Тема. Текст-опис. (Вправи 31-36).
Мета. Закріпити знання учнів про текст: повторити ознаки тексту-опису; вчити вдосконалювати свої тексти.
Розвивати спостережливість, збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати бережне ставлення до природи.
Обладнання: зображення дуба, тополі, верби, ялини, липи; роздатковий матеріал зі словниковими словами, підручник, зошит.
Хід уроку
І. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності.
Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань від уроку,
II. Перевірка
А) Зачитування записаних уривків із побажаннями для Олі.
Б) Обговорення розуміння основної думки тексту.
– Чи забудуть діти свою однокласницю?
– Як будуть спілкуватися надалі?
– Що можна сказати про учнів цього класу?
– Чого навчив дітей цей урок?
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Читання епіграфа до уроку.
“Не похитнеться дуб-витязь у злую негоду” (З народного).
2. Проблемна ситуація.
– Спробуйте за епіграфом визначити, з якими текстами ми сьогодні будемо працювати. (Учні висловлюють свої гіпотези.)
– Допоможе нам
Ще в дитинстві я ходив у трави, в гомінливі трепетні ліси, де дуби мовчали величаво у краплинах ранньої роси.
– Назвіть іменники. Доберіть до них зв’язані з ними за змістом прикметники.
– Якого виду цей текст? (Опис.)
Учні ще раз виразно читають вірш і записують його з пам’яті, потім перевіряють, підкреслюють іменники і прикметники.
3. Каліграфічна хвилинка (за вправами 32, 33).
– Розгляньте подані склади у вправі 32.
– Як з’єднується літера о з іншими літерами?
– Утворіть зі складів слова і запишіть їх.
– Поміркуйте, чому ці рослини отримали такі назви.
– Прочитайте слова з вправи 33. Як їх можна згрупувати? (Кущі: глід, бузина. Дерева: тополя, дуб, верба, сосна. Трав’янисті рослини: ячмінь, овес, квасоля.)
– Запишіть слова групами.
4. Робота над текстами-описами.
1) Використання порівняння для опису предметів (за матеріалами вправи 34).
– Розгляньте крони дерев (вчитель демонструє зображення дуба, тополі, верби, ялини, липи).
– Що вони нагадують? Можливо, геометричні фігури чи якісь предмети?
– Крона якого дерева схожа на парасольку? Свічку? Конус? Кулю?
– Для опису цих дерев ми використали такий мовний прийом як порівняння. Придумайте і запишіть загадку про одне з дерев, використовуючи порівняння.
Учні записують і зачитують у парах складені загадки, відгадують їх.
2) Складання тексту-опису за малюнком (вправа 35).
– Розгляньте малюнок із зображенням дуба (с. 19). Який він?
– З чим його можна порівняти?
– Який у нього стовбур?
– Що нагадує крона?
– Яке в нього гілля? Які листки? Як він цвіте? Який має плід?
– Про плід дуба знають всі, а от про цвіт – мало хто. Дуб цвіте сережками, як і береза та вільха.
Використовуючи план і робочі матеріали Вченого Лиса (вправа 35.2), складіть і запишіть опис дуба.
IV. Фізкультхвилинка.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Знайомство із пам’яткою редактора.
1) Прочитай записаний твір, усунь докучливі повтори.
2) Подивись, чи є неточні слова, порівняння. Підбери більш точні та заміни ними.
3) Чи не збився ти з теми? Викресли зайве і додай, чого не вистачає.
4) Яка основна думка твого тексту? Зроби висновок, допиши його у кінці.
5) Перевір за орфографічним словником правопис слів, які викликають у тебе сумнів.
2. Словникова робота.
Виготовлення карток-пам’яток для нового словникового слова напам’ять.
3. Робота в зошиті.
VI. Підсумок уроку.
– Які ознаки має текст-опис? (У ньому словесно щось змальовують, використовують порівняння.)
– Як відредагувати створений текст? (У відповідях учні звертаються до пам’ятки редактора.)
VII. Домашнє завдання.
На вибір:
I варіант – вдосконалити власний текст-опис дуба і оформити його у вигляді книжечки з ілюстраціями.
II варіант – вправа 36 (відредагувати і записати відредагований текст).
?include(“$DOCUMENT_ROOT/block/list. html”;?> ?