8 КЛАС
II семестр
Тема. Музика в діалозі з сучасністю
Урок 20
Тема уроку. Програмно-зображальна музика. Слухання музики. М. Римський-Корсаков. Симфонічна сюїта “Шахерезада”.
Музика та звукові ефекти. Робота над піснею “Хай цвіте червона калина”
Мета уроку: поглибити знання учнів про програмну музику та закріпити на музичних творах; розвивати музичну пам ять і спостережливість, ладове відчуття; виховувати інтерес до музики.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: магнітофон, фортепіано,
Хід уроку
I. Організація класу до уроку.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
II. Розспівування.
Спів мінорного звукоряду та 3/5 від ре.
III. Музика і звукові ефекти.
Бесіда.
Погляньте на слова пісні і на нотний текст і постарайтеся зрозуміти, як звуки зображають спів соловейка? Ось послухайте (награю приспів). Цей знак в музиці називається форшлагом і використовується він для звукового забарвлення мелодії.
Давайте просольмізуємо спочатку, а потім просольфеджуємо мелодію української народної
– Хто бажає виконати пісню зі словами?
IV. Робота над піснею “Хай цвіте червона калина”.
Опрацювання слів пісні, робота над чистотою інтонування, диханням, дикцією. Бажаючих опитую на оцінку.
V. Слухання музики.
Вступна бесіда.
Програмна музика – це інструментальна музика, що створена на певний сюжет. Цей сюжет викладається у спеціальній програмі. Найчастіше програма визначається у назві твору: уверпора-фантазія “Ромео і Джульєтта” П. Чайковського, увертюра “Егмонт” Л. Бетховена, концерт, Дори року” Д. Вівальді, К. Сен-Санс “Карнавал тварин”.
Сьогодні ми познайомимося із симфонічною сюїтою “Шахерезада” російського композитора Миколи Римського-Корсакова.
– Що таке сюїта?
Сюїта – циклічний твір, який складається з кількох завершених п’єс, різних за змістом і побудовою.
Сюїта “Шахерезада” – це програмний твір, написаний за мотивами казок “Тисяча і одна ніч”. Вона складається з 4-ох частин, об’єднаних одним поетичним задумом.
Тут композитор надав кожному виду інструментів свої теми. Так, тема хитрої Шахерезади завжди звучить у скрипки соло, мелодія ніби в’ється (нагадує східний орнамент). Тут композитор використав дорійський мінор (з великою секстою).
Перша частина називається “Море і Синдбадів корабель”, де головна партія – образ бурхливого моря та відважного мандрівника Синдбада.
2. Слухання фрагменту.
3. Характеристика прослуханого.
– Якими виражальними засобами композитор передав образ бурхливого моря?
– Які інструменти звучать, у якому регістрі?
– Назвіть програмні твори інших композиторів.
VI. Підсумок уроку.