ЗВ’ЯЗНА МОВА (МОВЛЕННЯ)
§ 72 Основні джерела та систематизація матеріалу для твору. Складний план готового тексту. Простий план власного висловлювання
Запам’ятаймо!
Підготовка до написання твору Джерела для творчої роботи:
– літературні твори:
– мистецькі твори (живопис, музика тощо);
– спостереження за життєвими ситуаціями та природою (спостерігач, учасник ситуацій).
Авторський задум:
– вибір теми;
– формулювання основної думки;
– вибір заголовка.
Вибір характерних ознак майбутнього
– мовний стиль (науковий, художній, публіцистичний);
– тип висловлювання (опис, роздум, розповідь);
– жанр (оповідання, замітка, повідомлення).
Матеріали для майбутнього твору:
– епіграф;
– цитати з літературних творів і критичних статей;
– прислів’я, афоризми, пов’язані з основною думкою твору.
Простий план власного висловлювання – це послідовний перелік мікротем висловлювання.
Складний план готового тексту – це детальний план змісту твору з розподілом на зачин (вступ), основну частину і кінцівку (висновок), причому основна частина поділяється
575
1. Прочитайте текст.
Твір
– Сьогодні, діти, – сказала вчителька, – ми напишемо твір “Один день моїх зимових канікул”. Та спочатку добре подумайте, який день виявився для вас найцікавішим. Подумали? А зараз розкажіть уголос.
Я подумала. Мені найбільше запам’ятався один вечір. У хаті чомусь не стало світла, і ми із сестричкою вийшли надвір. Стояв сильний мороз. Снігу було небагато, але холодний вітер залюбки ним бавився. Наша киця Мурка згадала своє дитинство й почала теж розважатися. Бігала за сніжинками, ставала дибки, ніби то були не сніжинки, а якісь пташки чи миші. Ми із сестричкою розвеселились: бігали, голосно кричали й радісно сміялися з нашої кицюні.
Так я розповіла вчительці. Усі діти розповідали також, а тоді вчителька сказала:
– Ну, пишіть, діти. Тільки пишіть про щось гарне, а не про такі дурниці, що киця дибки ставала абощо.
Я почервоніла. Та подумала знов і написала інший твір. Про те, як я вранці встала, зробила зарядку, вимила вуха й шию. почистила зуби, застелила ліжко, поснідала, допомогла мамі, почитала (забула, як оповідання називалося), погуляла надворі, пообідала, помалювала, повечеряла, знов почистила зуби й лягла спати.
Цього разу в моєму творі все. видно, було вже як треба, і вчителька поставила мені “одинадцять” (За С. Павленком).
2. Поміркуйте, скільки творів об’єднано в цьому тексті.
3. Розгляньте плани всіх творів.
План 1
1. У хаті не стало світла.
2. Ми із сестричкою на прогулянці.
3. Сніг і вітер.
4. Киця Мурка розважається.
5. Нам весело.
План 2
1. Ранкова зарядка і вмивання.
2. Застеляння ліжка.
3. Сніданок.
4. Допомога мамі.
5. Читання.
6. Прогулянка.
7. Обід.
8. Малювання.
9. Вечеря.
10. Сон.
План З
І. Завдання вчительки.
ІІ. Один день зимових канікул.
1. Незвичайна вечірня прогулянка:
А) погасло світло;
Б) я, сестричка і киця Мурка радіємо снігу.
2. Твір на “одинадцять”:
А) чим був заповнений мій ранок;
Б) що я робила вдень:
В) підготовка до сну.
III. Гарну оцінку я отримала, але….
576
Складіть простий план власного висловлювання на тему “Мій день народження”.