УРОК 9. РІСТ ТА РОЗВИТОК ОРГАНІЗМІВ
Мета: поглибити знання учнів про основні властивості живих організмів, сформувати уявлення про ріст і розвиток рослин і тварин; розвивати уміння характеризувати умови, необхідні для росту і розвитку, порівнювати ріст і розвиток рослин та тварин; виховувати уважність, аналітичне мислення.
Обладнання: таблиці “Розвиток рослин”, “Прямий та непрямий розвиток тварин”, підручники, зошити.
Основні поняття: ріст, розвиток, зародок, прямий розвиток, непрямий розвиток, личинка.
Тип уроку:
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань та вмінь
1. Запитання
– Що таке розмноження? Які способи розмноження організмів ви знаєте?
– назвіть способи та наведіть приклади вегетативного розмноження рослин.
– Які способи розмноження рослин використовує людина для вирощування сільськогосподарських культур?
2. Завдання
Установіть зайве слово.
– насінням розмножуються: мак, огірок, кріп, малина, чорнобривці.
– Цибулинами розмножуються: тюльпан, нарцис, картопля, пролісок.
– Живцями розмножуються: виноград,
3. Вікторина “Чи знаєте ви?”
– Чи можуть рослини мандрувати? (Можуть. Мандрує не сама рослина, а насінина, плід, частина кореневища.)
– Як поширюється насіння лопуха, череди? (Чіпляється за шерсть тварин, одяг людини.)
– Як розмножуються суниці? (Вусиками. На кінці такого вуса з’являється брунька. З неї розвивається кущик, що пускає корені на новому місці.)
– Як виростити нову рослину без насіння? (Живцями, вусами, бульбами, цибулинами, кореневищами, листками.)
– Які рослини завезли в Україну люди? (Помідори, картоплю, гарбуз, огірки, капусту, моркву, цибулю, виноград, персики…).
– Чому після дощової весни урожай фруктів невисокий? (Мало запилювались)
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
На попередньому уроці ви досліджували способи розмноження організмів. Тепер ви знаєте, що з курячого яйця виросте курка або півень, незграбний, схожий на рибку пуголовок стане жабою, а з маленького жолудя виросте могутній дуб. Які цікаві зміни відбуваються в організмах під час росту? Які умови необхідні для росту і розвитку живих організмів? Чим відрізняється ріст та розвиток рослин та тварин? Відповіді на ці питання ви дізнаєтесь сьогодні на уроці.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Ріст та розвиток організмів
Ріст – це кількісні зміни в організмі, завдяки яким збільшуються його розміри. Деякі організми ростуть усе життя, інші – лише до статевої зрілості.
Розвиток – це якісні зміни, що відбуваються в організмі протягом його життя.
Ріст і розвиток – це складні функції живих організмів. Їх здійснення можливе тільки у зв’язку з іншими функціями організму і за умови цілісності всієї системи. Ріст і розвиток дуже тісно пов’язані, їх важко відокремити один від одного.
2. Ріст та розвиток рослин
Розвиток квиткових рослин починається з насінини. Всередині насінини є зародок, який починає розвиватися за сприятливих умов. Із зародка розвивається паросток, який дає початок молодій рослині.
Рослини ростуть усе своє життя. Однак за певних умов швидкість росту неоднакова.
Запитання. Які чинники впливають на ріст та розвиток рослин? (За достатньої кількості світла, тепла, вологи, поживних речовин рослини ростуть та розвиваються швидше.)
Завдання 1. Наведіть приклади однолітніх, дволітніх та багатолітніх рослин. (Однолітні рослини: пшениця, жито, квасоля, огірки, помідори, кавуни, дині та ін.; дволітні рослини: морква, буряк, цибуля; багатолітні: всі дерева та чагарники, кімнатні рослини тощо.)
3. Ріст та розвиток тварин
Розвиток у тварин буває прямий і непрямий. Прямий розвиток відбувається без перетворень, коли народжений організм подібний до дорослої особини (наприклад, у птахів та ссавців). Непрямий розвиток супроводжується значними змінами у будові організму.
Завдання 2. Розгляньте таблицю “Прямий та непрямий розвиток тварин”. Визначте відмінності непрямого розвитку з повним і неповним перетворенням. Наведіть приклади тварин, що розвиваються з повним і неповним перетворенням.
Фази непрямого розвитку
З неповним перетворенням | З повним перетворенням |
Яйце | Яйце |
Личинка | Личинка |
Доросла особина | Лялечка |
Доросла особина | |
Наприклад: у бабок, тарганів | Наприклад: у метеликів, жуків |
V. Закріплення вивченого матеріалу
Проблемне запитання
Чи згодні ви із твердженням, що ріст та розвиток є одним і тим самим процесом?
Завдання 3 (робота в парах)
Порівняйте ріст і розвиток рослин і тварин, визначте схожі та відмінні ознаки.
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати параграф.
2. Скласти кросворд на тему “Ріст та розвиток організмів”.
3. Завершити роботу над творчими проектами за темами:
– “Пристосування рослин до умов навколишнього середовища”;
– “Пристосування тварин до умов навколишнього середовища”;
– “Пристосування тварин до життя в місті”.