Тема уроку. Образи тварин у творах художників-анімалістів. Мій чотирилапий друг.
Мета уроку. Ознайомити з анімалістичним жанром, професією художника-анімаліста; формувати композиційні вміння відтворювати рівновагу; цілісність, знаходити ритм; розвивати інтерес до творчості художників-анімалістів; виховувати любов до навколишньої природи, розвивати спостережливість, творчу уяву, фантазію, інтерес до художньо-творчої діяльності; розвивати здібності, аналізувати форму й визначати складові частини будови тварин, відтворюючи пропорційні
Обладнання:
– проектор, комп’ютер (ноутбук), екран, слайд-шоу;
– гуаш, пензлик, баночка з водою;
– зошити-альбоми;
– література: Образотворче мистецтво: підруч. для 4 кл. / М. І. Резніченко, С. І. Трач. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2015. – 142 с.; Програма “Образотворче мистецтво. 1-4 класи загальноосвітніх навчальних закладів, 2011”.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
– Сьогодні на уроці ми працюватимемо разом. Тому я розраховую на вашу підтримку
У – успішним
С – самовпевненим
П – працьовитим
І – інформованим
X – хоробрим
У – уважним
Інакше кажучи, я бажаю вам УСПІХУ!
II. Актуалізація опорних знань.
– Чи хочете дізнатися, кого будемо сьогодні малювати? Тоді відгадайте загадку.
У нашої бабусі
Сидить звір у кожусі.
Біля пічки гріється,
Без водички миється.
(Кіт)
Так, сьогодні на уроці ми спробуємо створити образ кота. Історія домашньої кішки порівняно невелика, близько чотири тисячі років. У Центральній Європі кішки з’явилися приблизно 800 років тому.
Коти-синоптики:
– якщо коти дряпають лапами килим, дерево чи вікно, особливо після сну – на опади;
– якщо ховаються під килим – на холод;
– якщо труться об щось – тепло буде;
– якщо дрімливі, багато сплять – на опади.
Кішка – тваринка незалежна. Характер у наших домашніх улюбленців дуже вередливий: то мурчить, ніжиться, то випускає кігтики. Кішки різних порід мають і різні темпераменти.
III. Пояснення нового матеріалу.
Анімалістичний жанр – це різновид образотворчого мистецтва, що зображує тварин. Митців, які спеціалізуються в цьому жанрі, називають анімалістами.
Зображення тварин можна побачити в живописі, скульптурі, графіці, декоративно-прикладному мистецтві, ілюстраціях до книг. Відомі імена багатьох художників і скульпторів-анімалістів: О. Барщ, О. Лаптєв, П. Чистяков, Н. Кардовський, П. Клодт, Є. Лансере, В. Ватагін, Є. Чарушин.(Учитель демонструє репродукції та фотографії їхніх творів.) В ілюстраціях до казок, байок тварин часто “олюднюють”, тобто наділяють людськими рисами, зображують у костюмах. (Учитель демонструє репродукції творів Є. Рачева, Ю. Васнецова.)
Художники-анімалісти завжди намагалися не тільки зобразити тварину реалістично, а й передати її внутрішній світ.
Один із найвідоміших художників-анімалістів Василь Ватагін вважав, що недостатньо передати зовнішню схожість зображуваної тварини з натурою, необхідно пізнати всю складність її характеру.
Художники-анімалісти вивчають тварин із записником і олівцем у руках, роблять дуже багато начерків. Це розвиває спостережливість і гостроту зору, уважність, швидкість рук, уміння точно схоплювати головне і відкидати свідомо другорядне.
Починати робити начерки найкраще з нерухомої натури – опудала. Це дає змогу вивчити натуру і не поспішаючи, конструктивно виконати малюнок: дотримуючись анатомії скелета; передати рухи, пропорції фігури, забарвлення, добре закомпонувати зображення.
Робота зі схемами.
1. Намітити рух хребта.
2. Намітити голову.
3. Зобразити кінцівки.
4. Опрацювати деталі й передати фактуру.
IV. Пробне застосування знань, формування умінь.
Асоціативний кущ
А зараз уявіть… Ви – художники-анімалісти. Отримали завдання зобразити на малюнку слово – “тварина”. Тож до роботи!
Діти, ті роботи, що ви намалювали, називаються начерками.
Начерк – це малюнок, виконаний нашвидкуруч. Ви зробили начерки звірів, птахів, риб, комах… Усіх їх називають тваринами.
Фізкультхвилинка.
V. Застосування знань, умінь і навичок у нових умовах.
Щоб грамотно й цікаво виконати роботу, необхідно уважно розглянути схеми побудови різних тварин (коня, жирафи, білки, собаки).
Назвіть геометричні фігури, якими позначені контури тіла кожної тварини. (Відповіді учнів: голова – це коло, тулуб – овал, ноги – циліндри).
Щоб намалювати будь-яку тваринку, треба знайти співвідношення розмірів частин її тіла.
VI. Перегляд, аналіз та оцінювання учнівських робіт. Підсумок уроку.
Світ тварин різноманітний і дивовижний. І ми, люди, повинні його оберігати, піклуватися про його мешканців. Браконьєрство, стихійні лиха, аварії знищують тварин. Бережіть своїх вірних друзів!
Наш чудовий урок хочу завершити словами:
Кожного дня і кожну хвилину
Оберігайте всяку тварину.
Тільки добра їм потрібно бажати
І намагатися не ображати.