МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ
ПРИСЛІВНИК
& 30 Правопис прислівників на – о, – е, утворених від прикметників і дієприкметників
! У прислівниках, утворених від прикметників і дієприкметників, у кінці переважно пишеться – о: близько, ясно, синьо, свіжо, творчо. Однак зрідка, зокрема після шиплячих, прислівники мають закінчення – е: боляче, гаряче, вороже, неминуче.
242
Прочитайте прислівники. Запам’ятайте правопис кінцевих літер.
Голосно, дуже, міцно, низько, дбайливо, весело, повільно, ніжно, тихо, погоже, довго, легко,
243
Утворіть від поданих прикметників і дієприкметників прислівники на – о, – е. Складіть із ними речення. Обгрунтуйте вживання кінцевих літер – о, – е у прислівниках.
Непроханий, нежданий, несміливий, заквітчана, мила, лагідний, чарівний, ніжний, добрий.
У твоєму віці хлопчики здебільшого хочуть бути в хлопчачому товаристві, а дівчатка – у дівчачому. Вважають, що
Так, один твій ровесник усе літо навмисн(о, е) усамітнювався лише тому, що принципово не грався з дівчатками. А одна дівчинка відмовилася від цікавої подорожі через те, що там були переважно, е) хлопці. Однак і дівчатам, і хлопцям варто ставитися один до одного терпляч(о, е), бо в них є чимал(о, е) спільних інтересів, уподобань, захоплень (За підручником “Основи здоров’я” Т. Воронцової та ін.).
245
Випишіть з орфографічного словника десять прислівників, які закінчуються на літеру – є.
246
Прочитайте речення. Доберіть до прислівників, використаних у цих реченнях, спільнокореневі прикметники середнього роду однини. Складіть і запишіть з ними речення.
1. Семикласники підійшли до цього завдання творчо. 2. Наші спортсмени на змаганнях виступили блискуче. 3. Треба було діяти рішуче. 4. Вправа була виконана добре. 5. Вивчивши теорію, учні практично засвоюють правила. 6. Учитель терпляче слухав недолугу відповідь. 7. Чергові неждано погодилися вимити підлогу в класі. 8. Коли ми зайшли у вагон, у ньому було порожньо. 9. Після двох годин блукання містом туристи добряче втомилися.
247
Спишіть речення, добираючи з дужок правильний варіант.
1. Кожному підліткові доводиться долати складні періоди самоствердження і становлення, коли він почувається і дитиною, і дорослим (в один і той самий час, одночасно). 2. Діти (залежно від віку, в залежності від віку) бачать своїх батьків по-різному: те, що вчора здавалося замахом на вашу свободу, сьогодні вже сприймається як турбота. 3. Ми (сумісно, спільно) виконаємо це завдання. 4. Мур (у довжину, завдовжки) був десять метрів, (заввишки, у висоту) – майже два.