ВІДОМОСТІ З СИНТАКСИСУ І ПУНКТУАЦІЇ
Урок № 39
Тема: Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв ‘ язком. Кома між простими реченнями, що входять у складне.
Кома перед і, й, та, а, але, щоб, тому що, коли, як
Мета: поглибити поняття про складне речення; формувати в учнів уміння визначати граматичні основи у складних реченнях, правильно інтонувати складні речення, вживати розділові знаки між простими реченнями у складному, обrрунтовувати вживання розділових знаків; виховувати любов до рідного слова; формувати
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Робота біля дошки. Записати речення, у кожному з них визначити та підкреслити граматичну основу. З’ясувати, зі скількох простих речень складається кожне складне речення. Пояснити вживання розділових знакiв. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.
Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива… (Т. Шевченко) Хмара небо криє, сонечко не блисне, вітер вовком виє, дощ потоком висне. (П.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 87-88).
ІV. Виконання вправ на закріплення.
Робота біля дошки. Записати речення. Визначити та підкреслити в кожному граматичні основи, пояснити, як пов’язані прості речення у складне: без сполучників чи за допомогою сполучників (сполучних слів)?
Великі хмари холодом нагусли, червоне листя падає в гаю. Летять у вирій дуже дикі гуси, а я слонам привіт передаю. (Л. Костенко.) Журавлята жалкували, що ростуть вони поволі. (М. Сингаївський.) Як спить мала травиця, травиці дощик сниться. (А. М’ястківський.) Відцвіли голубі матіоли, згасло літо на жовтих полях. (В. Грінчак.) Ліщинові кущі позадирали списи, по списах дощ стіка, а вітер обтіка. (Є. Гуцало.) Пробіг автомобіль, і синя хмарка диму за ним розвіялась. (М. Рильський.)
Творча робота. З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів). Утворені складні речення записати, пояснити розділові знаки.
1). 1. Ніч минула швидко. Настав сірий туманний ранок. 2. Буря вщухла. Хвилі продовжували бушувати. 3. Понісся перший порив вітру. Човен здригнувся.
2). 1. Була чудова, але сумна пора. Її називають пізньою осінню. 2. Над містом стояла ніч. Високо серед неба світив ясний місяць. 3. Пройшов проливний дощ. Небо тепер ясне.
Завершити складні речення і записати їх, ставлячи, де потрібно, коми. Прочитати утворені речення, правильно їх інтонуючи. Накреслити схему кожного речення.
1. Сонце вже зійшло, але…
2. Золоті промені сонця торкнулися дерев, а…
3. Осінь урочисто прощалася із землею, і…
4. Навколо стояла урочиста тиша, …
Робота з підручником. Виконання вправи 224 (усно).
Пояснювальний диктант. Указати складні речення, підкреслити в них граматичні основи. Накреслити схеми складних речень (за зразком, поданим у вправі 224), пояснити вживання розділових знаків.
Дніпро реве, тремтить підмита круча… (Б. Грінченко.) Грім креснув, і дощ полився. (Л. Боровиковський.) Грім гогоче, а блискавка хмару роздирає. (Т. Шевченко.) Сонце сяє, хвиля грає, тирса з вітром шелестить. (С. Черкасенко.)
Словник.
Тирса – трав’яниста степова рослина з вузьким листям і квітками, зібраними у пухнасту волоть; ковила волосиста.
Переписати, підкреслити в кожному з речень граматичні основи.
1. Пов’яли пишні квіти, затих осінній сад, туманом ліг на віти холодний листопад. Повільно на світанні бреде він у степах, де листячком останнім легкий мороз пропах. Зима ось-ось прилине, в снігах засне земля, і пісня хуртовинна над нею загуля. (Д. Мегелик.)
2. Іду шляхом; сонце сяє, вітер з травами говорить; перед мною і за мною степ колишеться, як море. Он нагнулась тирса біла, звіробій скрутив стебельця, червоніє материнка, як зірки, горять козельці. Крикнув перепел в ярочку, стрепет приснув над тернами; по кущах між дерезою ходять дрохви табунами. (Я. Щоголев.) Наймисливіша ткаля не зітче такої рясної плахти, як природа заткала на диво людям ту широку долину! (Панас Мирний.) Ви уявіть, подивіться, як сходять зорі крадькома, бо вони хочуть приготувати несподіванку місяцеві; а він підіймається спокійно, велично над темним і мовчазним степом. Узлісся стає похмурим; висока скеля таємниче схиляється над другою, а та стоїть, мов гора, і місяць обливає їх своїм блідим сяйвом. (За Марком Вовчком.)
Переписати речення, на місці крапок уставляючи пропущені літери. Розставити пропущені коми (подаємо речення без їх вилучення). Пояснити вживання ком. Довести, що подані речення є складними. Прочитати їх, правильно інтонуючи.
П…шається калинонька, явір молодіє, а кругом їх в..рболози й лози з..леніють. (Т. Шевченко.) По обрію неба сірими баранцями побігли волохаті хмаринки, над оз..ром заш…лестів оч…рет, а з д…рев стиха знімалися й задумливо падали на землю сухі л…сточки (С. Васильченко) Жовті пал..чки цвіту тихо гойдалися на волосинках вздовж колосків, і непомітний п..лок золотився на сонці. (М. Коцюбинський) З..лена трава горить з..леним огнем, а на її довгих л..сточках грає і сяє чиста роса. (Панас Мирний.)
Робота з підручником. Виконання вправи 226 (усно).
Переписати, розставляючи коми (подаємо речення без їх вилучення). Пояснити наявність або відсутність коми перед сполучником і. В кожному реченні підкреслити граматичну основу. Вказати речення прості й складні.
Сховав грудень під кригою річки і повдягав ліси у білі мережива. (Ю. Старостенко.) Полетів останній лелека, і не залишився на нашій землі жоден перелітний птах. (З журн.) Товста снігова ковдра і міцний килим опалого листя надійно вкриють землю від морозу. (З журн.) Мчали коні навпрошки, перекинули санки, і вже наша віхола далі не поїхала. (В. Заєць.)
У поданих прислів’ях дописати другу частину складного речення, поставити потрібні розділові знаки.
Хто людей питає… . Чим розумний стидається… . Хто рано підводиться… . Страшно буває тому… .
Для довідок.
Той і розум має. Тим дурень величається. За тим діло водиться. В кого совість нечиста.
V. Підбиття підсумків уроку.
Бесіда.
– Які речення називаються складними?
– Скільки граматичних основ, тобто скільки простих речень може бути у складному реченні?
– Як пов’язані між собою прості речення у складному?
– Як інтонуються складні речення?
– Якими сполучниками можуть з’єднуватися прості речення у складному?
– Які розділові знаки ставляться між частинами складного речення?
Навчальний диктант. У кожному з речень підкреслити граматичну основу. Вказати складні речення.
Ми йдемо через сінокіс, і темніє над нами небо. Дзвенить земля, а я слухаю. Слухаю небо, слухаю землю і слухаю дідову мову. І в серце моє вливається якась незрима сила, що на віки вічні прив’яже вона мене до цієї землі, до співучої тихої мови.
Чим густіша паморозь падала на дідову голову, тим більше він любив мене і щедріше розкривав свою душевну скарбницю. (За В. Симоненком; 63 сл.)
VІ. Домашнє завдання.
§ 12, вправа 228 або творча робота: скласти текст (обсяг – 6-8 речень) на тему “Прощання з осінню”, використавши в ньому 3-5 складних речень. Роботу записати, у кожному з речень підкреслити граматичну основу.