ОЗНАКИ І ВЛАСТИВОСТІ ПРЕДМЕТІВ. МНОЖИНИ. ГЕОМЕТРИЧНІ ФІГУРИ. НАТУРАЛЬНІ ЧИСЛА 1-10 І ЧИСЛО 0
Урок 46. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ПОНЯТТЯМ “ЗАДАЧА”. СТРУКТУРНІ ЧАСТИНИ ЗАДАЧІ (УМОВА, ЗАПИТАННЯ, РОЗВ’ЯЗАННЯ, ВІДПОВІДЬ).
СКЛАДАННЯ ЗАДАЧ ЗА МАЛЮНКОМ, ЗА РІВНІСТЮ, ЗА РОЗВ’ЯЗАННЯМ
Мета: ввести терміни, пов’язані з поняттям “задача”; навчати учнів складати задачі за малюнком, за рівністю, за розв’язанням; розвивати мислення, обчислювальні навички, увагу, вміння ставити питання й знаходити на них відповіді; виховувати в
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розминка
– Скільки хвостиків у 4 цуценят?
– Назвіть другий день тижня.
– Скільки місяців триває літо?
– Що зайве: ручка, олівець, відрізок?
– Чого більше на лузі: квітів або ромашок?
– Що спільного у снігу й ковдри?
2. Віршовані задачі
– Три веселі киці
Грались на травиці.
Враз одна сховалась.
Скільки киць зосталось?
– Дві білочки по горішки
Йшли із козубком пішки.
Три – вгорі собі скакали.
І подружок обскакали.
Як гадаєте,
Буде повний козубок?
– Чотири груші Ваня мав,
Ще чотири братик дав.
На подвір’ї Ваня сів,
Вісім груш одразу з’їв.
І подумав – чи не мало?
Скільки груш іще зосталось?
3. Робота з числовим віялом
– Покажіть “сусідів” чисел 5; 7; 9; 6; 2.
4. Гра “Секретик”
Учитель показує вираз на картці, діти обчислюють його значення подумки. Хто першим розв’язав – підбігає до вчителя, шепоче “по секрету” на вухо відповідь. Якщо відповідь правильна, стоїть поруч із учителем і приймає відповіді інших учнів. Якщо відповідь неправильна, повертається на місце та продовжує обчислення.
5 + 4 – 3 + 1 = ? (7)
10 – 5 + 2 – 4 = ? (3)
8 – 4 – 3 + 7 = ? (8)
III. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З НОВИМ МАТЕРІАЛОМ.
РОБОТА ЗА ПІДРУЧНИКОМ (с. 53)
Завдання 1
– Скільки кошенят лежало у кошику? Скільки кошенят гралося неподалік? Скільки всього кошенят? Складемо задачу за малюнком.
– У кошику лежало троє кошенят. Неподалік гралося ще двоє. Скільки всього кошенят?
– У кошику лежало троє кошенят. Неподалік гралося ще двоє. – це умова задачі. Скільки всього кошенят? – це запитання задачі. 3 + 2 = 5 (к.) – це розв’язання задачі. Відповідь: 5 кошенят.
– Розглянемо розв’язання задачі. Яке було число? Яке стало? Більше чи менше стало?
– Якщо предмети об’єднують (приєднують), то виконують дію додавання й отримують більше число.
Завдання 2
– Скільки цукерок лежало у вазі? Скільки мама ще поклала? Скільки стало цукерок у вазі?
– Розгляньте схему. Що означають числа? (Це частини.) Що означає дужка? (Ціле)
Розв’язання записують так: 6 + 3 = 9 (ц.)
Відповідь: 9 цукерок.
Завдання 3
– Кого запросила Аліса на бал? Скільки вона запросила принцес? А принців? Скількох гостей запросила Аліса?
Завдання 4
– Складіть задачу за рівністю. Розв’яжіть її. Розкажіть умову, запитання, розв’язання, відповідь.
Завдання 5
– Складіть задачу за розв’язанням. Розв’яжіть її. Розкажіть умову, запитання, розв’язання, відповідь.
Фізкультхвилинка
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ (див. Додаток до уроку)
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Які частини задачі ви знаєте?
ДОДАТОК ДО УРОКУ 46
1. Складання й розв’язування задач за предметними малюнками
– Подивіться на малюнок. Складіть умову задачі.
(На галявині росло 3 мухомора і 2 боровика.) Сформулюйте питання задачі. (Скільки всього грибів росло на галявині?)
– Якою дією розв’яжемо задачу? (Додаванням)
– Назвіть розв’язання задачі. (3 + 2 = 5)
– Назвіть відповідь. (Усього 5 грибів.)
– Запишіть розв’язання у зошит.
2. Розпізнавання на слух частин задачі
– Зараз я читатиму уривок із задачі. Ви маєте з’ясувати, що це: умова, питання, розв’язання або відповідь і підняти потрібну фішку.
– Покажіть фішку “УМОВА”. Покажіть фішку “ЗАПИТАННЯ”. Покажіть фішку “РОЗВ’ЯЗАННЯ”. Покажіть фішку “ВІДПОВІДЬ”.
– Скільки всього шишок у Вови й Антона? (3)
– До 4 додати 2 вийде 6. (Р)
– У Вови 4 шишки. В Антона 2 шишки. (У)
– Усього 6 шишок. (В)
– Розкажіть задачу повністю (з опорою на схему).
Умова запитання розв’язання відповідь.
Умова: У Вови 4 шишки. В Антона 2 шишки.
Запитання: Скільки всього шишок в Антона й у Вови?
Розв’язання: до 4 додати 2 вийде 6.
Відповідь: усього 6 шишок.