Мета. Поглибити і розширити знання дітей про необхідність збереження і відновлення витворів мистецтва, про роль природи, її вплив на людину, про необхідність збереження і охорони природного середовища. Підвести дітей до усвідомлення потреби зберігати і примножувати природні багатства, раціонально їх використовувати; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати дбайливе, господарське ставлення до природи, бажання брати участь у посильній природоохоронній роботі.
Обладнання. Картки для роботи в групах, ілюстрації з теми.
Зміст уроку
I.
Дзвінок пролунав веселий, дружно всіх він кличе в клас.
– Стали, дітки, всі рівненько, посміхніться всі гарненько.
II. Перевірка домашнього завдання.
– Чи можна українців назвати європейцями?
– Назвіть сусідів нашої держави.
– Розкажіть про державу, в якій ви б хотіли побувати.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Актуалізація опорних знань.
– Як одна людина може нашкодити іншій?
– Кому ще людина може заподіяти шкоду?
Наведи приклади негативного впливу людини на довкілля.
2. Оголошення теми і мети уроку.
– Сьогодні на уроці
3. Робота з підручником.
А) Опрацювання статті (с. 148-150).
– Назвіть головний принцип лікаря.
Чому принцип “Не нашкодь” стосується і відносин між людьми?
У якій ще сфері людина може користуватись принципом “Не нашкодь”?
Б) Робота з pdf-файлом.
4. Робота в групі.
– Поясніть вислів: “Внутрішній світ кожного з нас – безмежний космос, що робить нас безцінними”.
5. Розповідь учителя.
– На всіх стадіях свого розвитку людина була тісно пов’язана з довкіллям. Але з тих пір, як з’явилося багато машин і механізмів, небезпечне втручання людини в природу різко посилилося. Це може спричинити глобальну катастрофу. На орних землях усе частіше будуються міста й заводи. В атмосфері над містами з’явилися оксиди вуглецю, азоту та інші шкідливі речовини. Відбувається забруднення стічними водами з промислових і комунальних підприємств великих і малих річок, озер, прибережних морських вод. Та на щастя люди зрозуміли, що тісно пов’язані з природою і так само залежать від неї, як дерево від коренів. Пам’ятайте, що кожна зламана гілка, кожна зірвана квітка, кожен спійманий метелик, розорений мурашник, забруднене джерельце – це болюча рана, яку ви завдаєте природі. Тому ми, змінюючи природу, повинні користуватись принципом: “Не нашкодь”.
6. Робота з підручником.
А) Опрацювання статті в підручнику (с. 150-151).
Б) Робота з pdf-файлом.
7. Фізкультхвилинка.
IV. Закріплення вивченого.
1. Робота в парі.
– Складіть асоціативний куш “Захисти природу”.
2. Робота в зошиті.
3. Гра “Реставратори”.
– Намалюйте малюнок. Потім складіть, а в деяких місцях потріть, надірвіть. Запропонуйте сусідові по парті відреставрувати малюнок.
V. Підсумок уроку.
Вправа “Мікрофон”.
– Принципом “Не нашкодь” людина має користуватися… .
VI. Домашнє завдання.
1 група – Підготуйте розповідь про негативний вплив людини на довкілля.
2 група – Підготуйте розповідь про позитивний вплив людини на довкілля.