5 КЛАС
Тема 2. Інструментальна музика, класичний квартет
Урок 11
Тема уроку. Метр. Розмір. Розучування пісні “Все це потрібно мені”.
Слухання байки І. Крилова “Квартет”, три фрагменти “хаотичної музики” “Квартету” В. Барвінського
Мета уроку: поглибити поняття “метр та розмір”, вчити дітей розрізняти на слух, ознайомити з новим поняттям “квартет”; розвивати вокально-хорові навички, ладове відчуття; виховувага інтерес до літератури та любов до української народної пісні.
Тип
Обладнання: магнітофон, фонограми, портрети Крилова та В. Барвінського, ілюстрації до байки.
Література: збірка укр. нар. пісень, “Байки” І. Крилова, “Російська музична література” Е. Смирнова.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
1. Музичне вітання. Оголошення теми уроку.
Нагадую дітям про правильну посадку під час співу; сісти рівно, руки поставити на коліна, спину випрямити, співати без крику, слухати вчителя.
II. Пояснення нового матеріалу.
До засобів музичної виразності в музиці, крім динаміки, відноситься
Метр – це рівномірна послідовність сильних та слабких долей у такті. Він служить мірою при поділі музичних текстів на такти.
Розмір – це числова характеристика тактового метра, що вказує на кількість долей в такті. Розмір позначають дробом біля ключа на початку нотного стану. Чисельник вказує на кількість долей в такті, а знаменник на їхню тривалість.
Наприклад, скільки долей у розмірі 3/4 – три, а у розмірі 6/4 – шість четвертних долей. Погляньте на вправу, яка написана на дошці, зробимо її характеристику.
ІІІ. Розучування пісні “Все це потрібно мені” А. Житкевича.
Все це потрібно мені
Слова і музика А. Житкевича
Стримано
2. В полі тривкий колосок,
Сад і маленький лісок,
Мова моя солов’їна,
Рідна моя Україна,
Чисте дзвінке джерело.
3. Миле до болю село,
Спокій і мир на Землі –
Все це потрібно мені.
Все-все-все, все-все-все,
Все це потрібно мені!
Художній показ пісні, після чого разом з дітьми характеризую прослуханого: діти визначають лад, розмір, темп, динаміку, та зміст пісні. Пояснюю дітям незрозумілі слова в тексті.
Розучування мелодії на першому куплеті пропоную учням за нотним текстом. Спочатку визначаємо тоніку, знак альтерації біля скрипкового ключа, якою нотою починається і якою закінчується пісня. Після цього пропоную учням проспівати мажорний звукоряд від ре. Далі розучую пісню методом сольфеджування, а потім по фразах, звертаючи увагу на дев’ятий та одинадцятий такти, проспівую з проплескуванням фразу “Все, все, все, все це потрібно мені”. Мелодичну квінту на початку обох фраз рекомендую співати з тенденцією до підвищення обох звуків. При цьому звертаю увагу дітей на правильне дихання та голосоведення, а також синкопований ритм у третьому – шостому тактах. Вивчивши перший куплет пісні, викликаю чотирьох учнів й оцінюю.
IV. Слухання музики розпочинаю бесідою:
– Як у музиці називається група з чотирьох виконавців?
– Так, це квартет. А якщо інструментальну музику виконують чотири виконавці – це інструментальний квартет. Найчастіше композитори пишуть музику для струнного квартету, який включає дві скрипки, альт і віолончель. Саме про такий квартет розповідається у байці І. Крилова. (Ілюструю грамзапис цього літературного твору з ілюструванням хаотичного звучання “квартету “, який дасть змогу звернути увагу учнів на мораль байки, а також показую ілюстрації основних персонажів).
Учні мають самі зробити висновок: щоб добре робити якусь справу, потрібні вміння, старанність, злагода.
Прикладом звучання справжньої музики стане фрагмент “Квартету” В. Барвінського.
Василь Барвінський – український композитор XIX століття, який народився у Тернополі. Мати – Євгенія Барвінська – була здібною піаністкою, і свого часу, працюючи акомпаніатором хору в Тернополі, відкрила талант всесвітньовідомої співачки Соломії Крушельницької. У гостинному домі Барвінських бували визначні діячі української культури і науки, серед них Іван Франко, Леся Українка, Микола Лисенко.
Діти слухають твір і готують відповіді на запитання, які записані на дошці:
1. Який характер твору?
2. Характеристика кількох тем зокрема.
3. Чим відрізняється ця прекрасна музика від хаотичного виконання горе-музикантів з байки?
4. Чим насичена музика Квартету?
5. Які інструменти входять до складу цього квартету?
(Після прослуховування твору проводжу з дітьми бесіду по даних запитаннях, а також ознайомлюю з новими інструментами сім 7 скрипкових).
Альт (показ ілюстрації) – інструмент родини скрипкових, трохи більший корпус, ніж у звичайної скрипки, а значить з нижчим тембром.
Віолончель (показ ілюстрації) – басово-теноровий інструмент дуже широкого діапазону, також відноситься до родини скрипкових.
На закріплення теми варто запропонувати дітям уривки простих мелодій для визначення ладу, а також повторити та закріпити пісню “Чарівний смичок”.
V. Підсумок уроку.