Мета: практично перевірити знання учнів з правил дорожнього руху та безпечної поведінки на вулиці; вчити орієнтуватися на вулицях міста; розвивати вміння швидко ухвалювати рішення у складних ситуаціях; виховувати культуру поведінки на вулицях, у громадських місцях.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бліцопитування
– Що
– Хто травмується під час ДТП?
– З яких причин найчастіше трапляються нещасні випадки на дорогах?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота за підручником (с. 116)
Виконання підсумкових завдань.
2. Гра “Збери прапорці”
Клас об’єднується у чотири команди. Кожна команда отримує пакет із завданням, що необхідно виконати практично. У листі накреслено маршрут руху за дорожніми знаками. Рухаючись за схемою, необхідно зібрати прапорці, розташовані біля кожного вказаного дорожнього знаку. Після виконання завдання прапорці підраховують, якщо їх кількість
3. Робота в групах
Конкурс малюнків “Незвичайний дорожній знак”
Клас за бажаннями учнів об’єднується у декілька груп. Необхідно придумати і намалювати неіснуючий дорожній знак. Потім кожна група відгадує назву знака решти груп; хто більше відгадає – той переможець.
4. Фізкультхвилинка
5. Гра “Ми – пасажири”
За бажанням учні стають “водіями” “автобуса”, “тролейбуса”, “трамвая”.
У центрі – учень-“світлофор”. Ведучий командує, якій “машині під’їжджати” до “зупинки”.
Біля знаку “Зупинка 1” стоять учні. Коли “підходить автобус”, то декілька учнів “заходять” у нього і продовжують рух до “Зупинки 2”.
“Водієві” необхідно бути уважним, тому що “світлофор” змінює свої сигнали (кольорові кружечки). На “Зупинці 2” слід “вийти з автобуса” та обійти його, щоб перейти на другий бік “дороги”. Учні спостерігають за правильністю дій “пасажирів”.
Ведучий визиває інший вид транспорту.
6. Робота в парах
– Позначте правильну відповідь.
1. Як слід обходити автобус?
– Попереду;
– позаду;
– як завгодно.
2. Чому дорожні знаки розфарбовують у яскраві кольори?
– Щоб було далеко видно;
– щоб дороги виглядали більш привабливо;
– тому що всім подобаються яскраві кольори.
3. Чи можна переходити вулицю, якщо на світлофорі горить зелене світло, а регулювальник забороняє рух?
– Так;
– ні;
– за бажанням пішохода.
4. Ти з друзями хочеш погратися у м’яча. Ви:
– гратимете на дорозі;
– підете грати на стадіон;
– будете грати де завгодно.
5. Де можна переходити вулицю?
– Де завгодно;
– там, де є “зебра” або знак “Пішохідний перехід”;
– там, де є світлофор.
7. Гра “Складаємо іспит на права водія”
Охочі по черзі підходять до кожного знаку, що знаходяться на дошці, та розповідають усе про цей знак. Спостерігачі можуть поставити тільки одне запитання щодо певного правила дорожнього руху. Якщо правильно дано всі відповіді, то учень має право отримати права водія.
Не доцільно виставляти всі знаки водночас. Протягом гри знаки слід змінювати або додавати інші.
8. Гра “Я – регулювальник”
Учні за бажанням беруть до рук жезл регулювальника та по черзі показують різні сигнали. Якщо необхідно йти, усі тупочуть ногами, якщо потрібно стояти,- плещуть у долоні.
9. Гра “Дорога, транспорт, пішохід”
Учні утворюють коло, всередині якого – “регулювальник дорожнього руху”. Він кидає м’яч будь-кому з гравців, вимовляючи при цьому одне зі слів: дорога, транспорт, пішохід. Якщо ведучий сказав слово “Дорога!”, той, хто спіймав м’яч, називає будь-яке одне слово, пов’язане з дорогою (“зебра”, тротуар). Якщо слово назване правильно, м’яч повертається “регулювальникові”, якщо неправильно – гравець залишає гру.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Які правила дорожнього руху та безпечної поведінки на вулиці повторили на уроці?
Гра “П’ять речень”
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.