Мета:
Навчальна: сформувати уявлення про унікальність органічного світу материка та причини, що його обумовили, систематизувати причиново-наслідкові зв’язки закономірного розміщення природних зон материка, на прикладі материка розкрити непередбачуваність наслідків втручання людини у природні процеси;
Розвивальна: розвивати навички критичного мислення, вміння робити висновки й відстоювати їх; удосконалювати вміння працювати з додатковими джерелами знань;
Виховна: виховувати любов до природи Землі, відповідальність за
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, карта природних зон світу, карта кліматичних поясів світу, фото – та відеоматеріали, учнівські презентації.
Опорні та базові поняття: природна зона, широтна зональність, ендемік, релікт, сумчасті, скреб.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
– Які області виділяють у тропічному кліматичному поясі? Чим вони відрізняються?
– Які області виділяють у субтропічному кліматичному поясі? Чим вони відрізняються?
Порівняйте
– Якою річкою чи системою річок ваша подорож буде довшою за відстанню?
За часом судноплавного сезону?
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Уявіть, що ви – представник туристичної фірми. Вам потрібно запропонувати екстремальний тур до однієї з частин Австралії (північ, район озера Ейр, Великий Вододільний хребет, о. Тасманія, вздовж річки Дарлінг, на південно-західну околицю материка). Чи готові ви зараз ознайомити клієнтів з краєвидами їхньої подорожі, з переліком необхідного обладнання, можливими небезпеками? Напевно, не зовсім. Але протягом уроку ми здобудемо багато необхідної інформації для цього та навчимося працювати з нею.
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ
– Коли розколовся материк Гондвана і від нього відкололася Австралія?
– Як розміщений материк Австралія відносно інших?
– Як розміщені природні зони в Австралії?
– Які природні зони є на території Австралії?
– Яка природна зона в Австралії займає найбільшу територію?
– За одну хвилину складіть список рослин і тварин, з яким у вас асоціюється Австралія.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Природні комплекси Австралії
Особливості: близько 180 млн років тому материк Австралія першим відокремився від Гондвани. Збереглася значна кількість представників органічного світу віком близько 50 млн років (реліктів). Різноманітність видів незначна. 75 % рослин і 90 % тварин Австралії ендемічні. Сумчастих тварин понад 600 видів. “Царство” евкаліптів – понад 600 видів (від 100-метрових до низькорослих чагарників). Багато отруйних і небезпечних тварин є як на суходолі, так і у воді: отруйні змії, павуки, скорпіони, медузи, риби, акули, крокодили. Майже не збережені твердолисті ліси та мішані.
2. Напівпустелі та пустелі
Не схожі на африканські та південноамериканські. Вкриті колючими злаками, чагарниками із низькорослих евкаліптів і колючих акацій (скреб).Багато територій мають червоно-іржаве забарвлення, безліч солончаків, глинистих ділянок. Водяться змії, плащоподібна ящірка, ящірка-молох, ему, кенгуру.
3. Савани й рідколісся
На червоному і бурому грунті ростуть акації, казуарини з безлистими гілками, пляшкові дерева, трав’янисті дерева, безліч евкаліптів. Мешкає більшість тварин материка. Кенгуру, коали, єхидна, терміти, багато птахів.
4. Вологі ліси
Велика різноманітність вічнозелених видів перехідних від екваторіальних видів (фікуси, пальми) до вологих помірних (хвойно-широколисті види). Скрізь ростуть евкаліпти, акації, є фіги, пандануси, пальми, казуаріни, деревоподібні та трав’янисті папоротники тощо. Багато деревних сумчастих, качкодзьоби, райські птахи, папуги, багато деревних амфібій та рептилій.
5. Середземноморські та мішані ліси
Переважно світлі евкаліптові ліси, багато казуаринів, трав’янистих дерев. На Тасманії – мішані (евкаліпти, бук, хвойні, деревні папороті).
6. Антропогенні зміни
Найбільш змінені людиною природні зони вічнозелених твердолистих лісів і чагарників та мішаних лісів. Суттєві зміни в саванах. Зміненню природних зон сприяє випасання овець, вирощування пшениці, цукрового буряку, овочів, фруктів; привезення органіки, для якої на материку відсутні природні обмеження (хижаки), незаповнена екологічна ніша. Це кролі, жаба-ага, опунція, мангусти, кішки та ін.
В Австралію заборонено завозити органіку без дозволу влади. Для збереження унікальності природи створено понад 1000 природоохоронних об’єктів.
До списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО занесені 19 об’єктів. Зокрема Бар’єрний риф, острови Лорд-Хау, Дощові ліси східного узбережжя. Вологі тропіки Квінсленда та ін.
VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
– Складіть сенкани зі словами кенгуру, евкаліпт, ендемік, качкодзьоб.
– Оберіть район для екстремальної подорожі, запропонованої на початку уроку. Зробіть чернетку (ключові слова) вашої розмови як туроператора з клієнтами.
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VIІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Опрацюйте §___.
– Складіть рекламні туристичні проспекти для природних зон материка.
– Підготуйте презентацію-візитівку Австралійського Союзу.