Мета: ознайомити учнів із трійкою взаємопов’язаних величин, що перебувають у пропорційній залежності: ціна, кількість, вартість; розвивати вміння виділяти у тексті взаємопов’язані величини, застосовувати правило знаходження певної величини під час розв’язування задач; виховувати старанність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
– Які обернені задачі ви склали до завдання 173 (с. 27)?
2. Гра “Котра година?”
Повторення
– Користуючись циферблатом, складіть приклади на ділення числа 6. (6 : 6 = 1; 12 : 6 = 2)
3. Розв’язування задач (усно)
– Урок триває 40 хвилин, а перерва – 10 хвилин. На скільки довше триває урок, ніж перерва? У скільки разів довше?
– Дітей запросили на день народження о другій годині дня. Сергій прийшов о 13 годині 55 хвилин, Мар’янка прийшла через 10 хвилин після Сергія, а Оленка – на 5 хвилин раніше, ніж Мар’янка. Хто з дітей прийшов у призначений час?
4. Фронтальне опитування
–
– Скільки місяців у році?
– Скільки днів складає 1 тиждень?
– Скільки годин у добі?
– Скільки хвилин у годині?
– Скільки секунд у хвилині?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми ознайомимося із новими взаємопов’язаними величинами та навчимося розв’язувати задачі, що містять ці величини.
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Пояснення вчителя
– Кожен предмет має свою ціну. Ціна показує, скільки коштує певна річ.
Мама купила 2 кг картоплі по 5 грн і 1 кг цибулі по 3 грн. Чи однакову кількість грошей мама витратить на картоплю і цибулю? Чому?
Кількість грошей, яку витратить мама, є вартістю. Вартість показує, скільки коштує вся покупка.
Щоб розв’язувати задачі такого виду, можна скористатися схемою:
Якщо закрити невідоме позначення, то ті позначення, які залишилися, покажуть потрібну дію (знак дії стоїть між ними у колі).
2. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 27)
– Як знайти вартість?
– Як знайти кількість?
– Як знайти ціну?
3. Первинне закріплення. Розв’язування задач за таблицею
1) С. 28, завдання 175.
– Складіть задачу за даними таблиці.
2) С. 28, завдання 176.
– Поясніть, про яку величину дізнаємося, коли обчислимо кожний вираз? Фізкультхвилинка
V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над задачею (с. 28, завдання 177)
Аналіз умови задачі за питаннями вчителя.
– Розв’яжіть задачу за планом.
1) Скільки гривень коштує 4 м стрічки?
2) Скільки одержали здачі з 20 гривень?
Сильніші учні складають вираз, усі решта розв’язують задачу по діях.
Розв’язання
20 – 3 • 4 = 8 (грн)
Відповідь: 8 гривень одержали здачі.
2. Самостійна робота (с. 28, завдання 178)
1 варіант – верхній рядок;
2 варіант – нижній рядок.
– Як знайти невідоме зменшуване?
– Як знайти невідомий доданок?
3. Обчислення значень виразів на порядок дій з коментуванням (с. 27, завдання 174)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового дізналися на уроці?
– Як знайти ціну? вартість? кількість?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 28, завдання 179; 180.