Мета: формувати в учнів уявлення про гірські породи, значення гірських порід у природі; виробляти вміння розрізняти гірські породи в твердому, рідкому і газоподібному станах; виховувати естетичне сприймання об’єктів природи, пізнавальний інтерес до них.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
– Ми починаємо вивчати нову тему “Гірські породи. Грунти”. У цій темі ви дізнаєтеся:
– Про гірські породи та корисні копалини.
– Про склад і властивості грунтів.
– Як добувають корисні
– Яке значення корисних копалин для людей?
– Чому потрібно охороняти грунти?
– Хто будуть вашими помічниками? Прочитайте про це на с. 42.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про різноманітність гірських порід.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 44-46)
– Роздивіться фотографії на с. 44 та пригадайте! Що ви знаєте про гори? Яке значення для життя вони мають? Які гори є в Україні?
– Поміркуйте! З чого складаються гори?
– Про що розповів пан Кріт?
– Запам’ятайте! Гірські породи – це природні
– Пригадайте, які ви знаєте гірські породи.
– Земля складається з 2000 різних гірських порід. Хоча за ними закріпилася назва “гірські”, але розташовані вони скрізь, зокрема й на рівнинах під шаром грунту.
Людину здавна цікавило: звідки посеред поля взялися валуни, що за чудернацькі скелети тварин іноді викопували із землі або знаходили відбитки невідомих рослин на гірських породах, як морські черепашки опинилися високо в горах.
– Про що повідомив пан Кріт? Що означає бурити?
– Гірські породи утворилися в різних умовах. Тому вони відрізняються між собою за будовою, твердістю, кольором і багатьма іншими властивостями. Одні з них зустрічаються в природі у твердому стані, інші – у рідкому та газоподібному. Граніт, вапняк, крейда, кам’яне вугілля – це тверді гірські породи. Нафта міститься в надрах Землі у вигляді маслянистої рідини, а природний газ відповідно має газоподібний стан. Вода – це теж гірська порода.
Робота в парах
– Упізнайте гірські породи, зображені на фотографіях на с. 45.
– Що ви прочитати про ці гірські породи на с. 46?
– Місце, де породи залягають у значній кількості, називають родовищем. Пошук родовищ гірських порід проводять геологи за допомогою різної сучасної техніки.
Геолог – це людина, яка вивчає і шукає гірські породи.
Висновки
– Земля складається з гірських порід, які в природі бувають у трьох станах: твердому, рідкому і газоподібному.
– Гірські породи залягають на різній глибині. Місце їх залягання називають родовищем.
– Пошук гірських порід – справа геологів.
– Гірські породи, які люди використовують для своїх потреб, називають корисними копалинами.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Робота в групах
– Поміркуйте!
– Гірські породи називають природними скарбами. Чому саме скарбами їх називають?
– Отже, що є скарбницею у природі? (Земля, її надра)
– Вулицею мчать машини. З чого виготовлені деталі до них? (З металу, який виплавляють із залізної руди.)
– 3 чого виготовлені гума, бензин, пластмаси? (З нафти)
– Стоять цегляні будинки. А цегла – це… (глина).
– Без неї не може працювати жоден учень, учитель. (Крейда)
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 46.
– Наведіть приклади гірських порід. Які з них є у вашому краї?
– У яких станах зустрічаються гірські породи у природі? Наведіть приклади.
– Наведіть приклади використання гірських порід.
– Підготуйте розповідь про професію геолога. Чому її вважають романтичною?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 44-46.