Мета. Продовжити формувати правила безпечної поведінки дітей вдома за відсутності дорослих; навчати аналізувати ситуації, що можуть стати загрозою безпеки та здоров’я в домашніх умовах; вчити учнів уникати небезпечних місць у своєму мікрорайоні/населеному пункті; ознайомити із порядком дій у ситуації опосередкованої небезпеки, виклику рятувальних служб; об’єктивно реагувати на пропозиції незнайомців, розсудливо діяти, якщо до квартири проникли крадії; виховувати обережність, винахідливість, вміння виходити з небезпечних ситуацій.
Обладнання.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
Бесіда.
– Пригадайте, що таке безпека. (Це ситуація, коли здоров’ю, життю людини нічого не загрожує.)
– Яке слово протилежне, тобто є антонімом до слова безпека? (Небезпека.)
– Що таке небезпека? (Ситуації, які загрожують життю, здоров’ю чи добробуту людини.)
– Назвіть об’єкти чи місця, де небезпека може чатувати на людину. (Відповіді учнів.)
– У народі кажуть: “Мій дім – моя фортеця”! Чи може небезпека бути у власному домі? Де вона
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Оголошення теми і завдань уроку.
2. Вступне слово вчителя.
– Часто буває, що ви залишаєтесь вдома самі через те, що батьки затримуються на роботі, чи вирішують інші справи. Зоставшись наодинці, а й навіть з братом чи сестрою, ви стаєте повними господарями свого помешкання. Бувають випадки, що виникають непередбачені, часом небезпечні ситуації, і не тільки з предметами, а й з небезпечними людьми.
– Які люди можуть бути небезпечними для дітей, які залишаються вдома самі?
– Яку небезпеку для здоров’я і життя можуть завдати злодії, шахраї, злочинці?
– Що радять батьки, коли ви самі залишаєтесь вдома?
3. Робота з підручником.
Бесіда за малюнком і запитаннями (с. 92).
– Чи правильно чинять діти, зображені на малюнках? Обгрунтуйте свої міркування.
– Якими мають бути дії дітей на малюнку? Чому так думаєте?
4. Опрацювання тексту “Що ж потрібно знати й уміти, аби уникнути небезпечних ситуацій, коли ти сам (сама) удома?”
5. Робота в парах (підручник, с. 93).
Розіграйте сценку. Ви вдома самі. У двері подзвонили і сказали: “Ми з аварійної служби. Нам терміново необхідно перевірити труби в квартирі”. Якими будуть ваші дії?
6. Бесіда.
– Як поводитися, коли хтось дзвонить чи стукає у двері?
– Що робити, коли незнайомець вдається до вмовлянь?
– Що робити у випадку, коли у вічко бачите незнайомого хлопчика чи незнайому дівчинку?
– Як діяти, якщо незнайомець намагається відчинити двері?
– Як діяти, якщо вдома немає телефону?
– Як діяти, якщо зловмисника не чути деякий час?
– Як діяти, коли за вашої відсутності незнайомці відчинили двері вашого помешкання?
Фізкультхвилинка.
7. Бесіда.
Пригадайте номери телефонів усіх рятувальних служб.
– Яку інформацію потрібно надати диспетчеру?
8. Обговорення ситуації.
Якось, коли Оленка та Андрій були самі вдома, раптом подзвонили у двері.
– Мабуть, це мама! – радісно скрикнула Оленка і побігла відчиняти.
– Зачекай! – зупинив її Андрій. – Мама ніколи не дзвонить, в неї є ключ. Давай краще запитаємо, хто це.
Оленка, розгубившись, зупинилась, а Андрій підійшов до дверей і голосно запитав:
– Хто там?
– Відчиніть, будь ласка, – пролунав незнайомий жіночий голос.
Діти розгублено подивилися одне на одного.
– Хто ви? Що вам потрібно? – знову запитав Андрій.
– Дайте попити водички! – почулося з-за дверей.
“Дивно, – подумав Андрій. – Попити води можна де завгодно. Навіщо за цим підійматися до нас на п’ятий поверх?” Оленка потягла брата за руку.
– Може, впустимо її? Що нам – води щкода?
Але Андрій хитнув головою:
– Цієї жінки ми не знаємо. Якщо ми її впустимо, невідомо, що ще їй знадобиться, крім води. І взагалі, мама нам не дозволяє відчиняти двері. Нікому! Хіба ти забула?
Тим часом знову пролунав дзвоник.
– Відчиніть! – повторив настирливо голос.
– Ні! – рішуче відповів Андрій. – Ми не можемо вам нічого дати. Скоро прийдуть батьки. Попросіть у них.
У двері більше не дзвонили. Оленка і Андрій нетерпляче чекали на батьків.
Повернулася додому мама і відчинила двері своїм ключем. Оленка і Андрій кинулися до неї та почали розповідати про те, що сталося, доки вони були вдома самі.
– Мабуть, це погано, що ми не дали їй попити? – запитала Оленка.
Запитання:
– Хто з дітей діяв правильно?
– Що сказала на це мама? (Відповіді учнів.)
– Ви вчинили правильно! – відповіла мама. – Якщо цій жінці справді потрібна була вода, вона б її знайшла і без вашої допомоги. Тільки невідомо, що їй було треба насправді. Якщо вона увійшла б і почала тут розпоряджатися, ви самі про це пожалкували б. Запам’ятайте: ви нікому не повинні відчиняти двері!
Тепер Оленка і Андрійко, коли залишаються вдома самі, завжди пам’ятають мамині слова. Якщо у двері подзвонить хтось із сусідів або знайомих, він відразу зрозуміє, що батьків немає вдома і треба зайти пізніше, а якщо прийде погана людина, щоб хитрощами проникнути в квартиру, то вона туди не потрапить. Діти нікому не відчинять.
9. Розігрування подібних ситуацій.
(За задумом учнів.) Аналіз поведінки дійових осіб.
10. Інсценізація “До мене зателефонували”.
(У ролі співрозмовника може бути вчитель.)
– Добрий день, хлопчику (дівчинко). Ти зараз вдома сам(а)?
– Я знайома твоєї мами. Терміново маю передати їй важливі документи.
Скажи мені свою адресу.
– Через 10 хвилин я буду в тебе. До зустрічі.
11. Обговорення поведінки співрозмовника (хлопчика, дівчинки).
Висновок. Не розмовляйте довго по телефону з незнайомими людьми. Не говоріть, що вдома самі. Не називайте своєї адреси, номер квартири.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Самостійна робота у зошиті.
Перевірка самостійної роботи.
2. Колективне обговорення фільму “Сам удома”.
– Які способи захисту своєї домівки від злодіїв використав головний герой фільму – Кевін?
VI. Підсумок уроку.
Обговорення вірша-жарту Григорія Остера.
Якщо ти надовго вдома
Залишився сам-один,
Пропонуємо зіграти у захоплюючу гру.
Зветься гра “Сміливий кухар”,
Чи “Відважний кулінар”.
Сенс її – в приготуванні
Страв, поживних і смачних.
Ось рецепт такої страви:
В татусеві черевики
Влити мамині парфуми,
Потім черевик духмяний
Щедро обтрусить вапном.
Далі вкинути в каструлю,
У якій щавлевий борщик,
І поставити каструлю
На малесенький вогонь.
Можна ще приготувати
Зі шкарпеток пиріжки.
Буде що на стіл подати,
Як повернуться батьки.
Григорій Остер
– Які наслідки можуть мати такі розваги?