Спостереження за роллю прислівників-синонімів у мовленні. (Вправи 326-328)

Тема. Спостереження за роллю прислівників-синонімів у мовленні. (Вправи 326-328).

Мета. Ознайомити з прислівниками, близькими за значенням (синонімами), спостерігати за роллю прислівників-синонімів у текстах, ознайомити з правилом написання частки не з прислівниками; формувати вміння визначати прислівники, близькі за значенням.

Обладнання: словник синонімів української мови, таблиця почуттів (додаток 2), фразеологічний словник.

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Перевірка домашнього завдання (вправа 325).

– Прочитайте прислів’я

і приказки, поясніть їх зміст.

– Назвіть у реченнях прислівники. Доведіть свою думку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Вправа “Мікрофон”.

– Яку частину мови називаємо прислівником? Яка його основна ознака? (Незмінна частина мови.)

– Віл яких частин мови можна утворити прислівники? (Від прикметників, дієслів, іменників.)

– Чи мають прислівники закінчення? Чому?

– З якою частиною мови прислівники зв’язуються в реченні?

2. Вибірковий творчий

диктант (або списування).

Текст 1

Вітерець легенько розносить довкола неповторну свіжість. Небо загадково висвічує лазурною блакиттю. Щедро всміхається сонечко. Дотик його промінців лагідно пробуджує від дрімоти землю.

Текст 2

Легенький вітерець розносить довкола неповторну свіжість. Загадкове небо висвічує лазурною блакиттю. Всміхається щедре сонечко. Лагідний дотик його промінців пробуджує від дрімоти землю.

– З першого тексту випишіть в колонку прислівники, а з другого – через рисочку прикметники, від яких утворились ці прислівники.

Легенько – легенький

Загадково – загадковий

Щедро – щедрий

Лагідно – лагідний

IV. Повідомлення теми і завдань уроку.

Ознаку дії називає,

А також місце, час, причину

Цієї дії визначає,

І кожен цю частину знає.

Бо це прислівник – всім відомий.

Незмінна ця частина мови

На запитання як? коли?

Готова всім відповісти.

Сміється сонце як?- ласкаво,

Мандрує небом величаво,

А небо голубіє дивно,

Пливуть хмарини тихо, мирно.

Дзвенить кохана мова чисто,

А кожне слово – урочисто,

Земля стрічає вас святково,

Сміються зорі загадково.

Сади цвітуть коли? – весною,

Улітку – трав моря шовкові,

А восени врожай збирають,

Узимку снігу всі чекають.

Прислівників багато в мові,

Всі яскраві, всі чудові!

Щоб здобути знань основи,

Вивчім цю частину мови!

Л. Лужицька

V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Каліграфічна хвилинка.

Б Б Бб бр уб бе бі

Біля будинку берізки стояли,

Вранці ясне сонечко зустрічали.

Ви ростіть, берізки, виростайте,

Рідну землю нашу прикрашайте.

– Знайдіть слово, вжите в переносному значенні.

– Пригадайте, що ви знаєте про звертання. Знайдіть у вірші речення із звертанням.

– Яким за метою висловлювання та інтонацією є речення із звертанням?

– Назвіть у вірші прислівник. Підберіть якнайбільше синонімів до прислівника вранці (за словником).

Фізкультхвилинка.

– Виконуйте вправи і запам’ятайте прислівники із вірша.

Руки в сторону та вгору –

На носочки піднялись.

Підніміть голівку вгору

Й на долоньки подивіться.

Руки в сторони розводим,

Опускаєм плавно вниз,

Присідати ми почнемо,

Добре ноги розімнемо.

Раз – присіли. Руки прямо.

Встали. Знову все так само.

Вправу дружно почали,

Нахил вліво – раз, два, три!

Повертаємося вправо.

Все виконуємо гарно.

Вліво, вправо повернулись.

Ось розминці вже кінець.

Хто старався – молодець!

– Назвіть прислівники з вірша.

2. Робота зі словником синонімів.

Вранці – зранку, зрання, зарання, спозарання, пораненьку, ранком, рано.

3. Колективне виконання вправи (вправи 326).

Вправа виконується послідовно за всіма завданнями вправи.

4. Творча вправа (вправа 327) (з використанням за потреби словника синонімів).

А) Утворення і запис синонімів до поданих прислівників.

Чудово – прекрасно, чудесно, незрівнянно, блискуче,

Уміло – вправно, майстерно,

Радісно – втішно, відрадно, зрадію,

Довго – чимало, подовгу, довгенько,

Ясно – світло, яскраво, сонячно, лагідно,

Ніжно – лагідно, люб’язно, ласкаво, любенько.

Швидко скоро, стрімко, хутко, мерщій, бистро, прудко, щодуху,

Казково – напрочуд, дивовижно, навдивовижу, фантастично, неповторно.

– Які з поданих і дібраних прислівників можна використати у розповіді про веселку?

Б) Складання і запис колективної (“ланцюжкової”) розповіді про веселку із вживанням прислівників.

5. Каліграфічна хвилинка (підготовка до домашнього завдання).

Н Н Н й й вне вне вне вперед

На на аз аз назад назад назад

Не йдеш вперед – ідеш назад.

– Прочитайте прислів’я. Назвіть прислівники.

– Поставте питання до цих прислівників.

– Поміркуйте вголос, чому так кажуть: “Коли не йдеш вперед – ідеш назад”.

– Зверніть увагу на правопис прислівників.

VI. Осмислення, узагальнення та систематизація знань.

1. Вправи дія самостійної роботи (робочий зошит).

2. Творче списування.

На дошці (екрані) записані фрази і снова дня довідок.

– Замініть подані сполучення слів одним словом – прислівником. З одним із прислівників (на вибір) складіть речення.

– Перший раз брати участь у конкурсі – …

– Переганяти один одного під час бігу – …

– Повертатися додому, як обіцяв – …

– Якщо не знаєш дороги – …

– Повідомити про щось раніше зазначеного часу – …

Слова дня довідок: наввипередки, вчасно, наздогад, заздалегідь, вперше.

VII. Підсумок уроку.

– Як називаються прислівники, близькі за значенням?

– Які слова є прислівниками-синонімами?

– Яка їх роль в тексті? (Уточнююча.)

VIII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 167, вправа 328.

Ознайомлення учнів із фразеологічним словником.

– Намокнути до останньої нитки – наскрізь.

– Кинутися з усіх ніг – навтьоки.

– Не мати кінця-краю – безконечно.

– Йти як не своїми ногами – поволі.

– Спати без задніх ніг – міцно.

– Жити на широку ногу – розкішно.

– Опинитися просто неба – надворі.




Спостереження за роллю прислівників-синонімів у мовленні. (Вправи 326-328)