5 КЛАС
Тема 4. Музика та візуальні образи
Урок 27
Тема уроку. Штрихи: легато, стакато. Розучування пісні “Мама” Ю. Чічкова. Слухання музики. Ф. Шуберт. “Аве Марія”
Мета уроку: закріпити з дітьми поняття “штрихи” та навчити проспівати поспівки на різних штрихах; розвивати у дітей вокально-хорові навички та музично-ритмічний слух; виховувати інтерес до музики.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: нотний текст пісні, фортепіано, магнітофон, портрет Ф. Шуберта, репродукція картини С. Рафаеля “Сікстинська
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
II. Розспівування та пояснення нового матеріалу.
Зараз я вам проспіваю вправу, а ви зверніть увагу, як я її виконую. Першу частину вправи я виконала уривчасто. Таке виконання, при якому перехід від одного до іншого звука відбувається уривчасто, називається стакато. На письмі позначається крапкою. Що ж до другої частини, то вона прозвучала плавно, без перерви. Такий прийом видобування звука називається легато. На письмі
– Записування вправу у зошити з позначенням штрихи.
III. Розучування пісні варто розпочати з
1. Бесіди.
– Сьогодні ми вивчимо з вами нову пісню “Мама” російського композитора Юрія Чічкова. Ви знаєте, що до теми материнства звергалися багато митців: поети, художники, композитори. Вони створювали образ матері як божественний символ материнства і любові.
Ви знаєте, діти, що в кожної людини є три матері: рідна ненька, яка вас народила, Божа Матір, яка нас охороняє від усього злого, і наша ненька – Україна, тобто Батьківщина, у якій ми живемо.
2. Художній показ пісні.
– Зараз ви послухаєте пісню і визначте головну думку змісту цієї пісні.
3. Характеристика пісні.
4. Розучую пісню по фразах за нотним текстом, звертаючи увагу на розмір та тональність з чотирма бемолями, а також на зустрічні знаки та паузи. Домагаюся грамотно-правильного співу з чіткою дикцією.
Благослови, мати
Веснянка
Широко, протяжно
2. Зиму проводжати,
Весну закликати,
Зимочку в візочку,
Літечко в човночку.
V. Слухання музики (продовження)
1. Бесіда на тему материнства.
Прекрасним зразком утілення цієї теми є вокальний твір австрійського композитора Франца Шуберга “Ave Maria” (“Радуйся Маріє”). Це – привітання архангела Гавриїла Діві Марії, який сповістив їй, що вона народить сина Божого – Ісуса Христа. А у живописі одним із найкращих творів, в якому втілено образ материнства, вважається картина Санті Рафаеля “Сікстинська мадонна”.
2. Розгляд репродукції картини Санті Рафаеля “Сікстинська мадонна” з одночасним слуханням Ф. Шуберта “Ave Maria”.
– У чому співзвучність цих творів?
3. Характеристика прослуханого твору.
– Які почуття сповнювали вас, коли ви сприймали ці твори?
– Якими фарбами скористався С. Рафаель?
– Які музично-виражальні засоби використав Ф. Шуберт?
(Відповіді учнів).
VI. Підсумок уроку.