Predmety


Урок 15. Уявлення про Всесвіт. Зоряні світи

Урок 15. Уявлення про Всесвіт. Зоряні світи – галактики. Зорі, сузір’Я

Мета: формувати в учнів систему знань про Всесвіт, галактики, зорі, планети, метеори, метеорити, космічне випромінювання і будову Всесвіту; формувати практичні вміння орієнтуватися на місцевості за допомогою зір; розвивати вміння аргументувати свою відповідь, використовуючи додаткові джерела географічних знань.

Обладнання: карта зоряного неба, атласи, схеми сузір’їв, підручники.

Тип уроку: формування нових знань.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності

Відгадайте українські народні загадки. Про які природні явища йдеться?

¦ Розісланий килим, розкиданий горіх.

Ні килима не піднять, ні гороху не зібрать. (Небо і зорі)

¦ Поле голубе, вівці золоті, пастух рогатий. (Небо, зорі, місяць)

¦ Розстелив кожушок, посипав горошок, та ще й окраєць хліба поклав, як коли то й цілий. (Небо, зорі, місяць)

¦ Білі квіти в день в’януть, а ввечері розквітають. (Зорі)

¦ Брат до сестри в гості прийшов, а той ховається. (Місяць і сонце)

Послухайте які були давні уявлення українців про Всесвіт.

Зорі – це діти сонця, уособлювані в образі маленьких хлопчиків. Вони створені Богом для освітлення землі і влаштовані так, що вільно можуть переходити з одного місця на інше.

Зорі – це свічки, які запалюються тоді, коли хтось народжується. Бог запалює на небі свічку у вигляді нової зорі. Звідси вислів: “Така моя планида”. Вважають, що скільки душ живе на землі, стільки й зірок горить на небі. Якщо людина веде доброчинне життя, то її свіча-зоря горить на небі ясним, чистим світлом; а коли вона веде негідне життя, то її свіча-зоря дуже тьмяна, слабка.

Зорі – це янголи, що сидять на сходинках неба із запаленими свічками в руках.

Сонце як верховного Бога давні українці наділяли владою безмежною. Вони уявляли Сонце у вигляді чоловіка з ясним обличчям, промені якого освітлюють увесь світ. Живе він на краю світу, а вранці одягає золоту рясу, повну світла й тепла, і виходить на небо.

Місяць люди уявляли прекрасним і могутнім юнаком, що свій небесний двір залізом обгородив, поставив ворота із щирого золота, засіяв поле дрібними перлами.

А на цьому уроці ми з вами дізнаємося про сучасні уявлення про Всесвіт.

III. Вивчення нового матеріалу

1. Астрономія – наука, яка вивчає Всесвіт, його будову і розвиток.

Явища у Всесвіті представлені не тільки рухом, але й перетворенням тіл. Не є винятком і зірки, що здаються вічними. Вони народжуються, розвиваються, змінюючи свої властивості, і вмирають. Складні процеси, пов’язані з перетворенням енергії, іноді призводять до спалахів, народження наднових зірок. Їхній розмір і сила світіння в сотні і навіть тисячі разів перевищують показники нашого Сонця, однак вони знаходяться настільки далеко, що ми бачимо лише світлові точки. Астрономи за допомогою сучасних приладів спостерігають за народженням наднових зірок, що виникають на відстані мільйонів світлових років від нас.

Оскільки Земля у складі Сонячної системи є частиною Всесвіту, на нашій планеті також відбуваються енергетичні процеси. Свідченням цього є промені, що нагрівають поверхню Землі, сонячний вітер, що час від часу спричиняє так звані магнітні бурі, і багато чого іншого. До складу нашої Галактики входять не тільки зорі, а й планети, астероїди, метеорити, комети і космічний пил. Зоря – космічне тіло, що випромінює світло, являє собою розпечену газову кулю і вночі є видимою як світлова точка. Планета – холодне космічне тіло, що рухається навколо зірки, за формою подібна до кулі і світиться відбитим світлом.

Запитання. Порівняйте космічні тіла – зорі та планети – за їх властивостями. Чим вони схожі і чим відрізняються?

2. Розповідь учителя та робота з картою зоряного неба в атласі Ще у сиву давнину люди стали виділяти на небі характерні групи яскравих зірок – сузір’я та давати їм назви, з якими пов’язано безліч легенд і міфів.

IV. Закріплення нових знань і вмінь

1. Бесіда

¦ Що являє собою Всесвіт?

¦ Про які небесні тіла ви сьогодні дізналися?

¦ Чому слово “галактика” в одному випадку пишеться з великої букви, в іншому – з маленької?

¦ Чим відрізняються зорі від планет?

¦ Чи пов’язані зорі одного сузір’я між собою у просторі і часі?

¦ Що належить до енергетичних явищ Всесвіту?

2. Робота з логічними ланцюжками

– Доповніть відсутню ланку в логічному ланцюжку:

Всесвіт… зоря…

– У логічних ланцюжках знайдіть зайве слово і поясніть причину, за якою його необхідно виключити.

¦ Оріон, Мала Ведмедиця, Рігель, Південний Хрест. (Рігель)

¦ Полярна зірка, Бетельгейзе, Сонце, Велика Ведмедиця. (Велика Ведмедиця)

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

¦ Опрацювати текст підручника

¦ Використовуючи матеріал підручника, скласти кросворд з нових визначень.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
Урок 15. Уявлення про Всесвіт. Зоряні світи - Плани-конспекти уроків по натурології