УРОК 16. ШТУЧНІ ЕКОСИСТЕМИ. ПОЛЕ. САД. ПРАКТИЧНА РОБОТА 5 “ПІДГОТОВКА НАСІННЯ ДО ПОСІВУ”
Мета: актуалізувати та поглибити знання учнів про штучні екосистеми, ознайомити із рослинами і тваринами поля, саду; розвивати уміння пояснювати необхідність догляду за штучними системами, уміння готувати насіння до посіву; виховувати спостережливість, екологічне мислення.
Обладнання: таблиці і малюнки “Поле”, “Сад”, “Сільськогосподарські культури України”, “Шкідники сільського господарства”, гербарії сільськогосподарських
Основні поняття: штучні екосистеми, поле, сад, культурні рослини, насіння, сільськогосподарські культури.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань та вмінь
Запитання
– Що таке екосистема? Чим відрізняються природні та штучні екосистеми?
– Наведіть приклади природних та штучних екосистем. Які штучні екосистеми є поблизу вашої школи чи будинку?
– Для чого людина створює штучні екосистеми?
Завдання 1. Назвіть, яка штучна екосистема
Листяний ліс …
Луки …
Степ …
Ріка …
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Навколишнє середовище складається з багатьох різних екосистем – природних та штучних. Але так було не завжди. Колись у давнину людей оточували лише природні екосистеми, а люди намагалися пристосуватися до життя в них. Але для того щоб виживати, цього було недостатньо. І тому люди почали змінювати середовище навколо себе: зводити будинки, вирубувати ліси, осушувати болота, вирощувати різні рослини, розводити тварин. Така активна господарська діяльність призвела до того, що з’явилося багато штучних екосистем, існування яких потребує догляду з боку людини. Важливими для життя людей штучними екосистемами є поле та сад. Давайте дізнаємося особливості цих штучних екосистем.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Культурні рослини. Поле
Культурні рослини – це рослини, які людина спеціально висіває і вирощує для отримання з них певних продуктів. Культурні рослини є результатом праці людини, тривалого відбору рослин із потрібними властивостями.
Завдання 2. Розгляньте таблиці та гербарії сільськогосподарських культур. Назвіть, які сільськогосподарські культури вирощують у вашій місцевості.
Поле – це ділянка землі, на якій вирощують певні культурні рослини: зернові, кормові, овочеві, бахчеві тощо. Поле є штучною екосистемою.
Завдання 3. Наведіть приклади продуктів, які виробляють з культурних рослин поля.
Дикі рослини поля – бур’яни – щороку з’являються серед посівів культурних рослин: осот, пирій, лобода, васильки, мишій, щириця та ін.
Запитання. Чому бур’яни на полі потрібно знищувати?
Тварини поля: комахи, польові миші, хом’яки, ховрахи, орли, лисиці, черв’яки, мікроорганізми.
Завдання 4 (робота з підручником)
З’ясуйте, які існують методи боротьби із тваринами-шкідниками поля; рослинами-бур’янами? Визначте, який метод є найефективнішим і найбезпечнішим для людини.
2. Практична робота 5 “Підготовка насіння до посіву”
Розкладіть насіння на білому папері та уважно (краще через лупу) роздивіться його. Відберіть для пророщування лише здорове неушкоджене насіння.
Покладіть у посуд серветки, налийте невелику кількість води, покладіть кілька насінин, поставте посуд у тепле затемнене місце на тиждень. Через тиждень пророщене насіння пересадіть у горщики з грунтом.
3. Сад. Догляд за садом
Сад – це штучна екосистема, де людина вирощує дерева і кущі.
Завдання 6 (робота з підручником)
Охарактеризуйте штучну екосистему “сад” за запропонованим планом. Результати роботи занесіть у таблицю.
План характеристики | Відповіді |
Рослини | |
Корисні тварини | |
Шкідливі тварини | |
Заходи догляду за садом |
V. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання 5 (робота в парах)
Порівняйте штучні екосистеми саду та поля. Визначте якомога більше схожих та відмінних ознак.
VІ. Підсумок уроку
VІІ. домашнє завдання
1. Опрацювати параграф.
2. Закінчити практичну роботу з пророщування насіння вдома (через тиждень, на наступному уроці, презентувати в класі результати).
3. намалювати в зошиті одну зі штучних екосистем (поле чи сад за вибором). Показати харчові ланцюги між організмами даної екосистеми.