Мета: підвищити рівень обізнаності молодших школярів з питань толерантності та моральності; пояснити, що всі люди різні, що відмінності роблять їх унікальними і цікавими для інших; виховувати толерантне і позитивне ставлення до людей, які мають проблеми зі здоров’ям.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
– Розкажіть про свої обов’язки в сім’ї. Чи завжди ви їх виконуєте? Хто вам допомагає?
– Чим ваші обов’язки відрізняються від обов’язків батьків? дідуся? бабусі? Які обов’язки
Робота в парах
– Складіть розповідь за малюнком “Допомога в сім’ї” (с. 58).
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що таке толерантність.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Мозковий штурм “Толерантність – це…”
Толерантність (від лат. tolerantia) – терпіння, прийняття іншої людини такою, якою вона є, зі всіма її достоїнствами і недоліками.
2. Робота за підручником (с. 59-60)
– Доведіть, що всі люди різні. Чим вони відрізняються?
– Що таке толерантність?
– Розгляньте малюнки на с. 59 унизу. Як слід ставитися
– Сформулюйте “золоте правило” спілкування.
– Що потрібно робити, щоб виховати в собі толерантність?
– Коли відзначають Міжнародний день толерантності?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Читання казки “Чия їжа смачніша”
ЧИЯ ЇЖА СМАЧНІША
Жили в лісі різні звірі. Якось зібралися вони на березі Нілу і засперечалися, чия їжа найсмачніша.
– Найсмачніше у світі – це м’ясо,- сказав Лев.
– Ні, соковите листя,- не погодився Жираф.
– Найсмачніші – банани! – встряла Мавпа.
– Найкраща їжа – зелена трава,- сказав Віл.
І так вони довго сперечалися, мало не побилися!
– Як ви вважаєте, хто з них має рацію?
– Чи існує у світі їжа, що смакує всім?
– Як можна уникнути суперечок?
2. Робота в групах
– На нашій планеті живуть люди різних національностей. Кожна нація має свою мову, звичаї, національні страви. Щоб уникнути конфліктів між народами, потрібно поважати ці відмінності, бути толерантним.
Толерантність означає вміння поважати і приймати різноманіття культур, здатність сприймати думки, поведінку і спосіб життя інших людей.
– Чи доводилося вам подорожувати світом, бувати в інших країнах? Розкажіть про це. Що вас найбільше здивувало?
– Чи знайомі ви з дітьми, які приїхали з інших країн? Чим вони схожі на вас і чим відрізняються?
– Улаштуйте свято народів світу. Об’єднайтесь у групи та оберіть країни, про які будете розповідати. Підготуйте повідомлення про обрані вами народи (їх одяг, страви, традиції).
Запам’ятайте! Бути толерантним – означає поважати відмінності, які існують між людьми.
3. Фронтальна бесіда
– Ми часто хочемо бути такими ж, як усі. Але не менш важливо почуватися особливим і неповторним.
По черзі назвіть те, що відрізняє вас від однокласників. Це може бути зовнішня ознака чи якесь особливе вміння.
– Як ви розумієте слова французького письменника Антуана де Сент Екзюпері: “Якщо я чимось не схожий на тебе, я цим зовсім не ображаю тебе, а навпаки – обдаровую”?
– Виріжте листочки з кольорового паперу. Напишіть на них ознаки толе рантності й прикріпіть їх на дереві толерантності.
Запам’ятайте! Бути толерантним – означає звертати увагу на те, що зближує, а не роз’єднує людей.
4. Практична робота
– Прочитайте оповідання Василя Сухомлинського “Горбатенька дівчинка” (додаток).
ГОРБАТЕНЬКА ДІВЧИНКА
Клас розв’язував задачу. Учні схилилися над зошитами. Коли це у двері хтось тихо постукав.
– Відчини двері й подивись, хто там стукає,- сказав учитель.
Чорноокий хлопчик, що сидів за першою партою, швидко відчинив двері.
До класу зайшов директор школи з маленькою дівчинкою. Тридцять п’ять пар очей впилися у незнайому дівчинку. Вона була горбатенька.
Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він дивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ані подиву, ані насмішки.
У їхніх очах була тільки цікавість. Вони дивилися на незнайому дівчинку й лагідно всміхалися.
Учитель полегшено перевів дух.
– Цю дівчинку звуть Оля,- сказав директор.- Вона приїхала до нас здалеку. Хто поступиться їй місцем на першій парті? Бачите, яка вона маленька?
Усі шість хлопчиків і дівчаток, що сиділи за передніми партами, піднесли руки:
– Я…
Учитель був тепер спокійний: клас витримав іспит.
В. Сухомлинський
Обговоріть:
– Чим незнайомка відрізнялася від дітей?
– Як почувається людина, коли потрапляє туди, де вона “не така, як усі”?
– Що ми можемо зробити для такої людини?
5. Робота в парах
– Обговоріть, у яких випадках, на вашу думку, не можна бути толерантними.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
Бесіда
– Які проблеми виникають у людей з фізичними обмеженнями?
– Наведіть приклади спілкування з такими людьми.
– З якими труднощами вони щодня стикаються?
– Що таке толерантність?