Урок 7. МАРШОВІСТЬ
Вступ
Ми вже розглянули приклади пісенної та танцювальної музики.
Розшифруйте музичний запис й дізнайтеся, про яку властивість музики йдеться.
Мова йшла про танцювальність, адже це ж українська народна пісня “Вийшли в поле косарі”. Вона є прикладом легкої, рухливої, танцювальної музики.
Проспівайте українську народну пісню “Вийшли в поле косарі”
Караоке. Українська народна пісня “Вийшли в поле косарі”
1. Вийшли в поле косарі
Косить ранком на зорі.
Приспів: Гей,
Бо не рано почали.
Хоч не рано почали,
Так багато утяли!
2. До обіду покосили,
Гострі коси потупили…
Приспів
3. По обіді спочивали,
Гострі коси поклепали…
Приспів
4. Увечері холодком
Йшли додому всі рядком…
Приспів
5. А в стоги як поскладаєм,
То добряче погуляєм!
Приспів
Демонстрація поспівки “Ми хлопчики”
Прикладом маршової музики є поспівка “Ми хлопчики”.
Розучування поспівки “Ми хлопчики”
Караоке. Поспівка “Ми хлопчики”
Ми хлопчики, молодчики,
Не перевівсь наш рід.
Коли
Ми теж підем в похід!
Ми теж підем в похід!
Слухання. Є. Адамцевич. “Запорізький марш”
Українській музиці притаманна не лише танцювальність. Вона сповнена також інтонаціями українських народних козацьких пісень, яким характерна саме маршовість.
Наприклад, український бандурист Євген Адамцевич зберіг для нас чудову мелодію козацького маршу.
Демонстрація української народної пісні “Гей, там, на горі, Січ іде”
Прикладом маршовості у вокальній музиці є наступний твір, з яким ми познайомимося. Це українська народна пісня “Гей, там, на горі, Січ іде”.
Прослухайте її і поміркуйте: про що в ній розповідається?
Які засоби музичної виразності допомагають розкрити маршовість у музиці?
Аналіз прослуханого твору
Багато духових оркестрів України мають у репертуарі цю пісню-марш. Вона складає основу виконуваної ними маршової музики.
Розучування української народної пісні “Гей, там, на горі, Січ іде”
Розучування пісні “Гей, там, на горі, Січ іде” розпочніть з відплескування ритмічного малюнка за нотним записом. І хоча мелодія пісні запам’ятовується досить легко, розучуйте її в повільному темпі, стримано, фраза за фразою, а також стежте за правильним голосоведінням та ритмічною будовою. Вже після засвоєння мелодії пісні переходьте до вивчення наступних куплетів.
Підсумки уроку
Ми сьогодні дізналися про одну з найважливіших властивостей музики – марш овість та познайомилися зі зразками музичних творів маршового характеру: “Запорізьким маршем” Євгена Адамцевича, поспівкою “Ми хлопчики” й українською народною піснею “Гей, там, на горі, Січ іде”.