УРОК 1. ПОНЯТТЯ СИСТЕМИ. ПРИРОДНІ ТА ШТУЧНІ СИСТЕМИ
Мета: актуалізувати знання учнів про живу та неживу природу; сформувати поняття “система”, навчити розрізняти особливості природних та штучних систем, наводити приклади природних та штучних систем; розвивати вміння вести спостереження за навколишнім середовищем; виховувати інтерес до вивчення теми, самостійність мислення.
Обладнання: годинник, квітка у горщику, іграшка “Лего” (машинка, або робот), модель Сонячної системи, ілюстрації із зображенням штучних та природних
Основні поняття: система, природна система, штучна система.
Тип уроку: вивчення й первинного засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Вступ до курсу природознавства 6 класу. Ознайомлення зі структурою курсу, змістом підручника, вимогами до оцінювання знань учнів, ведення робочих зошитів. Перелік необхідної літератури та додаткової літератури.
II. Актуалізація опорних знань та вмінь
Запитання
– Пригадайте, що ви вивчали на уроках природознавства в 5 класі. Чи стали вам у пригоді набуті знання та вміння?
– Які об’єкти відносять до живої та
– Які природні явища ви знаєте? Для чого людям потрібно вивчати природу та явища, які в ній відбуваються?
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
На уроках природознавства в 6 класі ми з вами продовжимо вивчати навколишній світ, спостерігатимемо за об’єктами живої та неживої природи, проводитимемо цікаві досліди, які допоможуть вам розкрити деякі таємниці природних явищ, знайомитимемося з природою рідного краю, вчитимемося бережливо ставитися до неї.
А розпочнемо ми з із загадки. На уроках природознавства минулого року ми неодноразово використовували слово “система”. Пригадаємо, наприклад, Сонячну систему. А ще є “Періодична система хімічних елементів Менделєєва”.
А що на ваш погляд, означає поняття “система”? (Прийом “Мозковий штурм”)
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Поняття системи
Система – це сукупність тіл (або частин), які пов’язані між собою. Слово система грецького походження та означає “ціле, що складається з частин”. При цьому складові частини системи не є випадковими, довільно взятими. Кожний компонент системи виконує свою функцію та повинен бути на своєму місці, щоб система працювала. Між ними обов’язково встановлюються певні зв’язки, і кожна частина впливає на інші й сама залежить від них.
Завдання 1. Погляньте навколо себе в класі або за вікно та назвіть приклади систем.
Завдання 2. Назвіть головні ознаки систем (системи складаються з компонентів, причому система виконує функції, які не можуть виконувати окремі компоненти; кожний із компонентів виконує певну функцію).
2. Природні та штучні системи
Завдання 3. Наводячи приклади систем, ви називали квітку, іграшку, годинник, телефон, комп’ютер, собаку, людину тощо. Чим вони відрізняються? (Природні та штучні) Розгляньте малюнки природні та штучних екосистем в підручнику. Запишіть приклади природних та штучних систем.
Отже, природні системи існують в природі та складаються з компонентів живої та (або) неживої природи. Деякі природні системи створила людина (акваріум, сад), а деякі, наприклад Всесвіт, Земля, Галактика, утворилися самостійно (природно). Штучні системи – це витвори людини.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання 4 (робота в парах)
Намалюйте в зошиті природну та штучну систему та підпишіть назви її компонентів.
Запитання
– Що таке система? Які головні ознаки характеризують систему?
– Які системи ви вивчали минулого року?
– З якими системами ми ознайомилися на цьому уроці?
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати параграф.
2. Описати одну зі штучних систем, яка, на ваш погляд, є найбільш корисною для людей.
3. Скласти загадку про одну з природних або штучних систем.