Тема 3
НАЙВАЖЛИВІШІ ОРГАНІЧНІ СПОЛУКИ
Урок 39
Тема уроку. Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Використання поліетилену
Цілі уроку: розширити знання учнів про реакції приєднання на прикладі реакції полімеризації; розвивати навички складання рівнянь реакцій на прикладі реакції полімеризації етилену; показати на практиці хімічні властивості полімерів, переваги й недоліки окремих видів полімерів; пояснити причини широкого використання полімерів у народному господарстві; обговорити проблеми утилізації
Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.
Форми роботи: фронтальна робота, лабораторний експеримент.
Обладнання: таблиці “Характеристика найпоширеніших полімерів”, “Сучасні полімерні матеріали”, “Склад і галузі застосування пластичних мас”.
Демонстрація 13 “Визначення властивостей поліетилену: реакція на нагрівання, реакції з розчинами кислот, лугів, калій перманганатом.
Лабораторний дослід 7 “Ознайомлення зі зразками виробів з поліетилену”.
ХІД УРОКУ
I.
II. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності
Фронтальна робота
Напишіть рівняння реакцій, з допомогою яких можна здійснити перетворення:
ІІІ. Вивчення нового матеріалу. реакції полімеризації. Поліетилен
1. Розповідь учителя
Молекули, що містять кратні зв’язки, такі, як алкени, здатні з’єднуватися між собою з утворенням довгих ланцюгів з атомів Карбону – полімеру.
Реакція утворення полімерів називається полімеризацією. Розглянемо полімеризацію на прикладі етилену:
CH2 = CH2 – мономер, вихідна речовина – вуглеводень, з якого синтезується полімер.
(-CH2 – CH2 -)n – полімер – молекула, що утворюється в результаті полімеризації.
(-CH2 – CH2 -) – елементарна ланка – повторювана частина молекули полімеру.
N – ступінь полімеризації – кількість елементарних ланок у молекулі полімеру, що дорівнює числу молекул мономеру.
2. Лабораторний дослід 7. Ознайомлення зі зразками виробів з поліетилену та інших пластмас
Перед початком роботи проводимо інструктаж з техніки безпеки.
Розглянемо колекцію виробів з різних полімерних матеріалів, звернемо увагу на маркування на деяких готових виробах, що пояснює склад і властивості полімерів (поліетилен низького й високого тиску), зі зразками поліетиленової плівки проведемо експеримент. Дослідження властивостей поліетилену
1. Визначення густини поліетилену за водою, його розчинність у воді.
2. Зразок поліетилену, закріпленого в щипцях, занурюємо в гарячу воду.
3. Реакція з розчином калій перманганату.
4. Реакція з розчинами сульфатної кислоти й натрій гідроксиду. За кожним пунктом плану робимо висновки про фізичні й хімічні властивості поліетилену й записуємо їх у зошит.
3. Склад поліпропілену, полівінілхлориду та інших полімерів. Використання полімерів на їхній основі
На столах учнів – таблиці для самостійної роботи й підготовки повідомлень “Характеристика найпоширеніших полімерів”, “Сучасні полімерні матеріали”, “Склад і галузі застосування пластичних мас” (Хімія навколо нас. – Х.: Вид. група “Основа”, 2003.- Вип. 5.- (Бібліотека журналу “Хімія”)).
Знайомимо з таблицею розпізнавання пластмас (за Чертковим). Напишемо рівняння одержання й коротко охарактеризуємо властивості полімерів.
– Поліпропілен:
– Полівінілхлорид:
– Полістирол:
IV. Підбиття підсумків уроку
– Поясніть, яка будова карбонового ланцюга має бути в мономера? (Наявність кратного зв’язку)
– Наведіть приклади використання полімерів. Зверніть увагу, які властивості цих полімерів використовуються.
(Заслуховуємо повідомлення учнів про використання полімерів.)
– Назвіть природні полімери, відомі вам з курсу біології. Оцінювання роботи учнів на уроці.
V. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал параграфа, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.