РОЗДІЛ 4 СЛОВО ЗНАЧЕННЯ СЛОВА ЧАСТИНИ МОВИ
ДІЄСЛОВО
& 42 ПРАВОПИС ОСОБОВИХ ЗАКІНЧЕНЬ ДІЄСЛІВ
Що треба знати про написання закінчень дієслів 1 – ої особи теперішнього і майбутнього часу?
299. Попрацюйте разом! 1. Розгляньте таблицю.
Особа, число | Питання | Теперішній | Майбутній | Теперішній | Майбутній |
1-ша | Що роблю? | Веду, | Вестиму, | Раджу, | Радитиму, |
Особа | Сію | Сіятиму | Стою | Стоятиму | |
Однини | Що зроблю? | Поведу, | Посаджу, | ||
Посію | Постою | ||||
1-ша | Що робимо? | Ведемо, | Радимо, | ||
Особа | Сіємо | Стоїмо | |||
Множини (ми) | Що зробимо? | Поведемо, | Порадимо, | ||
Посіємо | Постоїмо |
2. Порівняйте закінчення дієслів теперішнього і майбутнього часу.
Однина
Дієслова теперішнього і майбутнього часу в 1-ій особі однини мають однакові закінчення – –
Множина
Дієслова теперішнього і майбутнього часу в 1 – ій особі множини мають різні закінчення.
Якщо у 3-ій особі множини дієслова мають закінчення – уть, – ють, то в 1 – ій особі множини у них закінчення – емо, – ємо (сіємо, малюємо; посіємо, намалюємо).
Якщо у 3-ій особі множини дієслова мають закінчення – ать, – ять, то в 1-ій особі множини у них закінчення – имо, – їмо (радимо, стоїмо) порадимо, постоїмо).
Порада. Учися писати закінчення дієслів 1-ої особи однини і множини.
Я сяду – ми сядемо.
300. 1. Виразно прочитай вірш.
РІДНА МОВА
З родинного гнізда, немов пташа,
Ти полетиш, де світу далечизна,
Та в рідній мові буде вся душа
І вся твоя дорога, вся Вітчизна.
У просторах, яким немає меж,
Не згубишся, як на вітрах полова.
Моря перелетиш і не впадеш,
Допоки буде в серці рідна мова.
Дмитро Павличко
Слово про слово
Далечизна – далекий простір, далина.
Полова – легкі відходи під час обмолочування й очищування зерна.
2. Зміни особу виділених дієслів з 2-ої особи однини на 1 – шу особу множини за зразком. Запиши ці форми дієслів.
3. Познач закінчення дієслів. Поясни їхній правопис.
Що ми зробимо? – не згубимося.
301. 1. Прочитай і відгадай загадку. Обгрунтуй свою думку.
Лечу від краю і до краю,
Чарую дивними словами.
Я вас на крилах підіймаю
Або сумую разом з вами.
Хто я?
2. Випиши дієслова 1-ої особи однини за абеткою. Познач у них закінчення.
3. Добери антоніми до дієслів підіймаю, сумую.
Що треба знати про написання закінчень дієслів 2-ої особи теперішнього і майбутнього часу?
302. Попрацюйте разом! 1. Розгляньте таблицю.
Особа, число | Питання | Теперішній час | Майбутній час | Теперішній час | Майбутній час |
2-га особа Однини (ти) 2-га особа Множини (ви) | Що робиш? Що зробиш? Що робите? Що зробите? | Ведеш, Сієш Ведете, Сієте | Поведеш, Посієш Поведете, Посієте | Радиш, Стоїш Радите, Стоїте | Порадиш, Постоїш Порадите, Постоїте |
2. Зробіть висновок про те, які закінчення мають дієслова у 2-ій особі однини і множини.
Якщо у 3-ій особі множини дієслова теперішнього і майбутнього часу мають закінчення – уть, – ють, то в 2-ій особі однини у них закінчення – еш, – єш (живеш, шукаєш), а в 2-ій особі множини – закінчення – еге, – єте (живете, шукаєте).
Якщо у 3-ій особі множини дієслова теперішнього і майбутнього часу мають закінчення – ать, – ять, то в 2-ій особі однини у них закінчення – иш, – їш (сидиш, стоїш), а в 2-ій особі множини – закінчення – ите, – їтє
(сидите, стоїте).
Порада. Учися писати закінчення дієслів 2-ої особи однини і множини.
303. 1. Прочитай і відгадай загадку.
ЩО ЦЕ?
Ти сидиш, і я сиджу.
Ти стоїш, і я стою.
Ти із хати вибігаєш,
А я тебе доганяю.
Ти від мене не втечеш,
Бо зі мною ти живеш.
Я з тобою скрізь буваю!
Коли темно, я зникаю.
2. Випиши із загадки дієслова. Познач у них закінчення.
