Цілі уроку:
– освітня: розглянути процеси, які визначають поведінку тварин; розвивати уявлення про методи вивчення поведінки тварин;
– розвивальна: розвивати вміння використовувати раніше здобуті знання, зіставляти інформацію з різних джерел;
– виховна: виховувати повагу до праці вчених та розуміння знаходити правильні рішення шляхом дискусії.
Обладнання: таблиця “Рефлекторна дуга”, фото й малюнки тварин, фрагменти відеофільмів.
Основні поняття й терміни: рефлекси, інстинкти, методи вивчення поведінки тварин.
Тип
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Питання для бесіди
– Яку будову має нервова система членистоногих?
– Які функції в організмі тварин виконує репродуктивна система?
– Які форми розвитку тварин вам відомі?
– Які існують варіанти постембріонального розвитку тварин?
– Якою може бути тривалість життя у тварин?
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя з елементами бесіди
Термін уведений 1858 року французьким зоологом І. Жофруа Сент-Ілером.
Засновником
Етологія є одним із найважливіших розділів біологічних наук. Вона вивчає всі напрямки поведінкових актів тварин, взаємозв’язку та зміни їх у різних умовах навколишнього середовища і за різного стану організму. Етологія вивчає видовий та індивідуальний розвиток поведінкових актів, їхню зміну і пристосування до постійно мінливих зовнішніх умов, фізіологічні механізми, що є основою поведінкових актів. Вона сформувалася в 30-ті роки XX століття на базі зоології та еволюційної теорії.
Методи вивчення поведінки тварин
Методи вивчення поведінки у природі
– Спостереження.
– Кільцювання тварин.
– Моделювання.
Експериментальні методи
– Спостереження – це цілеспрямоване сприйняття і реєстрація поведінки
Досліджуваного об’єкта.
Під час проведення спостереження дослідник не втручається в біологічні процеси. Будь-яке наукове спостереження проводять за певним планом
І з певними цілями. Результати спостереження занотовують. Форма реєстрації результатів може бути різною: у вигляді нотаток, малюнків, кіно – або фотозйомки чи аудіозапису.
– Моделювання – метод дослідження, в основі якого лежить імітація складних процесів зазвичай із використанням обчислюваної техніки.
Особливо ефективним є застосування такого методу у вивченні групових взаємовідносин та процесів зі значною тривалістю в часі.
– Експеримент – це метод дослідження, який передбачає активне втручання дослідника. Експерименти можуть проводити як у лабораторних умовах, так і в умовах природи.
Експериментальні методи належать до штучних, тому що тварини виконують певні дії за моделями, створеними людиною.
Перелік деяких експериментальних методів:
А) Ізольоване вирощування малят для виявлення природних і набутих рефлексів.
Б) Метод лабіринтів – тварини шукають вихід із лабіринту.
В) Метод вживлення електродів у різні структури мозку дає можливість вивчати, які відділи мозку відповідають за ту чи іншу поведінку.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Дати відповіді на питання.
– Що таке етологія?
– Яких вчених-етологів ви знаєте?
– Які методи використовують під час етологічних досліджень?
– У яких випадках під час проведення етологічних досліджень раціональним є застосування спостереження?
– У яких випадках під час проведення етологічних досліджень раціональним є застосування моделювання?
– У яких випадках під час проведення етологічних досліджень раціональним є застосування експерименту?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити відповідний матеріал із підручника.