УРОКИ РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ
Тема 10. ПИСЬМОВИЙ ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ РОЗПОВІДНОГО ХАРАКТЕРУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ ПРЕДМЕТА
507 І. Прочитайте текст. Під час читання запишіть ключові слова.
БЛАКИТНИЙ АЛМАЗ
У природі трапляються кольорові алмази: блакитні, рожеві, жовті. Один з блакитних алмазів пов’язують з іменем відомого мореплавця Васко да Гами.
Якось славетний капітан прогулювався палубою та милувався коштовним каменем. Алмаз було вправлено у важкий золотий перстень. Камінь було ретельно огранено.
Мала назву “троянда”, алмазові вона надавала особливої краси. Блискучі грані сяяли, здавалося, що алмаз світиться із середини.
Цієї миті повз капітана проходив кок, підсковзнувся та штовхнув його. Спересердя капітан замахнувся на матроса. Перстень зіскочив з пальця і впав в океан.
Через чотири роки каравели* Васко да Гами знову опинилися на тому самому місці. Кок готував сніданок для команди. В одній зі скумбрій*, що їх спіймали матроси, він знайшов капітанів перстень!
Так, перстень був той самий! Але його прозора колись “троянда” стала блакитною! Так подіяла на алмаз
*Каравела – старовинний вітрильний корабель з трьома або чотирма щоглами.
*Скумбрія – морська риба.
А. Тарабанов. Музика моря
II. Виконайте завдання до тексту.
1. Визначте тему й основну думку тексту, тип і стиль мовлення.
2. Зі скількох мікротем складається текст? Назвіть їх у порядку розміщення.
3. Складіть і запишіть план тексту.
4. Зверніть увагу на написання виділених слів. Запишіть слова і сполучення мореплавець Васко да Гама, ретельно огранено, обробка “троянда”, кок, каравела, скумбрія.
5. Доберіть синоніми до слів ретельно, спересердя.
6. Прочитайте текст удруге.
7. За планом напишіть докладний переказ на чернетці. Після опрацювання чорнового варіанта перепишіть переказ у зошит.