Тема уроку. Передавання плановості відкритого простору за допомогою кольору і тону. Морські фантазії.
Мета уроку. Вчити учнів передавати на малюнку чарівний світ природи засобами кольору і техніки; розвивати спостережливість, творчу уяву; передавати стан природи, враження від спостережень навколишнього світу; удосконалювати зорову пам’ять, образне мислення, фантазію, виховувати самостійність в роботі, бажання створити прекрасне навколо себе. Учні зможуть розрізняти картини пейзажного жанру – марину. Мати знання про творчість
– проектор, комп’ютер (ноутбук), екран, слайд-шоу;
– зразки дитячих робіт, репродукції картин І. Айвазовського;
– зошити-альбоми;
– література: Образотворче мистецтво: підруч. для 4 кл. / М. І. Резніченко, С. І. Трач.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Поетична хвилинка
ТИША МОРСЬКА
В час гарячий полудневий
Виглядаю у віконце:
Ясне небо, ясне море,
Ясні хмарки, ясне сонце.
Певне, се країна світла
Та злотистої блакиті,
Певне, тут не чули зроду,
Що бува негода в світі!
Тиша в морі… ледве-ледве
Колихає море хвилі;
Не колишуться од вітру
На човнах вітрила білі.
З тихим плескотом на берег
Рине хвилечка перлиста;
Править хтось малим човенцем, –
В’ється стежечка злотиста.
Править хтось малим човенцем,
Стиха весла підіймає,
І здається, що з весельця
Щире золото спадає.
Як би я тепер хотіла
У мале човенце сісти
І далеко на схід сонця
Золотим шляхом поплисти!
Леся Українка
II. Актуалізація опорних знань.
Бліц-турнір
– Що таке жанр? (Різновид художніх творів).
– Які жанри образотворчого мистецтва ви знаєте? (Пейзаж, портрет, анімалістичний жанр, натюрморт, побутовий).
– Як називаються художники, які зображують природу? (Пейзажисти).
– Який буває пейзаж?
III. Вивчення нового матеріалу.
Сьогодні ми з вами вирушаємо до незвичного та дивовижного світу – світу моря.
Які істоти живуть у морі? (Риби та акули; морські ссавці – дельфіни та кити, кальмари, медузи, морські зірки та ін.).
Морські глибини сповнені таємниць, які люди тільки починають відкривати. Людська фантазія завжди населяла глибини морів неймовірними й таємничими істотами. Про них складали пісні, легенди, казки…
Марина (морський) – різновид образотворчого мистецтва, що спеціалізується на зображенні подій на морі.
Предметом зображення мариністики є морська стихія, її стан. Інакше – морський пейзаж. Марина — це різновид пейзажу. Як самостійний жанр стала відома в Голландії у XVII столітті.
Мариніст — це художник, що зображає марини (картини морського пейзажу).
Неперевершеним художником морської стихії вважається художник-мариніст Айвазовський І. К. (1817-1900), який за все своє життя написав близько шести тисяч полотен про море.
(Демонстрація портрета художника).
Айвазовський Іван Костянтинович
Народився у Феодосії 17 липня 1817 року. З дитинства його уяву повністю і назавжди полонило море – непостійне і грайливе, спокійне і бурхливе, могутнє і величне. Маючи багату уяву, творчу фантазію і прекрасну зорову пам’ять, Айвазовський умів майстерно відтворювати поетичну красу морських пейзажів, гру світла й тіні на воді, нескінченну зміну відтінків, могутній ритм хвиль, спалахи бризок у променях світла. Писав свої твори художник з уяви, в майстерні, а не з натури. Картини І. К. Айвазовського стали новим явищем в історії пейзажного живопису.
Фізкультхвилинка.
Ранок починається,
Сонце підіймається.
(Плавне підняття рук догори).
Пташки прокидаються,
Деревця гойдаються.
(Похитування піднятими руками ліворуч-праворуч).
Море прокидається,
Рибки звеселяються,
Човники гойдаються.
(Імітація рухів хвиль, рибок та човнів).
IV. Застосування знань, умінь і навичок у нових умовах.
Я пропоную вам уявити себе художниками-живописцями та перетворити білий аркуш паперу на морський пейзаж – марину. У своїх роботах ви можете зобразити холодне північне море з крижаними айсбергами, або тепле південне море з островами. Можна показати море ввечері або вночі. Але, яким би не зображували море, пам’ятайте: головне для нас сьогодні – передати певний характер і настрій моря – ніжний, веселий чи тривожний, сердитий, грізний. Працювати будемо у живописній техніці “ала прима” (з “першого разу”),
У процесі практичної роботи використовується диференційований підхід до композиційної побудови роботи учнів.
Алгоритм виконання марини в техніці “ала прима”:
1. Виберіть мотив морського пейзажу.
2. Проведіть лінію горизонту.
3. Визначте композиційну побудову вашої картини:
– діагональна композиція;
– центральна композиція;
– асиметрична композиція.
4. Олівцем зобразіть форму основних елементів малюнку – вітрильник, чайки, сонце (трапеція, трикутник, прямокутник, коло).
5. Придумайте і підберіть кольорову побудову марини.
6. Накладаємо мазки, починаючи від лінії горизонту: спочатку відблиски сонця у морі, небо, сонце, море, вітрильник, чайки…
Учитель на аркуші паперу, який прикріплений на дошці, послідовно виконує морський пейзаж.
Діти у тій же послідовності наносять фарбу, але композиційне рішення у кожного учня своє.
Звучить аудіо запис шуму моря на фоні легкої музики.
V. Перегляд, аналіз та оцінювання учнівських робіт. Підсумок уроку. Рефлексія.
– Як називають художника, який зображує море? (Мариніст).
– Яка водна стихія є більшою, ніж море? (Океан).
Виставка дитячих робіт “Вернісаж”.
Саморефлексія. Декілька учнів доводять, що вони знають (на основі даного уроку).
Я, (учень, учениця)…