.
Відеофрагмент: відеозапис фрагмента лабораторної роботи, за допомогою якого вчитель акцентує увагу на ході вимірювань, які виконують учні, та на дотриманні правил техніки безпеки під час роботи з обладнанням.
Хід уроку
I.
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
_____________________________________________________
_____________________________________________________
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Запитання для фронтального опитування
– Які види простих механізмів ви знаєте?
– Як визначити коефіцієнт корисної дії механізму?
– Чому ККД будь-якого механізму завжди менший від 100 %?
IV. ВИКОНАННЯ ЛАБОРАТОРНОЇ РОБОТИ
Мета роботи: переконатися на досліді, що корисна робота, виконана за допомогою похилої площини, менша від повної; визначити ККД похилої площини.
Обладнання:
1. Мірна стрічка.
2. Динамометр.
3.
4. Дерев’яна лінійка.
5. Штатив із муфтою та лапкою.
6. Дерев’яний брусок.
Хід роботи
Зберіть експериментальний пристрій, як показано на рисунку:
1. Виміряйте за допомогою мірної стрічки довжину l і висоту h похилої площини.
2. Визначте за допомогою динамометра вагу Р бруска.
3. Покладіть брусок на похилу площину і за допомогою динамометра рівномірно пересувайте його площиною в гору. Виміряйте силу тяги F, що діє на брусок з боку динамометра.
4. Визначте за допомогою динамометра вагу Р тягарця.
5. Не змінюючи кута нахилу площини, повторіть дослід (див. п. 3) ще тричі, розмістивши на бруску спочатку один, потім два, а потім три тягарці.
6. Результати вимірювань та обчислень занесіть у таблицю:
Номер Досліду | Вага бруска і тягарців Р, н | Висота похилої площини H, м | Корисна Робота Акор, Дж | Сила тяги F, Н | Довжина Похилої площини L, м | Повна робота Аповна, Дж | Виграш у силі Р/F | ККД η , % |
1 | ||||||||
2 | ||||||||
3 | ||||||||
4 |
Дослід № (номер досліду)
Повна робота Aповна = Fl = ______________
Корисна робота Акор = Ph = ______________
Виграш у силі, який дає похила площина P/F = ______________
ККД похилої площини:
Аналіз експерименту та його результатів
Порівняйте показ динамометра зі значенням ваги бруска і зробіть висновок про виграш у силі, який дає похила площина.
Творче завдання
З’ясуйте за допомогою експерименту, як залежить ККД похилої площини від кута її нахилу. Чому, на вашу думку, змінюється ККД, якщо змінити кут нахилу площини?
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
_____________________________________________________
_____________________________________________________
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Завдання за підручником: повторити §§ 39-42; опрацювати підсумки розділу 4 на стор. 256-257
_____________________________________________________
_____________________________________________________
– Завдання за задачником: №№ 25.26, 25.30
_____________________________________________________
_____________________________________________________
– Додаткове завдання:
_____________________________________________________
_____________________________________________________