Мета: вчити учнів виявляти в реченні однорідні члени речення (головні та другорядні); розвивати вміння визначати однорідні члени речення і виконувати навчальні вправи із ними; розвивати увагу, мовлення школярів; виховувати бережливе ставлення до природи.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Перевірка домашнього завдання (вправа 66, с. 33) Каліграфічна хвилинка
Щщ Щщ Щщ що тиж ня щотижня
– Виконайте звуко-буквений аналіз цього слова.
– Розставте слова, які починаються складом що-, у певному порядку.
Щодня, щогодини, щотижня, щохвилини, щосекунди, щомісяця.
Робота з деформованим текстом
– Прочитайте.
– Запишіть речення в такому порядку, щоб утворився текст.
ХЛІБ
Потім зерно зібрали, змололи, тісто замісили – хліб спекли. (4) І лежить хліб – золотий, теплий, пахучий, руками роботящими подарований. (5)
Принесли хліб і на стіл поклали. (1)
Робочі руки зерно в ріллю посіяли. (3)
Лежить хлібина золота і ніби до сонця промовляє: любіть мене, шануйте мене, їжте та здоровими будьте. (2)
– Установіть зв’язок слів у реченні, що відповідає схемі
Постановка проблеми
– Ви вже знаєте, що у реченні є головні і другорядні члени речення. Всі вони важливі, бо кожен із них виконує свою роботу. Всі члени речення пов’язані між собою.
– Виявляється, у реченнях можуть бути однорідні члени.
– Замисліться над змістом слова “однорідні”.
– Як ви розумієте поняття “однорідні члени речення”?
– Вони близькі чи далекі за своєю роботою в реченні?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми дізнаємося, які члени речення називають однорідними; будемо вчитися визначати їх на письмі та вимовляти з правильною інтонацією.
СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Робота за вправою 67 (с. 34)
- Читання і переказ поданого у вправі текста учнями. Вибіркове списування з граматичним завданням. Робота за схемою виділеного речення. Складання схем підкреслених речень.
Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 34) Робота за вправою 68 (с. 35)
– Ви хочете дізнатися, чи зрубала лісничиха яблуню?
– Хто їй став на заваді?
– Для цього прочитаємо текст, поданий у вправі 68.
– Розкажіть, як далі розвивалися події.
– Випишіть із тексту речення з однорідними головними або однорідними другорядними членами речення.
– Яким членами речення є однорідні члени?
– З яким словом у реченні зв’язані?
– З якою інтонацією їх слід читати?
– Зверніть увагу на те, як позначається перелічування на письмі.
Фізкультхвилинка УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ Творчий диктант
В лісі росли берези, дуби, …
Повітря було чисте, …
А скільки під ногами грибів-боровиків, …
Весело співали дрозди, …
Самостійна робота (вправа 69, с. 35)
- Редагування учнями тексту за допомогою слів з довідки. Добирання заголовка до тексту. Списування з граматичним завданням.
Гра “Хто швидше?”
– Складіть і запишіть речення за моделлю.
Варіант 1. Хто?, хто?, хто?, хто? що роблять? де?
Варіант 2. Хто? що роблять?, що роблять?, що роблять? де?
ПІДСУМОК УРОКУ
– Що називають однорідними членами речення?
– Які члени речення можуть бути однорідними?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 70 (с. 36).