Частина перша
ОСНОВИ ТЕОРІЇ ДЕРЖАВИ
§ 4. Особа, суспільство, держава
4. Правова держава.
Думки про панування в країні закону вперше було висловлено ще в Стародавніх Греції й Римі. Прибічниками цього були Солон і Геракліт, Платон і Арістотель. Проте в умовах рабовласницького й феодального суспільств їхні ідеї не були реалізовані.
На основі знань з історії поясніть, чому в рабовласницькому і феодальному суспільствах ідея правового суспільства не знайшла підтримки й розвитку.
По-новому ці ідеї були сприйняті в період формування
В Україні вперше ідея рівності всіх людей з’являється в Литовському статуті 1588 р. У творах українських мислителів-демократів і письменників – Г. Сковороди, Т. Шевченка, І. Франка, М. Драгоманова
На початку ХХ ст. демократичні ідеї розвитку держави утверджували вчені-правознавці. За часів радянської влади в Україні та в СРСР загалом було прийнято чимало законів, що відповідали ідеям демократії й правової держави. Одними з найдемократичніших у світі для свого часу були Конституція СРСР 1936 р. і Конституція УРСР 1937 р. СРСР і УРСР підписали й ратифікували багато міжнародних угод, декларацій, серед яких – Загальна декларація прав людини, Міжнародний пакт про громадянські й політичні права, Міжнародний пакт про економічні, соціальні й культурні права, що діють і сьогодні. Проте в умовах радянської влади чимало з цих закріплених на папері норм не були повністю реалізовані.
Після початку перебудови в середині 80-х років ХХ ст. ідеї правової держави знову отримали право на громадянство в наукових дискусіях, на сторінках книжок і періодичних видань.
Завдання побудови України як правової держави було проголошене в перших актах, прийнятих на шляху до незалежної української держави на початку 90-х років минулого століття. Нині цю ідею закріплено в Конституції України.
Із Конституції України
Стаття 1. Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава.
Верховна Рада України
Які ознаки, на вашу думку, притаманні правовій державі?
Уже сама назва підказує, що правова держава – це така держава, де панує право. У правовій державі право повинне панувати в усіх сферах суспільного життя. Тобто правові норми в ній регулюють усі найважливіші відносини – політичні, трудові, сімейні тощо.
Кабінет Міністрів України
У правовій державі панує народний суверенітет – тобто джерелом влади в країні є народ, його воля. Держава у своїй діяльності керується волею народу.
У правовій державі закон діє не лише для громадян, а й для держави, її органів і установ. Будь-яке міністерство, правоохоронні органи, найвищі органи й посадові особи (в Україні, наприклад, Верховна Рада України, Президент України,
Кабінет Міністрів України) повинні діяти відповідно до законів.
Важливою ознакою правової держави є здійснення державної влади за принципом її поділу на законодавчу, виконавчу й судову. Унаслідок такого поділу створюється система взаємних противаг і стримувань між гілками влади, що запобігає надмірній концентрації повноважень в одній із них. Законодавча, виконавча і судова влади мають можливості контролювати одна одну.
Права, свободи й інтереси особи в правовій державі непорушні, на них ніхто не може посягати, зокрема й держава. Правова держава гарантує права і свободи особи, забезпечує їх охорону. Одночасно громадянин не повинен використовувати свої права на шкоду іншим.
У правовій державі не лише громадянин відповідає перед державою, а й держава відповідає перед громадянином. Це означає, що в законах визначаються обов’язки не тільки громадянина, а й держави загалом, окремих її органів і установ, а також відповідальність як держави, так і громадянина за невиконання їхніх обов’язків.
Якщо в правовій державі повинне бути забезпечене суворе додержання правових норм, то потрібно організувати ефективний нагляд і контроль за їх реалізацією. Адже навряд чи можна бути впевненим у добровільному й повному виконанні законів усіма громадянами, організаціями. Тому в правовій державі створюють правоохоронні органи (міліцію, службу безпеки, прокуратуру), систему правосуддя – суди.
Важливою ознакою правової держави є високий рівень правової свідомості й правової культури громадян. Кожний громадянин повинен знати свої права й обов’язки, виконувати їх, бути законослухняним. Правова освіта й виховання мають бути невід’ємною частиною загальної освіти. Вивчення правознавства – це також крок до формування правової держави в нашій країні.