8 КЛАС
I семестр
Тема 1. Відлуння епох у музичному мистецтві
Тема. Музичне мистецтво і сучасність
Урок 13
Тема уроку. Народна пісня – основа української естради. Українська народна пісня “Ой, у гаю при Дунаю”, “Там, де Ятрань круто в’ється”, “Ой прийшла весна”. Гармонічні співзвуччя. Розучування пісні В. Островського “Мрії юності”
Мета уроку: формувати інтерес до традицій українського народу та української народної пісні; розвивати метро-ритмічний слух та музичну пам’ять;
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: магнітофон, аудіо-запис, фортепіано, нотний текст пісні.
Хід уроку
I. Організація класу до уроку.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
II. Розспівування.
1. Спів мінорного звукоряду від ре, тонічного тризвуку.
2. Спів двоголоссям.
III. Гармонічні співзвуччя.
1. Бесіда.
– Як в музиці називається поєднання декількох звуків, що створюють співзвуччя? (Гармонія).
– Для чого вона служить?
(Вона є елементом музично-виражальних засобів, а також доповнює і збагачує
Двоголосний спів в терцію або в сексту найпоширеніший в українських народних піснях. Народ створював пісні, підголоски, щоби мелодія була багатша, красивіша. Як це ми бачимо, наприклад, в уривку з української народної пісні (написаний на дошці) “Чом ти не прийшов”.
– Сольфеджування мелодії вправи. Зверніть увагу на розмір.
– Як такий розмір (4/4, 2/4,4/4) називається?
(Змінний).
2. Сольфеджування вправи.
3. Спів зі словами.-
До цієї пісні зроблена сучасна естрадна обробка, яка настільки вдала, що пісня завдяки гармонійним співзвуччям та майстерному виконанню тріо Маренич здобула нове життя і заіскрилася новими гранями звучання.
IV. Слухання музики.
1. Бесіда.
У 40-50-х роках XX ст. джаз поступово відокремлюється від інструментальних форм й асимілюється з масовою піснею та естрадним мистецтвом. Такий поворот сприяв появі у містах і селах України великої кількості професійних і самодіяльних колективів, які виконували джаз. їхній репертуар складався як із творів зарубіжних класиків джазу, так і з обробок українських народних пісень у джазовому стилі. З часом це призвело до появи естрадної пісні.
Зараз ви послухаєте українську народну пісню “Ой, у гаю при Дунаю” у виконанні тріо Маренич, веснянку “Ой прийшла весна” у виконанні народної артистки України Ніни Матвієнко і “Там, де Ятрань круто в’ється” у виконанні народного артиста А. Солов’яненка, відомого тенора України.
2. Характеристика прослуханих пісень.
– Що об’єднує ці пісні?
– Чим відрізняється виконання Ніни Матвієнко та Анатолія Солов’яненка.
– Яка роль цих пісень, виховна чи розважальна?
V. Розучування пісні В. Островського “Мрії юності”.
1. Художній показ пісні.
2. Характеристика нотного тексту та слів даної пісні.
3. Розучування пісні по фразах за нотним текстом.
VI. Підсумок уроку.