3. Добери спільнокореневі дієслова до слова-відгадки. Запиши їх. Розбери за будовою.
304. 1. Прочитай виразно вірш. Визнач його головну думку. Добери до нього заголовок.
Ти думаєш, деревам не болить?
Ти думаєш, в дерев немає серця?
Та чую я – з корінь до верховіть –
Мій любий клен так жалібно трясеться.
Ну, заспокойсь! Ти рану вже промив.
Ще пройде дощ, і стане тобі краще!
…Ішов хлопчина тут і гілку одломив,
Таке ледащо, сам не знає нащо.
Валентин Бичко
2. Випиши з вірша дієслова теперішнього часу. Постав їх в усіх особових формах однини і множини. Запиши утворені форми.
3. Познач у дієсловах закінчення. Поясни їхній правопис.
305. 1. Напиши листа своєму другові (подрузі). Спочатку розкажи про себе, а потім поцікався: як він (вона) навчається, що читає, чим захоплюється, де буває під час канікул, коли приїде до тебе в гості тощо.
2. Підкресли дієслова. Познач у них закінчення. Поясни їхнє написання.
3. Спробуй надіслати свого листа електронною поштою.
Що треба знати про написання закінчень дієслів 3-ої особи теперішнього і майбутнього часу? Як перевіряти написання ненаголошених особових закінчень дієслів теперішнього і майбутнього часу?
306. 1. Розглянь таблицю.
Особа, число | Питання | Теперішній час | Майбутній час | Теперішній час | Майбутній час |
3-тя особа однини (він, вона, воно) 3-тя особа Множини (вони) | Що робить? Що зробить? Що роблять? Що зроблять? | Веде, Сіє Ведуть, Сіють | Поведе, Посіє Поведуть, Посіють | Вчить, Стоїть Вчать, стоять | Навчить, Постоїть Навчать, Постоять |
2. Зроби висновок про те, які закінчення мають дієслова у 3-ій особі однини і множини.
Однина
Якщо у 3-ій особі множини дієслова теперішнього і майбутнього часу мають закінчення – уть, – ють, то в 3-ій особі однини у них закінчення – е, – є (цвіте, грає; зацвіте, заграє).
Якщо у 3-ій особі множини дієслова теперішнього і майбутнього часу мають закінчення – ать, – ять, то в 3-ій особі однини у них закінчення – ить, – їть (кричить, стоїть; закричить, постоїть).
Множина
У 3-ій особі множини дієслова теперішнього і майбутнього часу можуть мати закінчення – уть, – ють (цвітуть, грають; зацвітуть, заграють) або – ать, – ять (кричать, стоять; закричать, постоять).
Порада. Учися писати закінчення дієслів 3-ої особи однини і множини.
307.1. Уяви себе директором школи. Розкажи, що ти зробив би (зробила б), щоб учням у школі було цікавіше вчитися.
2. Напиши про це.
3. Підкресли в тексті дієслова теперішнього і майбутнього часу. Познач особові закінчення дієслів. Поясни їхній правопис.
Порада. Учися перевіряти написання ненаголошених особових закінчень дієслів теперішнього і майбутнього часу.
308. 1. Прочитай слова, уставляючи пропущені букви. Назви дієслова, у яких нескладно вставити пропущені букви. Поясни чому.
Каж..мо, говор..мо, переход..ш, відвез..ш, побіж..ш, сид..те, скаж..ш, сид..ш, кос..те, напиш..ш, воз..ш, ід..те.
2. Поміркуй, чому написання закінчень в інших дієсловах викликає певні труднощі.
3. Прочитай правило і розглянь таблицю на сторінці 158. Дізнайся, як правильно писати ненаголошені особові закінчення дієслів теперішнього і майбутнього часу.
4. Запиши всі дієслова. Познач у них закінчення.
Однина
Наголошені особові закінчення пишемо так, як чуємо і вимовляємо: ідеш, сидиш.
У ненаголошених особових закінченнях дієслів пишемо е, є (станеш, станемо, станете; сієш, сіємо, сієте, бо стануть, сіють); або и, ї (любиш, любимо, любите; стоїмо, стоїте; просиш, просимо, просите, бо люблять, стоять, просять).
309. 1. Прочитай початок казки. Добери до неї заголовок. Настала весна. Із землі проклюнулася зелена стрілочка. Вона швидко розділилася на два листочки, які через короткий час стали широкими. А між ними з’явився маленький, тоненький паросток. Він піднявся, нахилився до листочка й раптом одного ранку розквітнув білими Дзвіночками. Це були Дзвіночки Конвалій.
І ось одного дня… (Василь Сухомлинський).
2. Продовж казку, уживаючи дієслова теперішнього часу.
3. Запиши складений текст. Підкресли в ньому дієслова теперішнього часу. Поясни правопис особових закінчень дієслів.