Мета: ознайомити учнів із причинами харчових отруєнь; пояснити небезпеку самолікування харчових отруєнь; навчати школярів визначати термін придатності харчових продуктів за маркуванням; пояснити небезпеку придбання продуктів харчування на стихійних ринках; розвивати мислення, мовлення; виховувати самостійність, обережність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Гра “Вільний мікрофон”
– Розкажи про користь вітамінів. Наведи приклади продуктів, багатих на вітаміни.
– Для чого
– Назви продукти харчування, які ти вживаєш. У яких з них містяться вітаміни А, В, С?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як розпізнавати якість продуктів харчування за певними ознаками.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 43-44)
– Якою повинна бути їжа?
– Яку їжу необхідно споживати щодня?
– Коли треба їсти?
– Що завдає шкоди здоров’ю?
– Якими повинні бути продукти?
– Розгляньте фотографії на с. 43. Де слід купувати продукти?
– Назвіть продукти, яким треба віддавати
– Що таке штучна їжа?
– Доведіть, що чіпси, сухарики, солодкі газовані напої тощо не варто споживати.
– Розгляньте фотографії нас. 44. На що слід звернути увагу?
– Назвіть ознаки отруєння. Що слід негайно зробити за таких ознак?
– Що потрібно зробити до приїзду лікарів?
Пам’ятайте! Самотужки лікувати харчові отруєння небезпечно для життя!
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Повідомлення вчителя
– З давніх-давен люди харчувалися натуральними продуктами: молоком, яйцями, свіжою городиною. Натуральні продукти смачні та корисні для здоров’я. На жаль, вони швидко псуються, їх не можна довго зберігати і перевозити на великі відстані.
Тому люди почали використовувати різні способи подовжити термін зберігання цих продуктів, зокрема, винайшли харчові добавки: консерванти, барвники, підсилювачі смаку та ароматизатори.
Важливо пам’ятати, що часте вживання продуктів із харчовими добавками може завдати шкоди здоров’ю. Тому намагайся не купувати:
– продукти з надто тривалим терміном використання;
– продукти з неприродно яскравим забарвленням, у тому числі й підфарбовану солодку воду;
– продукти зі смаковими добавками, наприклад, чипси та сухарики. Запам’ятайте! Надавайте перевагу свіжим натуральним продуктам.
2. Робота з пам’яткою “Як запобігти харчовим отруєнням” (додаток)
– Розкажіть, як ви розумієте кожен пункт цієї пам’ятки.
Як запобігти харчовим отруєнням
– Мити руки перед прийомами їжі.
– Ретельно мити овочі та фрукти.
– Не куштувати недозрілих чи незнайомих плодів.
– Не вживати продуктів, що мають неприємний смак і запах.
– Зберігати готові страви у холодильнику.
– Не вживати продуктів із простроченим терміном придатності. Запам’ятайте! Відчувши ознаки харчового отруєння, негайно скажіть про це дорослим.
3. Продовження роботи за підручником (с. 45-47)
– Про що ви дізналися у статті для допитливих?
1) Гра “Так чи ні?”.
Робота в парах
Один учень читає перші чотири твердження, а інший відповідає “так” чи “ні”. Потім учні міняються ролями.
– їсти потрібно через кожні 5 годин. Так чи ні?
– Молоко слід уживати щодня. Так чи ні?
– Смажені продукти корисні для здоров’я. Так чи ні?
– їсти треба в один і той самий час. Так чи ні?
– Овочі і фрукти треба їсти щодня. Так чи ні?
– Кожного дня треба їсти солодощі. Так чи ні?
– Натуральні продукти корисні для здоров’я. Так чи ні?
– Продукти харчування можна купувати на будь-якому ринку. Так чи ні?
2) Робота над рецептами-загадками.
– Прочитайте рецепти-загадки Віолетти Дворецької та назвіть страви. (Салат, борщик)
– Яка ваша улюблена страва? Дізнайтеся у батьків її рецепт. Розкажіть його в класі. Чи намагалися ви її приготувати?
4. Практична робота
– Термін та умови зберігання зазначають на упаковках усіх харчових продуктів.
– За написами на упаковці продуктів, наприклад, молока, сиру, крупи тощо, визначте термін їх придатності та умови зберігання.
Запам’ятайте! Дотримуйтеся умов і термінів зберігання харчових продуктів.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
Бесіда
– Що ви робите, коли купуєте продукти у магазині?
– Як перевірити термін придатності харчових продуктів?
– Чому небезпечно купувати продукти харчування на стихійних ринках?
– Назвіть причини харчових отруєнь.
– Чим небезпечне самолікування харчових отруєнь?
– Що слід негайно робити у разі виявлення ознак харчового отруєння?
– Як надавати першу допомогу при харчових отруєннях?