Мета: ознайомити учнів з прикметниками із синонімічними та антонімічними значеннями; розкрити поняття багатозначності прикметників; вчити учнів уживати прикметники в прямому та переносному значеннях; розвивати усне та писемне мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати любов до праці.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Всі мерщій сідайте, діти,
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
Руки вчасно підіймати.
І щоб не було мороки –
Всі готові до уроку?!
Тож часу не гаємо,
Урок розпочинаємо.
II.
1. Каліграфічна хвилинка
Фф Фф Фф ан ер фанера фартух
– Доберіть до цих слів спільнокореневі слова.
Фанера – … (фанерний, фанерка);
Фартух – … (фартушок, фартушечок).
– Складіть і запишіть каліграфічно речення.
Оглянув, фанери, столяр, шматок.
Снігурі, фартушки, червоні, одягли.
2. Удосконалення тексту
– Поширте речення прикметниками.
Після дня настав вечір. На небі з’явились зірки. Сонце сховалося за лісом. Землею стелеться туман.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми попрацюємо з прикметниками-синонімами
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження за прикметниками-синонімами
– Які слова називаються синонімами? (Близькі або однакові за значенням)
– Згрупуйте подані прикметники в синонімічні ряди.
Дорогий, розумний, цінний, тямущий, духмяний, кмітливий, ласкавий, охайний, ніжний, чепурний, привітний, акуратний.
– Доберіть іменник до кожного ряду.
– Яке слово “зайве”? (Духмяний)
– Доберіть до нього синоніми. Запишіть їх. Складіть з ними речення.
(Багато добрих людей доклали сил і праці, щоб у нас на столі лежав запашний духмяний хліб.)
2. Спостереження за прикметниками-антонімами
– Які слова називаються антонімами?
Творча робота
– Утворіть прислів’я, дописуючи прикметники-антоніми, що підходять за змістом.
У мудрої людини… вуха і… язик.
… земля… рук не любить.
З другом говори ввічливо: від грубого слова… стає…
… у нас життя – … не буде вороття.
Краще… правда, ніж… брехня.
Слова для довідки: новий – старий; гірка – солодка; близький – чужий; довгий – короткий; чорний – білий.
– Яку роль відіграють антоніми у прислів’ях?
3. Багатозначність прикметника
– Подані словосполучення введіть у речення.
Гострі зуби; гострий біль; гострий зір; гострий соус; гострий на язик.
– Зробіть висновок про значення прикметника гострий у кожному словосполученні.
4. Фізкультхвилинка
5. Спостереження за прямим та переносним значенням прикметників
– Прочитайте словосполучення.
– До прикметників, вжитих у переносному значенні, доберіть прикметники з прямим значенням.
1 варіант | 2 варіант |
Гарячий привіт – … | Кам’яне серце – … |
Глибока ніч – … | Золоте колосся – … |
Світла думка – … | Свіжа газета – … |
Залізна воля – … | Сивий туман – … з |
6. Поетична хвилинка
– Складіть вірш про осінь.
– Доберіть з довідки слова, щоб завершити строфу.
– Підкресліть прикметники.
ЗОЛОТА ОСІНЬ
В парках і садочках
На доріжки й…
Падають…
Буро-золотаві.
Де не глянь, навколо
Килим…,
Віти напівголі.
Й небо…, …
Слова для довідки: трави, листочки, золотистий, синє, чисте.
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Яку роль відіграють прикметники в мовленні?
– Коли текст, у якому вжиті прикметники, можна вважати досконалим?
– Які прикметники часто вживаються в прислів’ях? Чому?
– Що найбільше сподобалося на уроці?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