ШТУЧНІ ЕКОСИСТЕМИ. ПОЛЕ. САД. ПРАКТИЧНА РОБОТА 5 “ПІДГОТОВКА НАСІННЯ ДО ПОСІВУ”

УРОК 16. ШТУЧНІ ЕКОСИСТЕМИ. ПОЛЕ. САД. ПРАКТИЧНА РОБОТА 5 “ПІДГОТОВКА НАСІННЯ ДО ПОСІВУ”

Мета: актуалізувати та поглибити знання учнів про штучні екосистеми, ознайомити із рослинами і тваринами поля, саду; розвивати уміння пояснювати необхідність догляду за штучними системами, уміння готувати насіння до посіву; виховувати спостережливість, екологічне мислення.

Обладнання: таблиці і малюнки “Поле”, “Сад”, “Сільськогосподарські культури України”, “Шкідники сільського господарства”, гербарії сільськогосподарських

культур, насіння різних культур, посуд, вода, серветки, підручники, зошити.

Основні поняття: штучні екосистеми, поле, сад, культурні рослини, насіння, сільськогосподарські культури.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань та вмінь

Запитання

– Що таке екосистема? Чим відрізняються природні та штучні екосистеми?

– Наведіть приклади природних та штучних екосистем. Які штучні екосистеми є поблизу вашої школи чи будинку?

– Для чого людина створює штучні екосистеми?

Завдання 1. Назвіть, яка штучна екосистема

може утворитися на місці природної.

Листяний ліс  ШТУЧНІ ЕКОСИСТЕМИ. ПОЛЕ. САД. ПРАКТИЧНА РОБОТА 5 ПІДГОТОВКА НАСІННЯ ДО ПОСІВУ

Луки  ШТУЧНІ ЕКОСИСТЕМИ. ПОЛЕ. САД. ПРАКТИЧНА РОБОТА 5 ПІДГОТОВКА НАСІННЯ ДО ПОСІВУ

Степ  ШТУЧНІ ЕКОСИСТЕМИ. ПОЛЕ. САД. ПРАКТИЧНА РОБОТА 5 ПІДГОТОВКА НАСІННЯ ДО ПОСІВУ

Ріка  ШТУЧНІ ЕКОСИСТЕМИ. ПОЛЕ. САД. ПРАКТИЧНА РОБОТА 5 ПІДГОТОВКА НАСІННЯ ДО ПОСІВУ

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Навколишнє середовище складається з багатьох різних екосистем – природних та штучних. Але так було не завжди. Колись у давнину людей оточували лише природні екосистеми, а люди намагалися пристосуватися до життя в них. Але для того щоб виживати, цього було недостатньо. І тому люди почали змінювати середовище навколо себе: зводити будинки, вирубувати ліси, осушувати болота, вирощувати різні рослини, розводити тварин. Така активна господарська діяльність призвела до того, що з’явилося багато штучних екосистем, існування яких потребує догляду з боку людини. Важливими для життя людей штучними екосистемами є поле та сад. Давайте дізнаємося особливості цих штучних екосистем.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Культурні рослини. Поле

Культурні рослини – це рослини, які людина спеціально висіває і вирощує для отримання з них певних продуктів. Культурні рослини є результатом праці людини, тривалого відбору рослин із потрібними властивостями.

Завдання 2. Розгляньте таблиці та гербарії сільськогосподарських культур. Назвіть, які сільськогосподарські культури вирощують у вашій місцевості.

Поле – це ділянка землі, на якій вирощують певні культурні рослини: зернові, кормові, овочеві, бахчеві тощо. Поле є штучною екосистемою.

Завдання 3. Наведіть приклади продуктів, які виробляють з культурних рослин поля.

Дикі рослини поля – бур’яни – щороку з’являються серед посівів культурних рослин: осот, пирій, лобода, васильки, мишій, щириця та ін.

Запитання. Чому бур’яни на полі потрібно знищувати?

Тварини поля: комахи, польові миші, хом’яки, ховрахи, орли, лисиці, черв’яки, мікроорганізми.

Завдання 4 (робота з підручником)

З’ясуйте, які існують методи боротьби із тваринами-шкідниками поля; рослинами-бур’янами? Визначте, який метод є найефективнішим і найбезпечнішим для людини.

2. Практична робота 5 “Підготовка насіння до посіву”

Розкладіть насіння на білому папері та уважно (краще через лупу) роздивіться його. Відберіть для пророщування лише здорове неушкоджене насіння.

Покладіть у посуд серветки, налийте невелику кількість води, покладіть кілька насінин, поставте посуд у тепле затемнене місце на тиждень. Через тиждень пророщене насіння пересадіть у горщики з грунтом.

3. Сад. Догляд за садом

Сад – це штучна екосистема, де людина вирощує дерева і кущі.

Завдання 6 (робота з підручником)

Охарактеризуйте штучну екосистему “сад” за запропонованим планом. Результати роботи занесіть у таблицю.

План характеристики

Відповіді

Рослини

Корисні тварини

Шкідливі тварини

Заходи догляду за садом

V. Закріплення вивченого матеріалу

Завдання 5 (робота в парах)

Порівняйте штучні екосистеми саду та поля. Визначте якомога більше схожих та відмінних ознак.

VІ. Підсумок уроку

VІІ. домашнє завдання

1. Опрацювати параграф.

2. Закінчити практичну роботу з пророщування насіння вдома (через тиждень, на наступному уроці, презентувати в класі результати).

3. намалювати в зошиті одну зі штучних екосистем (поле чи сад за вибором). Показати харчові ланцюги між організмами даної екосистеми.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)


ШТУЧНІ ЕКОСИСТЕМИ. ПОЛЕ. САД. ПРАКТИЧНА РОБОТА 5 “ПІДГОТОВКА НАСІННЯ ДО ПОСІВУ” - Плани-конспекти уроків по натурології


ШТУЧНІ ЕКОСИСТЕМИ. ПОЛЕ. САД. ПРАКТИЧНА РОБОТА 5 “ПІДГОТОВКА НАСІННЯ ДО ПОСІВУ”