8 КЛАС
II семестр
Тема. Музика в діалозі з сучасністю
Урок 31
Тема уроку. Музичний жанр. Концерт. Слухання. І ч. І Концерту для фортепіано з оркестром. П. Чайковського.
Головні ступені ладу Т. S. Д. Розучування пісні “Родина” О. Злотника
Мета уроку: поглибити знання учнів про такий жанр у музиці як концерт; розвивати музично-ритмічний слух, музичну пам’ять; виховувати інтерес до музики.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: магнітофон, аудіо-запис, портрет П. Чайковського.
Хід уроку
I.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
II. Розспівування та пояснення нового матеріалу.
– Скільки ступенів має мажорний або мінорний лад?
– Назвіть стійкі ступені.
(I, III, V нестійкі II, IV, VI, VII).
– Що утворюють стійкі ступені?
(Тонічний тризвук, за яким ми визначаємо лад і тональність. Але є ще й головні ступені – це I, IV, V. Вони мають такі назви: І – тоніка (Т), IV – субдомінанта (S), V – домінанта (Д).
(Так, у до мажорі це будуть до, фа, соль).
– Розглянемо на вправу і підберемо гармонію до основної мелодії.
–
(До мажор).
– З яких звуків складається І такт?
(До, мі. Отже, це буде Т).
– II такт (- фа, – ля), це ступені субдомінанти – S, а III такт (соль, фа) – Д і знову Т.
Ось послухайте я зіграю вам з гармонією цю вправу.
ІІІ. Розучування пісні.
1. Яку пісню ми розучували на минулому уроці? Так, “Журавлину пісню”. Давайте виконаємо її, а потім розучимо нову пісню – “Родину” О. Злотника.
2. Працюю над чистотою інтонування, виконання пісні без крику, ніжно, лагідно, з пафосом. Звергаю увагу на ритмічний рисунок.
3. Прослуховування пісні у виконанні Назарія Яремчука.
(Слухання).
IV. Слухання музики.
1. Вступна бесіда.
Сьогодні на уроці ми послухаємо І Концерт для фортепіано з оркестром. “Натиск, порив, блиск, злиття душ” – так писав музичний критик про І частину цього твору.
– Що таке концерт?
Концерт – це жанр великого, віртуозного за характером твору для соліста з оркестром, що написаний у формі тричастинної побудови.
В композиції концерту Чайковський не відмовився від класичного тричастинного циклу, але створив нову його концепцію. Основне значення має І частина – найбільш симфонізована. Вона визначає характер всього циклу, хоч має самостійне значення і вирізняється великою внутрішньою закінченістю. Як ви знаєте, перші частини таких творів написані у формі сонатного алегро, а тут передує велика інтродукція, яка претендує на роль самостійного розділу.
– Що лежить в основі І концерту П. Чайковського?
(Окрім усього іншого, країнські наспіви. Однак ці мелодії глибоко переосмислені композитором, вони отримали зовсім інший характер).
– Яка народна пісня лежить в основі головної теми?
(Українська народна веснянка “Вийди, вийди, Іванку”).
2. Слухання твору
3. Характеристика прослуханого.
– Які почуття викликає у вас цей твір?
– Яке значення оркестру в ньому?
V. Підсумок уроку.