Урок 17. Сонце. Сонячна система. Рух планет навколо сонця
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про Всесвіт, дати характеристику планет Сонячної системи; формувати практичні вміння працювати з контурною картою і з текстом підручника, розвивати творче мислення, виховувати відповідальність за роботу в команді.
Обладнання: схема “Будова Сонячної системи”, фотографії планет, комет, астероїдів, природних супутників, атлас, ребуси, контурні карти, підручники.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
– Які твердження є правильними?
№ з/п | Твердження | “Так” | “Ні” |
1 | Сучасні астрономи нараховують на небі 88 сузір’їв | ||
2 | Напрям на південь можна визначити за сузір’ям Оріон | ||
3 | Напрям на північ у Північній півкулі можна визначити за допомогою Полярної зорі | ||
4 | Найближча до Сонця зоря – Альфа Центавра | ||
5 | Кулясті розпечені тіла, що випромінюють | ||
6 | Сонячна система розташована в центрі Галактики | ||
7 | Наша Галактика рухається відносно інших галактик | ||
8 | Чумацький Шлях на небосхилі – це видима частина нашої Галактики | ||
9 | Перетворення тіл – це один із видів енергетичних явищ у Всесвіті | ||
10 | У 1961 році перша людина ступила на поверхню Місяця | ||
11 | Запуск першого у світі штучного супутника Землі було проведено у 1957 році | ||
12 | К. Ціолковський довів, що ракета – єдино можливий засіб виходу в космічний простір |
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Ми здійснили подорож Всесвітом, познайомилися з нашою Галактикою, дізналися, як людство почало освоювати космос. А сьогодні на уроці ми дізнаємося про найближчих сусідів нашої планети – космічні тіла, які входять до складу Сонячної системи, та яскраву зорю на ім’я Сонце.
IV. Вивчення нового матеріалу
Згідно з науковою теорією, Сонце та планети народилися разом з газопилової хмари. Велика хмара була холодною та мала неправильну форму. Під дією сили тяжіння хмара закручувалася та сплющувалася. У її центральній частини зароджувалася майбутня зірка – Сонце. Центральний згусток ущільнювався, ріс, набуваючи форми кулі, і “спалахнув”. Частинки хмари, обертаючись навколо зірки, зіштовхувалися і зчіплювалися. Так з’явилися планети Сонячної системи. Поблизу Сонця росли планети невеликі і більш густі, а в середній частині хмари набухали масивні рихлі планети. Все це відбувалося близько 5 млрд. років тому. Так виникла Сонячна система. Сонце – центральне тіло нашої планетної системи – обертається навколо центра Галактики і навколо своєї осі. Усі планети Сонячної системи обертаються навколо Сонця в одному напрямі – із заходу на схід, якщо дивитися з боку північного полюса світу. Об’єм Сонця перевищує об’єм Землі в 1 300 000 разів. Температура всередині Сонця досягає 15 млн. градусів. Сонце – джерело тепла і світла для Землі. В результаті переробки сонячної енергії на Землі триває життя.
¦ Яке небесне тіло знаходиться в центрі Сонячної системи?
¦ Які види руху притаманні Сонцю?
¦ Які види руху властиві планетам Сонячної системи?
Перші чотири планети від Сонця – планети земної групи. Використовуючи схему “Будова Сонячної системи”, назвіть ці планети.
Прочитайте текст підручника про планети Сонячної системи (Меркурій, Венера, Земля, Марс) та дайте відповіді на питання:
¦ Яка планета знаходиться найближче до Сонця? Які наслідки має відсутність на ній атмосфери?
¦ На якій планеті найвища температура? Чому?
¦ На якій планеті відбувається зміна пір року?
Тепер ми ознайомимося (читання тексту підручника) з планетами-гігантами (Юпитер, Сатурн, Уран, Нептун, Плутон).
¦ Яка планета є найбільшою в Сонячній системі?
¦ Яка планета має найбільше супутників?
¦ Яка планета обертається навколо Сонця “лежачи на боці”?
¦ Кільця якої планети були відкриті останніми?
V. Закріплення нових знань і вмінь
1. Уявіть, що планета розповідає про себе сама. Про яку планету йдеться?
¦ Моя орбіта розташована найближче до Сонця, тому тепла й світла мені дістається в 6 разів більше, ніж Землі. Зізнаюся, удень у мене досить спекотно, опівдні температура підвищується до +420 °С. Моя поверхня розжарюється так, що просто на ній без усіляких сковорідок і духовок можна пекти пироги. Але робити цього не раджу, пироги однаково згорять.
Зате із настанням ночі спеку заступає мороз -80 °С.
І на санчатах вам би не довелося кататися, у мене немає води, не падає сніг. До мене ще ніхто не прилітав у гості. Автоматичні розвідники, яких люди посилають із Землі, промчалися повз мене.
Правда, вони сфотографували мене кілька разів.
Ви звикли, що Сонце на Землі сходить завжди на сході, а заходить на заході. А в мене воно ніяких правил не дотримується: сходить то на сході, то на заході, то зупиниться на півдорозі й повертається назад, до того місця, звідки з’явилося вранці. Навіть може й двічі на добу сходити.
Відбувається все це непорозуміння через мій календар. Я обертаюсь навколо себе не занадто швидко, зате навколо Сонця я бігаю як очманілий. Жодна з планет не може зі мною у цьому змагатися. У мене ще багато таємниць, я думаю, що ви про них і самі дізнаєтеся. А поки до зустрічі!
У Сонячній планетній (системі) родині я – найменший. (Меркурій)
¦ У 1980 р. під час обробки моїх фотографій із супутника “Вікінг-1” виявили зображення скелі, що дуже нагадувало людське обличчя заввишки 300 метрів. Спочатку вважали, що це вітер так попрацював, але після комп’ютерного розшифрування вдалося побачити очі, рот, ніс, зачіску, зуби й навіть кам’яну сльозу. Але найцікавіше полягало в тому, що сфінкс не самотній, на відстані 15 км від цього місця виявили його двійника. Учені припускають, що раніше на мені було життя. Адже тут є волога. Мене називають планетою міфів і наукової фантастики. (Марс)
2. На контурній карті позначте планети Сонячної системи.
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати текст підручника. Запропонувати самохарактеристику однієї з планет Сонячної системи.